فرزاد نقی یاسوری یکی از چندین جوان نخبه گیلانی در حوزه کشاورزی است که برای ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتی از اراضی پدری خود گذشته و برای جوانان اشتغال ایجاد کرد که سالیانه بیش از ۲۰ تن قارچ تولید ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری در شرایط کنونی کشور است که توجه به آن کشور را از این شرایط اقتصادی نجات می شود.

اجرای درست سیاست اقتصاد مقاومتی مستلزم توجه به کارآفرینی و اشتغال های کلان، خرد و همچنین مشاغل خانگی است که می تواند به رشد اقتصادی کشور در برهه های حساس کمک شایانی کند.

استان گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی از ظرفیت خوبی به لحاظ کشت انواع محصولات کشاورزی و توسعه و حتی صادرات آن است که علاوه بر رفع بیکاری استان، به مسئله ارزآوری هم کمک می کند.

قارچ یکی از آن محصولات خوش خوراکی است که در سبد غذایی برخی خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و پرورش آن در استان گیلان هم در حال گسترش است.

طی سال های گذشته به دلیل تغییرات الگوهای غذایی ایرانی ها از غذاهای سنتی به سمت غذاهای جدیدتر، مصرف قارچ رونق بیشتری پیدا کرده و این امر منجر به استقبال روزافزون بسیاری از علاقمندان به پرورش این محصول شده است.

هرچند مصرف قارچ در کشور طی سال های گذشته رشد داشته ولی مصرف سرانه ۴۰۰ گرمی قارچ در ایران در مقابل مصرف سرانه بین سه تا چهار کیلوگرمی کشورهای اروپای رقم بسیار پایینی است.

همین امر منجر شد تا یکی از جوانان نخبه و با انگیزه گیلانی با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی و با فعالیت در زمینه پرورش قارچ گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی بردارد.

این جوان با انگیزه، با پشتکار و همت خود توانسته یک کارگاه تولید پرورش قارچ در محل سکونت خود ایجاد کرده و بخشی از نیاز شهرستان خود به محصول قارچ را تأمین کند.

بی شک اهمیت فعالیت مسئله کارآفرینی در جامعه ای که با ریسک همراه است بر کسی پوشیده نیست، به همین دلیل بسیج به مانند گذشته پای کار حمایت از جوانان نخبه و کارآفرین آمده و با اعطای تسهیلات قرض الحسنه به افراد جویای کار کمک می کند.

چند وقتی بود که در خصوص یکی از کارگاه های تولید قارچ در گیلان مطالبی را شنیده بودم، از اینکه یک جوان در منزل و کارگاه خود به پرورش قارچ خوراکی مشغول بوده و ضمن امرار معاش خود برای دیگران اشتغال زایی می کند.

هفته بسیج بهانه ای شد تا به کارگاه تولید قارچ این جوان نخبه گیلانی در چابکسر رودسر رفته و از ریز جزئیات چگونگی فعالیتشان در پرورش قارچ آشنا شوم.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دیارورنا می گوید در اواخر ساع ۱۳۹۶ ایده ساخت کارگاه و تولید قارچ با توجه به مدرک تحصیلی خود، به ذهنم رسید و با گذشت یک سال توانستیم این کارگاه تولید قارچ با مساحت ۳۰۰ متر را تاسیس کنیم.

فرزاد نقی یاسوری می گوید ابتدای فعالیت تنها مجوز فعالیت در مزرعه خانگی پرورش قارچ را داشتیم ولی در ۲ سال گذشته و با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم نام تجاری شرکت خود را ثبت کنیم.

در حوزه کاشت و تولید علمی هرگونه محصول کشاورزی از جمله قارچ باید فرآیند انجام کار تدریجی و مستمر باشد لذا به این منظور و به گفته مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دیارورنا، این شرکت خوشبختانه ثبت شرکت شده و در ۲ سال گذشته چندین مرحله تولید انواع قارچ و برخی دیگر از محصولات کشاورزی داشته است.

یاسوری می گوید کارگاه تولید قارچ شرکت کشت و صنعت دیارورنا ۳۰۰ متر زیربنا و شامل چهار واحد تولیدی ۶۰ متری است و به حد بضاعت خود، امکانات خوبی در این واحدهای تولید وجود داشته و در حال فعالیت هستند ولی به دلیل سیاست های غلط دولت گذشته و اعمال فشار اقتصادی، در برهه ای از زمان با مشکلات اعتباری مواجه بوده و فقط سعی می کردیم تا این واحد تولیدی را سرپا نگه داریم.

این کارآفرین جوان گیلانی نقش بسیج در پیشرفت و سرپا ماندن این شرکت تولید قارچ را بسیار حائز اهمیت می داند و معتقد است اگر کمک های بسیج به ویژه بسیج کشاورزی و سازندگی در حوزه اشتغال و کارآفرینی نبود اکنون با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و حتی امکان تعطیلی کارگاه، هم وجود داشت زیرا من از اراضی پدری خود گذشته و برای چندین نفر اشتغال ایجاد کردم و در صورت تعطیلی واحد تولیدی خود باید جوابگوی خدا و خانواده کارگران باشم.

به گفته این نخبه گیلانی در این واحد تولید قارچ ۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت داشته و سالیانه بیش از ۲۰ تن قارچ تولید می شود که بخشی از آن صرف مصرف داخلی شده و بعضا مابقی به دیگر نقاط استان و کشور صادر می شود زیرا قارچ تولید شده در این واحد تولیدی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

یاسوری استمرار تولید را از تولید اسمی محصول کشاورزی قارچ با اهمیت تر می داند زیرا به گفته او میزان تولید قارچ در این واحد تولیدی به میزان قدرت خرید مردم بستگی دارد، محیط پرورش قارچ محیطی کاملاً بهداشتی و ایزوله است، قاعده و قواعد خاص خود را دارد و تولید با سختی های خاص خود همراه است، اگر کوچک ترین آلودگی به محیط کارگاه وارد شود کل محصول آفت زده و از بین می رود، به همین خاطر نگهداری از قارچ بسیار سخت است و به آموزش های لازم و ویژه ای نیاز دارد.

این نخبه بسیجی گیلانی می گوید از مسؤولان درخواست دارم نه در حرف بلکه در عمل به کمک کارآفرینان آمده و آنان را حمایت کنند و از واسطه گری روی بگردانند.

بی شک مسؤولان و متولیان اقتصادی استان می توانند با ارائه تسهیلات کم بهره به کارآفرینان و جوانان جویای کاری مثل فرزاد نقی یاسوری، به رشد اقتصاد و ایجاد اشتغال در کشور کمک کنند.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان