رشت- فرماندار رشت با اشاره به وجود ۴۰ پهنه از ۸۷ پهنه آب بندان این شهرستان در دو بخش خشکبیجار و لشت نشا گفت: لایروبی این پهنه ها برای سال زراعی آتی ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا امام پناهی صبح شنبه در جلسه هماهنگی لایروبی و بهسازی آب بندان های شهرستان رشت با محوریت ساماندهی سازه های لشت نشاء و خشکبیجار اظهار کرد: آب بندان ها سازه های آبی بر پایه دانش بومی و با قابلیت بهره برداری چند منظوره هستند.

وی اضافه کرد: اولویت استفاده از این سازه ها در تأمین آب کافی زراعی مناطق، بخصوص در سال های توأم با کم بارشی و کاهش ذخایر بیش از هر زمان دیگری است.

فرماندار رشت با بیان اینکه اقدام به موقع برای جلوگیری از هدر رفت و حرکت رواناب ها به سمت دریا بخصوص در قسمت انتهایی شبکه توزیع سدها و پایاب رودخانه ها، نقش مهمی در تأمین مطمئن ذخایر آب بر عهده دارد، گفت: در سال های کم بارش مسئله تأمین آب زراعی اولویت نخست کشاورزی شهرستان است و برای رفع دغدغه های موجود، تسریع در روند بهسازی، لایروبی و آبگیری آبندان ها بخصوص در بخش های لشت نشاء و خشکبیجار در صدر برنامه های دستگاه های مرتبط قرار دارد.

امام پناهی با اشاره به اینکه از مجموع ۸۷ پهنه آب بندان شهرستان حدود ۴۰ پهنه در دو حوزه بخشداری لشت نشاء و خشکبیجار قرار دارد، ادامه داد: ۱۵ پهنه از این تعداد، با توجه به تنش های آبی مورد انتظار در اولویت بهسازی برای سال زراعی آتی قرار دارند که باید سریعاً و با همکاری و تعامل متولیان اجرایی و نظارتی، نسبت به تعیین پیمانکار واجد شرایط و آغاز عملیات بهسازی آنها اقدام شود.

وی با تشکر از تلاش جهادی و همکاری مؤثر مسئولین و مردم در کسب نتیجه موفق در مقابله با بحران کم آبی سال زراعی گذشته، تصریح کرد: ضروری است تا برای استقبال از فصل کشاورزی پیش رو، از همین امروز برنامه های لایروبی، بازو سازی و ایمن سازی در برابر سیلاب آب بندان ها شکل عملیاتی به خود گیرد.

فرماندار رشت افزود: علاوه بر کاربری کشاورزی، آب بندان ها قابلیت استفاده مناسبی در زمینه تفرجگاهی، آبزی پروری و پرورش ماکیان دارند که می تواند در شکوفایی اقتصادی روستاها مؤثر واقع شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان