رشت- رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد دانشجویان این دانشگاه جذب بازار کار می شوند، گفت: به دانشجویان کمک می شود در قالب شرکت های دانش بنیان خدمات ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، عرفان خسرویان شامگاه یکشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰ هزار دانشجو وارد دانشگاه فنی و حرفه ای کشور می شود، اظهار کرد: یک دهم از این دانشجویان برای استان گیلان هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: ۳ هزار نفر از دانشجویان فنی و حرفه ای استان گیلان در ۷ واحد دانشگاهی سراسر استان تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای پویا است و باید متناسب با نیاز جامعه خدمات ارائه دهد، بیان کرد: نیمه عمر آموزش های فنی و مهارتی پنج سال است و این یعنی آنکه هر ۵ سال یکبار آموزش ها باید بازیابی شود.

خسرویان با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای باید دینامیک باشد، بیان کرد: گیلان ظرفیت های خوبی در حوزه آموزش و فنی حرفه ای دارد که از این ظرفیت ها می توان به وجود دو بندر مهم در استان و ارتباط با آسیای میانه و قفقاز و اتصال به راه آهن شمال و جنوب کشور اشاره کرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: سرفصل برنامه های آموزش فنی و حرفه ای در گیلان رشته های اقتصاد دریایی، صنایع تبدیلی و حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ سال از عمر دانشگاه فنی و حرفه ای می گذرد و یکی از چالش های این حوزه هزینه بر بودن آن است، افزود: آموزش های فنی و حرفه ای نیاز به کارگاه مجهز و تکنولوژی به روز دارد که ارزان قیمت نیست.

خسرویان ادامه داد: بودجه سرانه هر دانشجوی فنی و حرفه ای یک سوم آموزش های تئوری است و از ۳۰ درصد هدف گذاری های انجام شده این حوزه، تنها ۱۵ درصد آن محقق شده و نیاز است که در بودجه سال جاری برای تجهیز کارگاه و تأمین مواد اولیه اقدامات مؤثری انجام شود.

وی با بیان اینکه در دوره کرونا بخش آموزش فنی و حرفه ای به جهت آنکه نیاز به حضور در کارگاه بود آسیب زیادی دیده است، گفت: استراتژی دانشگاه آموزش فنی و حرفه ای آموزش مجازی نیست اما تکنولوژی هایی در دنیا وجود دارد که می تواند کارگاه ها را شبیه سازی کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شود، افزود: در فصل جدید دانشگاه درآمدزایی و تسهیل گری قانون برای این امر در حال انجام است.

خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای دارای سازمان توسعه ای می شود، بیان کرد: در این سازمان به دانشجویان کمک می کند که در قالب شرکت های دانش بنیان خدمات ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد و پایدارسازی اشتغال در برابر بحران ها در شرایط فعلی حائز اهمیت است، گفت: برای اهداف این دانشگاه نیاز به حضور بخش خصوصی و دولتی و شوراهای عالی به منظور هماهنگ سازی و انسجام بخشی فعالیت ها داریم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان