رشت- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری یکصد و یکمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی در رشت گفت: بیش از ۷۰ عنوان مقاله به کنگره میرزا ارسال شده که در قالب کتاب چاپ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ثقتی شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به برگزاری صدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی در رشت گفت: مهمترین ویژگی کنگره امسال این است که بنا داریم نام میرزا تنها در گیلان محفوظ نباشد بلکه پژواک صدای میرزاکوچک خان در سراسر ایران به صدا در آید.

دبیر کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی با بیان اینکه کار برای نهضت جنگل ظرفیت های زیادی دارد، افزود: در برنامه های امسال بنا بر این است که ابعاد مختلف مانند تبارشناسی و تاریخ شناسی نهضت جنگل بررسی شود.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های اجلاسیه رشت گفت: این اجلاسیه ۹ صبح دهم آذر در تالار مرکزی رشت برگزار می شود و سخنرانی مسئولان کشوری، ارائه سخنرانی های علمی، اهدای جایزه سال میرزا و رونمایی از تمبر وی و رونمایی از ۷۰ نوع تولیدات هنری کنگره میرزا از جمله برنامه های این روز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: مجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل پس از یک دهه تعطیلی در این هفته افتتاح و به عنوان تئاتر شهر فعالیت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ سازمان مشخصی متولی بازشناسی نهضت جنگل در کشور نیست، ادامه داد: هر سازمان و نهادی بر اساس رسالت خود کارهای مقطعی در این باره انجام داده اما به دنبال آن هستیم که پس از پایان کنگره، بنیاد دائمی میرزا کوچک تشکیل و به صورت مستقل در حوزه نهضت جنگل در طول سال فعالیت کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به ارسال بیش از ۷۰ عنوان مقاله علمی به کنگره میرزاکوچک بیان کرد: برخی از این مقالات از کشورهای خارجی هستند و در نهایت این آثار علمی در یک کتاب چاپ می شود.

ثقتی بیان کرد: ۴۰ عنوان کتاب در باره نهضت جنگل وجود دارد که بخشی از آن چاپ شده و بخشی از آن نیز در آینده چاپ می شود.

وی با اشاره به اینکه ریشه استکبار ستیزی میرزا در تعالیم اسلامی است گفت: اولین مدل بسیج مردمی توسط میرزاکوچک ارائه شده زیرا نیرو و قوا، رسانه و پشتوانه لجستیک میرزاکوچک مردم بودند و هدف این شهید نیز تنها اعتلای ملت ایران بوده است.

ثقتی با بیان اینکه خیانت و نفوذ دشمنان دو عامل شکست نهضت جنگل است گفت: برخی از یاران به دلیل ترس و عافیت طلبی و برخی جاسوسان نیز در قالب شخصیت انقلابی به نهضت جنگل نفوذ کرده و آن را شکست دادند اما میرزا کوچک با شهادت خود نامش را در تاریخ ماندگار کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان