نقش پذیری دانشجویان در توسعه گیلان

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۲۳:۰۲ چاپ کد خبر: 179625
لاهیجان- استاندار گیلان با اشاره به نقش مهم دانشجویان در توسعه استان گفت: دانشجو قوه محرکه و پویایی جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر چهارشنبه در همایش پیشگامان رهایی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج دانشجویی در جمع بسیجیان در دانشگاه آزاد لاهیجان اظهار کرد: تشکیل بسیج یکی از کارهای هوشمندانه حضرت امام (ره) بود که جاودانه شد.

وی با اشاره به رویکرد ماهیت مردمی بسیج، افزود: بسیج زاییده از بطن مردم است و تمام اقدامات و عملکردش در راستای خدمت صادقانه به مردم و رفع محرومیت ها ترسیم شده است.

استاندار گیلان با اشاره به نقش بی بدیل بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: دفاع مقدس صحنه تمام عیار رزمایش بسیجیان جان بر کف برای دفاع از کیان اسلامی بود.

عباسی، پرورش اساتید و دانشجویان نخبه در کشور را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمرد و اضافه کرد: در دوران پهلوی هیچ انگیزه ای برای تربیت پرورش اساتید و دانشجویان وجود نداشت و ظرفیت های امکانی آموزشی هم بسیار ضعیف بود.

وی با اشاره به تشکیل بسیج دانشجویی، افزود: بسیج دانشجویی در اندیشه، رفتار و نگرش جامعه هدف تحول ایجاد کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه دانشجو باید در بخش های مختلف الگوسازی باشد، گفت: دانشجو قوه محرکه و پویایی جامعه است و نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می کند.

لزوم محتوا سازی علمی و دانشگاهی برای مسائل روز

عباسی با اشاره به اهمیت تحلیل و بررسی داده ها از سوی دانشجویان و نخبگان آموزشی، بیان کرد: دانشجو باید قدرت تجزیه و تحلیل مسائل روز را داشته باشد و بر اساس واقعیت ها و داده های پردازش شده به ارائه نظر بپردازد.

وی با تاکید محتواسازی علمی و دانشگاهی برای مسائل روز، افزود: پژوهش ها و مقالات دانشگاهی باید در محور حل مشکلات و مسائل روز باشد.

استاندار گیلان با اشاره به شکاف موجود بین دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها، بیان کرد: از گذشته خلاهایی بین دانشگاه ها و دستگاه ها ایجاد شده که باید این شکاف با تشکیل برنامه ها و همایش و حضور در جمع دانشجویان پر شود.

عباسی با تاکید بر ایجاد فضایی گفتمان محور در دانشگاه ها، بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا دانشجویان و نخبگان آموزشی مسئولان و دستگاه ها را مورد نقد قرار دهند و مسئولان هم موظف به پاسخگویی هستند.

وی با بیان اینکه سواد گفتمان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هنری در دانشگاه ها تقویت شود، افزود: نقد منصفانه همراه با ارائه راهکار از سوی دانشجویان موجب گره گشایی مسائل می شود.

عباسی با اشاره نقش مطالبه گری دانشجویان از مسئولان، افزود: دانشجویان با آگاهی از شرایط و اختیار داده های آماری به مطالبه گری و نقد مسئولان بپردازند.

روحیه دانشجو کنش گر و مطالبه گر است

استاندار گیلان با بیان اینکه روحیه دانشجو کنش گری و مطالبه گری است، گفت: دانشجو باید نسبت مسائل سیاسی، اقتصادی و معیشتی جامعه خویش دغدغه مند باشد و برای حل مسائل و چالش ها راه حل ارائه دهد.

عباسی با اشاره به مهر پایتخت چای کشور بر پیشانی لاهیجان، اضافه کرد: با تکیه بر مزیت های گردشگری گیلان، لاهیجان را به عنوان پایتخت چای کشور در یونسکو ثبت کردیم که قدم بسیار مهم و ارزشمندی بود.

وی با انتقاد از ویلاسازی ها در برخی مناطق روستایی گیلان، افزور: به جای ویلاسازی در مناطق گردشگری و روستایی گیلان باید با جذب سرمایه گذار، نسبت به تقویت زیرساخت های گردشگری اقدام کرد.

استاندار گیلان از فعال سازی ۱۶۵ واحد تولیدی راکد و نیمه تعطیل در استان خبر داد و اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل در گیلان وجود دارد که با راه اندازی مجدد آن می توان بخشی از چالش های اشتغال استان را حل کرد.

عباسی با بیان اینکه دانشجویان گیلانی در توسعه استان نقش پذیر باشند، گفت: پژوهش های دانشجویی دانشگاه های گیلان روی مسائل، مشکلات، چالش ها و فرصت های استان گرایش داده شود.

وی با تاکید بر افزایش بصیرت و هوشمندی قشر دانشجو در تجزیه و تحلیل مسائل، افزود: دانشجویان بدون توجه به دروغ پردازی های رسانه ای دشمن، با تحقیق و بررسی به تجزیه و تحلیل مسائل بپردازند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان