ایتنا - تداوم این بلاتکلیفی ممکن است کاملا به نوسانات بیشتر قیمت در کوتاه مدت منجر شود، هرچند برخی سرمایه گذاران نهادی مانند پنترا کپیتال اعلام کرده اند قصد دارند ۱۴۰ میلیون دلار دیگر بیت کوین ...


قیمت بیت‌کوین دوباره به پایین‌ترین مقدار خود در بیش از دو سال اخیر کاهش یافته است و تحلیلگران هشدار می‌دهند ادامه روند ورشکستگی اف‌تی‌اکس ممکن است در نهایت به سراسر فضای رمزارز «سرایت» کند.

باارزش‌ترین رمزارز دنیا روز سه‌شنبه زیر ۱۶ هزار دلار خریدوفروش می‌شد و سپس با کمی افزایش بها دوباره به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار رسید- که همچنان بیش از ۷۵ درصد کمتر از بهای همین یک سال پیش آن است.

این افول بر کل بازار رمزارز اثر گذاشته است. در یک سال گذشته ارزش این بازار حدود دو تریلیون دلار کاهش یافته است و متخصصان هشدار می‌دهند دوره به اصطلاح زمستان رمزارزی تا وقتی ماجرای اف‌تی‌اکس پایان نیافته و اعتماد دوباره بر این فضا حاکم نشود، ادامه خواهد داشت.

طبق پرونده‌های دادگاه، اف‌تی‌اکس بیش از سه میلیارد دلار به ۵۰ بستانکار اول خود بدهکار است و وکلا مدعی‌اند سام بنکمن-فراید، از بنیانگذاران این صرافی ورشکسته رمزارز و مدیرعامل سابقش، آن را با «حاکمیت شخصی» اداره می‌کرده است.

رسیدگی به ورشکستگی این صرافی در دادگاه از این هفته آغاز شد و دوباره تا ماه ژانویه ادامه خواهد داشت. این یعنی اگر اصلا پول مشتریان را پس بدهند، این کار ماه‌ها بعد انجام خواهد شد.

تداوم این بلاتکلیفی ممکن است کاملا به نوسانات بیشتر قیمت در کوتاه‌مدت منجر شود، هرچند برخی سرمایه‌گذاران نهادی مانند پنترا کپیتال اعلام کرده‌اند قصد دارند ۱۴۰ میلیون دلار دیگر بیت‌کوین‌ بخرند.

حتی با این‌که بازیگران بزرگی برای تقویت بازار پا به این فضا می‌گذارند، برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شاید هنوز به کف این چرخه قیمت نرسیده باشیم.

ولادیمیر گوربونف، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت رمزارز چویس دات کام (Choise.com) در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «کل این صنعت مشتاقانه منتظر است ببیند وکلای این ورشکستگی چه رویکردی در پیش می‌گیرند، یعنی سازماندهی مجدد می‌کنند یا می‌فروشند تا راه‌حلی فوری بیابند و از هزاران طلبکار و سرمایه‌گذاران این صرافی حمایت کنند.»

«کل این ماجرا همچنان قیمت‌های دارایی‌های رمزارزی را پایین کشیده است... با توجه به آن‌که سرایت وضعیت اف‌تی‌اکس در سراسر جهان احساس می‌شود، همچنان افولی عظیم را تجربه خواهیم کرد. البته این افت ممکن است تا ۱۴ هزار دلار برسد و بعد ممکن است احیایی مثبت را ببینیم.»

مسیر حرکت قیمت را پیش‌بینی کردن خیلی دشوار است، اما یک نکته قطعی این است که ورشکستگی اف‌تی‌اکس به آن منجر خواهد شد که بررسی‌های موشکافانه در حوزه رمزارز خیلی افزایش یابد.

شرکت‌ها و به‌خصوص صرافی‌ها و متصدیان حساب‌های امانی احتمال دارد مشمول مقررات خیلی بیشتری شوند و برخی شفاف‌تر شدن خیلی بیشتر ترازنامه‌های آن‌ها را خواستارند.

جنی لی، یکی از مقام‌های سابق بانکداری و کارشناس برجسته خدمات مالی و حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: «در پی ورشکستگی اف‌تی‌اکس، اتفاقی که سال‌ها منتظر آن بوده‌ایم سرانجام دارد رخ می‌دهد.»

«این بحران به قدری برای عموم مردم آشکار بود که قانون‌گذاران و مقررات را بیدار و ترغیب کرد تا اقدام جامع‌تری انجام دهند.»

«این نخستین باری خواهد بود که دولت فدرال ایالات متحده احتمالا قوانینی کلی‌نگرانه‌ای برای روش‌های کمک تدوین کند تا توانایی پرداخت دیون و استواری واسطه‌ها در نظام رمزارز تضمین شود و حمایت بیشتری از مصرف‌کننده در برابر ضررهای بی‌فایده ناشی از شکست‌های مالی یا رفتارهای فرصت‌طلبانه فراهم شود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هفته پیش در بیانیه‌ منتشر‌شده در وب‌سایت کاخ سفید به در راه بودن چنین مقرراتی اشاره کرد و قول داد «کارهای تنظیم مقرراتی تقویت شود».

منبع: ایندیپندنت
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان