رشت- سریال تکراری آتش سوزی عرصه های جنگلی استان های شمالی و نبود امکانات موضوعی است که باید موردتوجه مسئولان ملی قرارگرفته و در استقرار بالگرد برای اطفای حریق در این استان ها تسریع شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بزرگترین و مهم ترین ثروت طبیعی استان های شمالی جنگل و سرسبزی بی مثال آن است. وقتی می گوئیم شمال، بلافاصله به یاد انبوهی از درختان سبز سر به فلک کشیده در هم تنیده می افتیم که حتی تصورشان هم لذتی عمیق را به ما می چشاند و آرامش را برای ذهن پرمشغله انسان امروزی به ارمغان می آورد.

اگرچه جنگل های استوار و انبوه شمالی همچنان چشم ها را از عظمت و شکوه خود خیره می کند اما با گذشت زمان و بی تدبیری و غفلت مسئولان، از حجم این ثروت سبز ملی کاسته و حفاظت از آن را حساس تر از گذشته کرده اما طی روزهای اخیر وزش باد گرم موجب آتش سوزی های نسبتاً گسترده در عرصه های طبیعی استان های شمالی شد و این در حالی است که سازمان هواشناسی پیش از وقوع آن، هشدارهای لازم مبنی بر ایجاد حریق در اراضی جنگلی را صادر کرده بود.

آتش سوزی در ۵ منطقه استان مازندران

آتش سوزی در جنگل های انبوه و وسیع مازندران در این مدت نگران کننده گزارش شده به طوری که طبق اعلام مسئولان ذیربط این استان، طی این چند روز مناطق اجو کجور، پشت روستای بسطام و پیمبور، ۲۰ هکتار در منطقه جنگلی چهارکد، ۳۲ هزار متر مربع در مناطق جنگلی پلت چشمه، آجو و کدیر سر و ۲ هکتار از جنگل پاچی سنگده ساری در آتش سوختند که عامل برخی از آنها نیز انسانی گزارش شده است.

طبق اعلام سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران، آتش سوزی در سه هکتار از مناطق جنگلی اجو کجور، پشت روستای بسطام و پیمبور رخ داده که خسارت زیادی نداشته است و با همت و مشارکت نیروهای مردمی، بسیجی و یگان حفاظت منابع طبیعی اطفا شده است.

ملکی با بیان اینکه دو اکیپ در پیمبور برای مقابله با حریق احتمالی آماده باش هستند، ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و کاهش بارندگی شهروندان باید برای صیانت از منابع طبیعی و پرهیز از روشن کردن آتش در عرصه های طبیعی همکاری بیشتری داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع آتش سوزی در جنگل های منطقه پاچی میانا سنگده ساری سطح آن را دو هکتار ذکر کرد و گفت: با تلاش نیروهای مردمی، بسیجی و یگان حفاظت این آتش سوزی صبح امروز مهار شده است.

سرهنگ مجید ذکریایی به انباشت لاش برگ به دلیل فصل خزان در سطح جنگل ها اشاره و اضافه کرد: آتش سوزی منطقه پاچی شب گذشته اطلاع رسانی شد که خوشبختانه با تلاش همکاران امروز مهار شده است.

مهار آتش سوزی در ۲۰ هکتار از اراضی جنگلی عباس آباد

از سوی دیگر رئیس اداره منابع طبیعی عباس آباد نیز با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه جنگلی چهار کد اظهار داشت: این حادثه از ظهر دیروز شروع و تاکنون ۲۰ هکتار از عرصه های طبیعی دچار حریق شده است.

سینا عبدی با بیان اینکه شب گذشته موفق به مهار حریق در بخشی از عرصه های جنگلی شده بودیم، افزود: اما در منطقه صخره ای به دلیل صعب العبور بودن موفق به اعزام نیرو نشده بودیم.

وی با عنوان اینکه برای اطفای حریق درخواست بالگرد شده است، ادامه داد: بالگرد چند نوبت اقدام به آبگیری برای مهار حریق کرد اما به دلیل نفوذ مه غلیظ در ارتفاعات امکان ادامه خدمات رسانی برایش مقدور نبود.

عبدی اضافه کرد: بعد از ۲۴ ساعت با تلاش نیروهای مردمی و بسیجی، نیروهای یگان حفاظت و مسئولان شهرستان این حادثه ظهر یکشنبه مهار و کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ نیروی مردمی، بسیجی و یگان حفاظت در اطفای این حریق مشارکت داشته اند، اضافه کرد: سطح آتش سوزی در این منطقه ۲۰ هکتار بوده و آتش سوزی سطح و دلیل احتمالی آن از انسانی است.

۵ شهرستان گیلان طعمه حریق شدند

طبق اعلام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان طی روزهای اخیر، ۴۵ هکتار از اراضی جنگلی استان درگیر حریق شده اند که شامل بخش هایی از جنگل های پنج شهرستان رودبار، تالش، فومن، ماسال و رضوانشهر است.

وقوع آتش سوزی در باغات اطراف رودآباد، یک هکتار از جنگل های حلیمه جان رودبار، آتش سوزی در محدوده جنگلی مازیان، سرک و شمام، ۴۰ هکتار از مناطق جنگلی سلانسر شهرستان رودبار، سرایت حریق جنگل های رستم آباد به ارتفاعات هرزویل منجیل، آتش سوزی در ۸ هکتار از اراضی صعب العبور املش در این مدت از جنگل های ارزشمند استان گیلان گزارش شده است.

فرماندار رودبار امروز در گفتگو با خبرنگار مهر و در تشریح آخرین وضعیت آتش سوزی ها در گیلان، با اشاره به تلاش های مردمی و امدادی در اطفای حریق در جنگل های شهرستان رودبار، اظهار کرد: حریق ارتفاعات هرزویل منجیل با تلاش نیروهای مردمی، بسیج و تفنگداران دریایی منجیل در همان ساعت های اولیه آتش سوزی کنترل و مهار شد.

طهمورث عموپور با اشاره به تلاش چند روزه مدیریت بحران در اطفا حریق جنگل های رستم آباد، افزود: تلاش ها برای کنترل و مهار حریق جنگل های رستم آباد ادامه دارد.

فرماندار رودبار با اشاره به شرایط جوی نامناسب و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن مسیرهای دسترسی حریق در جنگل های رستم آباد، بیان کرد: با اعزام بالگرد به منطقه برای چندمین بار عملیات اطفای هوایی انجام شد و تا مهار کامل حریق ادامه خواهد داشت.

عموپور با تاکید بر احساس مسئولیت مردم در حفظ و حراست از عرصه های جنگلی و منابع طبیعی، اضافه کرد: همه نسبت به حراست و نگهداری از جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی مسئولیم.

از همه ابزارهای برای اطفای حریق رستم آباد استفاده می شود

تداوم آتش سوزی ها در منطقه کوهستانی رستم آباد روز گذشته استاندار گیلان را به این منطقه کشاند و اسدالله عباسی بعد از بازدید از منطقه در جلسه مدیریت بجران شهرستان شرکت کرد.

وی اظهار کرد: وزش باد گرم و صعب العبور بودن و کوهستانی بود منطقه سبب شده تا اطفا حریق جنگل های رستم آباد رودبار با مشکل روبرو شود.

عباسی با تاکید بر سرعت بخشیدن به عملیات اطفای حریق در جنگل های رستم آباد، افزود: دو بالگرد برای اطفای حریق این منطقه از پایتخت به گیلان اعزام شده و بزودی این آتش سوزی کنترل و مهار می شود.

استاندار گیلان با اشاره به مشارکت مردم، بسیجیان و نیروهای نظامی در اطفا حریق جنگل های رستم آباد، بیان کرد: به جد پیگیر کنترل و مهار آتش سوزی جنگل های رستم آباد هستیم.

عباسی با اشاره به سعه صدر و خویشتن داری مردم منطقه در بروز بحران، اضافه کرد: هیچ تهدیدی متوجه منازل مسکونی اطراف رستم آباد نیست و با تلاش های مردمی، نیروهای بسیجی و امدادی و اعزام بالگرد آتش را مهار می کنیم.

وی با تاکید بر حفظ و حراست از جنگل ها و منابع طبیعی، افزود: مردم بهترین حافظان طبیعت و جنگل هستند و در این راستا دست ما را می گیرند.

با وجودی که مدیرکل منابع طبیعی گیلان از اطفا و مهار حریق در سلانسر رودبار خبر داده اما پیگیری های خبرنگار مهر نشان دهنده تداوم آتش سوزی در این منطقه است.

علاوه بر سهل انگاری های مسئولان مبنی بر تشدید نظارت و حفاظت از اراضی جنگلی و جلوگیری از دخالت های انسانی در آتش سوزی ها، نبود بالگرد در دو استان گیلان و مازندران برای اطفای حریق نیز مشکلات را تشدید کرده و ضرورت دارد که مسئولان ملی برای حفظ این سرمایه ملی دو بالگرد اختصاصی را برای این استان ها اختصاص دهند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان