سید علی طبائی خالدی Seyed Ali Tabaei Khaledi  موفق به کسب مدال نقره در هفتمین دوره مسابقات بین المللی اختراعات کانادا 2022 گردید. این جشنواره با حضور بیش از 80 کشور جهان در تورنتو کانادا برگزار شد و اختراعات تراز اولی از سراسر دنیا در آن به رقابت پرداختند.

به گزارش لنگرخبر، مسابقات بین المللی اختراعات کشور کانادا، تورنتو ICAN 2022 توسط انجمن بین المللی نوآوری و مهارتهای پیشرفته شهر تورنتو و با حمایت فدراسیون بین المللی مخترعان IFIA و انجمن جهانی مالکیت معنوی  WIIPA و همچنین اداره ثبت اختراعات ایران و نیز به همت مجموعه افق پژوهش نیکان،  برگزار گردید ، که آقای مهندس علی طبائی خالدی Seyed Ali Tabaei Khaledi موفق به دریافت مدال نقره این دوره از مسابقات گردید . شایان ذکر است انتخاب و اعطای مدال و جوایز در بخش مسابقات این عرصۀ بین المللی به مخترعین با بررسی دقیق اختراعات ایشان توسط هیات داوران با تخصص های ویژه صورت می پذیرد و مخترعان بسیاری از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت می کنند .

به طور متوسط همه ساله در حدود ۲۰۰ مخترع از 45 کشور جهان در این رخداد بین المللی در مرکز نمایشگاهی یورک واقع در قسمت شمالی شهر تورنتو حضور می یابند و اختراعات خود را به نمایش می گذارند .

 

در ادامه گفتگویی دوستانه و متفاوت با این مخترع جوان و خوش آتیه خواهیم داشت.

در ابتدا لطفا به صورت مختصر خود را معرفی نمائید و کمی درباره سابقه علمی خود توضیح دهید.

اینجانب سید علی طبائی خالدی Seyed Ali Tabaei Khaledi  در ۴ اسفندماه ۱۳۶۷ در شهر خالد آباد از توابع شهرستان نطنز متولد شدم و در دوران کودکی پدر خود را از دست دادم و با کمک مادر به دوران ابتدایی رسیدم و از همان اول همزمان هم درس می خواندم و به صورت پاره وقت کار می کردم تا مخارج خانه را کمک کنم . دوران ابتدایی در دبستان هفتم تیر همان شهر سپری کردم . و دوران راهنمایی در مدرسه طالقانی و دوران متوسطه را در دبیرستان شهید چمران سپری کردم . و با وجود علاقه شدید به کارهای فنی در رشته کاردانش, ادامه تحصیل دادم و در فنی حرفه ای نطنز مدرک فنی برق صنعتی و خانگی را دریافت نمودم و بعد از کنکور وارد دانشگاه صالحان گردیدم و بعد از گذشت زمان و کارو تلاش بی وقفه و جویای علم و تجربه های فنی کارهای خارقالعاده و طراحی وسایل مورد نیاز فنی پر از ایده و راه های متفاوت بودم و همیشه دنبال کسب راه حل و کسب درآمد و به دنبال حل مسائل مشکلات موجود بودم و در پی این اندیشه و افکار مثبت به این موفقیت دست پیدا کردم . که در مسابقات ICAN کانادا مدال نقره و در IFIA سوئیس مدال نقره درسال۲۰۲۲ دریافت کردم.

 

چه عواملی باعث شد که به ابداع و اختراع در این زمینه علاقه مند شوید؟

در دوران کودکی هنگامی که با اسباب بازی های خود بازی می کردم کنجکاوی بسیاری داشتم تا ببینم چه اجزایی باعث محرک شدن این اسباب بازی ها می‌شود و همیشه این کنجکاوی در مورد وسایل برقی مکانیکی داشتم. بسیاری از ایده ها من را به سمت خود می‌کشاند. که  ایده هایی مرتبط با موضوعاتی چون خودرو سازی و لوازم برقی مانند جاروبرقی هوشمند و ... در ذهن داشتم که به خاطر شرایطی موجود نمی‌توانستم آنها را عملی کنم. بعد از مدتها یک روز که از محل کارم به سمت منزل در حال حرکت بودم در مسیر ماشینم پنچر شد و ساعت ها در جاده ماندم و چون در جاده ها و راه ها مغازه هایی چون آپاراتی و تعویض لاستیک خیلی کم است ایده ای به ذهنم خطور کرد و جرقه ای در ذهن من ایجاد شد که مدت طولانی به آن فکر می کردم. سپس شروع به تحقیق و بررسی و مطالعه کردم تا اینکه والف هوشمند را با مشکلات فراوان و متعدد و چندین بار امتحان و شبیه سازی اختراع کردم. در نهایت به این نتیجه رسیدم که می‌شود وسیله ای را ساخت که بدون نیاز به درجه کنترل باد و شیلنگ باد به صورت خودکار باد تایر را تنظیم کند و به حد نصاب استاندارد برساند . در نتیجه موفق شدم یکی از آن ایده هایی که در ذهن می پروراندم را به لطف خداوند متعال را به عمل برسانم.

چرا این اختراع در صنعت خوردو سازی اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که مستحضر هستید والف خودرو یکی از قطعات فوق ایمنی خودرو می باشد. از این لحاظ که یک بار کم بودن باد لاستیک خودرو باعث لاستیک ساییدگی و مصرف سوخت بالا و از بین رفتن قطعات جلوبندی خودرو می‌شود واگر باد لاستیک زیاد باشد باعث می شود اصطکاک بین خودرو با جاده کم شود و ترمز خودرو ضعیف شود. از این رو یکی از مهمترین قطعات ایمنی و مهم خودرو والف است که نهایتا بهترین نتیجه را به عمل تبدیل شد.

چه عوامل یا افرادی شما را به ثبت این ایده سوق دادند؟

بنده بعد از ارائه پیشنهاد به متخصصین این حوزه متوجه شدم که ایده مذکور قابلیت جهانی شدن را دارد و با نفرات تیم طراحی به گفتمان پرداختیم و با تحقیق و مطالعه فراوان با تلاش و همکاری تیم به این نتیجه مطلوب دست یافتیم که در زمینه ی حل چالش های خودرویی گامی کوچک برداشته باشیم. والف هوشمند میتواند در صنعت خودرو به صورت جهانی  متحول سازد که با تولید و استفاده این قطعه در خودرو باعث ایمنی بیشتر در خودرو شویم.

 

آیا در طی این مسیر با چالش هایی مواجه شدید که شما را دلسرد کند و به کسب نتیجه امید خود را از دست بدهید؟

بله مواقعی شد که هزاران راه و مسیر را امتحان کرده بودم ولی در مواقعی بسیار حتی شب ها که ناامید و رنجیده خاطر شده بودم و به فکر رها کردن کار بودم ، حمایت دلسوزانه همسر مهربانم و خانواده‌ام باعث شد دوباره  انگیزه لازم را کسب کرده و در آن مسیر قرار بگیرم و دلگرم شوم و کارم را ادامه دهم تا آن را به نتیجه مطلوب برسانم و موفق شوم که طرح خودم را اجرایی کنم.

از خانواده خود به عنوان افرادی که به شما انگیزه داده اند صحبت کردید آیا افرادی دیگری نیز در این مسیر الهام بخش و همراه شما بودند؟

همانطور که گفتم مشوقان اصلی من در این طرح خانواده ام بودند که در تمامی روزهای سخت و طاقت فرسای زندگی همراه من بودند و در شکست هایی که می خوردم مرا حمایت می کردند و مدام یادآوری میکردند که تو میتوانی اینکار را به سرانجام برسانی و ما تو را پیروز می بینیم. علاوه بر خانواده ،  چند نفر از دوستانم که با پیگیری مداوم و با ایجاد امیدواری همراه من بودند و با تشویق‌های آن ها توانستم قوی و استوار این راه را پیش ببرم. همواره خانواده و دوستانم به این عقیده بودندکه من فرد موفقی هستم و باید از این موضوع استفاده کامل کنم و تا موفق نشدم دست از کار و تلاش بر ندارم و یا اگر هم نتوانستم این طرح را انجام دهم طرح های دیگری را انجام دهم تا بتوانم به موفقیت‌های روز افزون در زمینه نوآوری و اختراع دست پیدا کنم.

 از آن جایی که با وجود تمامی چالش ها موفق به کسب موفقیت شده اید چه پیشنهادی برای ایده پردازان و مخترعان دیگر دارید؟

توصیه بنده به دیگر نو آوران عزیز و محترم این است که هر ایده‌ای که به ذهن آن ها خطور میکند را لطفی از سوی خداوند بدانند. پس بهتر است که الطاف الهی را قدر بدانیم و ارزش بنهیم و یا تلاش و استمرار آن را  به سرانجام مقصود برسانیم یعنی ایده را  به عمل سوق دهیم .

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان