رشت- مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف گیلان با اشاره به اینکه ایران دارنده بزرگترین بانک خون بند ناف در کشورهای آسیای غربی محسوب می شود، گفت: رتبه نخست در منطقه را داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مسکنی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گیلان با اشاره به اینکه میزان نمونه برداری از خون بند ناف در سال های اخیر ماهانه ۲۰ تا ۲۲ نمونه است، اظهار کرد: این عدد نسبت به نوزادان متولد شده یک درصد در سال است.

سرپرست جهاد دانشگاهی گیلان افزود: میزان نمونه برداری خون بند ناف اکنون به ۴۰ عدد در ماه رسیده که نیاز است برای ارتقا و افزایش این کار، فواید آن بیشتر برای مردم تبیین شود.

انجام بیش از ۲۵۰ پیوند با استفاده سلول های خونی بند ناف

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ایران بزرگترین بانک خون بند ناف در کشورهای آسیای غربی محسوب می شود گفت: رتبه اول منطقه در تولید خون بند ناف متعلق به کشور ایران است.

مرتضی ضرابی با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی خون بند ناف در کلیه استان ها فعال است افزود: مهمترین کاربرد سلول های بنیادی بند ناف در بیماری های با منشأ خونی مانند تالاسمی، انواع سرطان خون و کم خونی قابل درمان است اما در مجموع پتانسیل درمان ۸۰ بیماری خونی و غیرخونی با خون بند ناف قابل درمان است.

وی با اشاره به پیوندهای انجام شده با استفاده از خون بند ناف بیان کرد: ۳۰ بیمار مبتلا به بیماری های خونی، ۵۵ بیمار فلج مغزی و ۵ بیمار اوتیسم از طریق سلول های خونی بند ناف پیوند درمانی انجام دادند.

ضرابی تصریح کرد: ۲۵۰ پیوند با استفاده سلول های خونی بند ناف تاکنون در کشور انجام شده است.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بند ناف گیلان با بیان اینکه این نمونه ها بیش از ۲۵ سال قابل نگهداری است، گفت: افراد می توانند از طریق ثبت نام در سایت و یا مراجعه به مراکز خون بند ناف تمایل خود برای جمع آوری خون بند ناف نوزادان را اعلام کنند تا پرسنل ما در زمان تولد در بیمارستان حاضر شده و خون بند ناف را جمع آوری کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف تاکنون در کشور جمع آوری شده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم این نمونه ها را از سایر کشورها تهیه کنیم باید هزینه ۳۵ تا ۴۰ هزار یورویی پرداخت کنیم لذا افزایش توان تولید داخلی صرفه اقتصادی داشته و از خروج ارز نیز جلوگیری می کند.

مدیر عامل بانک سلول های بنیادی خون بندناف استان گیلان افزود: برای درمان ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال که مبتلا به فلج مغزی بودند سلول بنیادی بند ناف تزریق شد.

اعطای وام برای نگهداری بند ناف

محمدحسین احمدی دبیر نهاد مردمی بانک رسالت در گیلان نیز در این نشست با اشاره به امضای تفاهم نامه بانک رسالت با مؤسسه رویان به منظور پرداخت وام قرض الحسنه به خانواده ها گفت: این وام نیاز به ضامن و کسری حقوق ندارد و اعتبار سنجی و سفته برای دریافت آن کافی است و افراد می توانند از طریق اینترنتی و یا موبایل نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: مبلغ وام ۶ میلیون تومان و بازپرداخت آن سالانه ۲۸۰ هزار تومان است و فرآیند اعطای وام در استان گیلان نیز اخیراً شروع شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان