آخر هفته یا تعطیلات جاده های شمال مملو از گردشگرانی می شود که همه از وضعیت ترافیک و تصادفات این محورها گلایه مندند درحالی که پروژه های بزرگراهی و آزادراهی این مسیر همچنان به مقصد نرسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: نزدیکی به پایتخت، وجود مواهب طبیعی، برخورداری از تمدن و سبقه تاریخی کهن و همچنین داشتن آب وهوای دل نشین و چهارفصل، استان های شمالی را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرده است و سالانه میلیون ها نفر به این استان ها سفر می کنند که این ظرفیت عظیم می تواند به رکن اقتصادی و اشتغال پایدار تبدیل شود.

حضور مسافران و گردشگران اگرچه موجب رونق بخشی اقتصاد برخی افراد، بازاریان و کسبه می شود اما تراژدی خسته کننده ترافیک و همچنین تصادفات مرگبار را به همراه دارد که ضعف زیرساختی را نمایش می دهد.

نبود زیرساخت های مناسب در بخش راه و محدودیت دسترسی ها سبب شده تا مسافران و مجاوران، ساعت ها وقتشان را در ورودی و خروجی استان های شمالی صرف کنند. کافی است یکی از روزهای تعطیل و آخر هفته به جاده های شمالی کشورمان سری بزنید تا خودروهای به صف کشیده ای را ببینید که با ترافیک سنگین جاده ها را به وصل کرده اند تا بعد از معطلی چندساعته به مرکز و سایر نقاط استان های شمالی برسند.

گیلان، سه دهه انتظار برای یک آزادراه آزادراه قزوین – رشت

یکی از محورهای پرتردد، مهم و اثرگذار شمال کشور است که بیش از سه دهه از احداث آن می گذرد و تاکنون تکمیل نشده و به طول کامل زیر بار ترافیک نرفته است. آزادراه قزوین – رشت که در زمان احداث، چندین دولت را به خود دیده و تغییر و تحول وزرا، استانداران و فرمانداران و مسئولان را شاهد بوده در گلوگاه ۸ کیلومتری محور منجیل به رودبار متوقف شده است، ۸ کیلومتری که به دلیل صعب العبور بودن و وجود تونل های سنگی، همانند استخوانی تیز در گلوی آزادراه گیر کرده است.

بهره برداری از ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت (محدوده منجیل – رودبار) که جز لیست ثابت وعده های رؤسای جمهور، وزرا، استانداران و مسئولان دیگر در سنوات گذشته بوده، اگر تحقق پیدا کند بخش اعظمی از مشکلات ترافیکی در ورودی گیلان حل خواهد شد.

مستحضرید که توسعه زیرساخت ها در استان هایی نظیر گیلان که دارای بار ترافیک بالایی بوده و به لحاظ موقعیت گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، علاوه بر کاهش بار ترافیک و افزایش ایمنی، سفری ایمن و سریع را برای مسافران فراهم می کند. جدا از آزادراه قزوین – رشت که کمک بزرگی به روان سازی ترافیک در استان گیلان می کند، طبق گفته مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی، پروژه های متعددی چون بزرگراه آستارا- تالش- لیسار-پونل، بزرگراه فومن-رضوانشهر، راه اصلی فومن-شفت-سراوان، احداث باند دوم بزرگراه رشت-فومن، کنارگذر بندر انزلی، تقاطع غیر همسطح بازکیاگوراب، کنارگذر لنگرود، تقاطع غیرهمسطح گیل، کنارگذر کلاچای و تقاطع غیرهمسطح رحیم آباد در استان گیلان احداث و یا در حال احداث است.

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی که در سفر اخیرش به گیلان از ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده منجیل به رودبار بازدید کرده، می گوید: بهره برداری از هشت کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین- رشت، ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی، بهره برداری کامل آزادراه قزوین – رشت را جز اولویت های دولت سیزدهم دانست و افزود: از ۸ کیلومتر باقیمانده این پروژه ۵ کیلومتر آن تونل و بسیار صعب العبور بوده و همین موضوع روند کار را کند کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع دولتی در این پروژه هزینه شده است، به برخی چالش ها و محدودیت های مالی در بستر اجرای این پروژه اشاره کرد و وعده داد؛ با رفع محدودیت مالی و اعتباری اجرای پروژه سرعت بخشیده می شود.

مازندران، از پروژه های بزرگراهی چه خبر؟

تاریخی ترین پروژه آزادراهی شمال و کشور موسوم به تهران- شمال در مازندران جای دارد، آزادراهی که حدود سه دهه قدمت دارد و هنوز به مقصد نرسیده است. تعریف بزرگراه در مازندران با دیگر مناطق کشور متفاوت است و گاه در حد کنارگذرها و کمربندی های درون و برون شهری خلاصه می شود و فرجام آزادراه های آن نیز همچنان نامشخص است.

آزادراه تهران- شمال با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر شروع و پایان آن نیمه کاره زیربار ترافیک رفته و میانه های آن یا در دست اجرا و یا در حال مطالعه است و با روند کنونی سال های سال باید برای بهره برداری از آن روزگار سپری کرد. پروژه بزرگراه ساحلی خزر از گیلان تا امیرآباد بهشهر نیز همچنان در دست مطالعه است و قرار است این پروژه با عبور از مازندران به گرگان در گلستان وصل شود.

طرح دیگر بزرگراهی که آن هم همچنان در حال مطالعه است، محور ساری - تاکام به سمت سمنان است و در نهایت به یزد و سپس از طریق اتوبان یزد به بندر عباس وصل می شود و قرار است با اجرای آن خزر را به خلیج فارس پیوند زند. پروژه های بزرگراهی مازندران همچنان روی کاغذ بوده و طرح های آزادراهی نیمه کاره هستند و پروژه های ریلی استان نیز کامل نیستند. ضعف زیرساخت های جاده ای مازندران، محروم بودن از بزرگراه و ناتمام بودن طرح های آزادراهی و حجم بالای سفر به شمال، سبب شده تا جاده های تنگ و باریک استان در روزهای پایانی هفته و تعطیلات قفل شود و این وضعیت هم مهمانان و هم میزبانان را کلافه کرده است.

گلایه های اهالی مرزن آباد چالوس که در خط پایانی آزادراه تهران – شمال قرار دارند به دلیل ضعف زیرساخت ها است و در این میان حاشیه نشینان نیز در ترافیک سنگین جاده ها در خانه ها حبس می شوند و تاوان عقب ماندگی زیرساختی استان را می دهند.

سید محمدنظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه ۱۱ درصد تردد کشور در مازندران انجام می شود و ۳.۵ برابر بیشتر از دیگر استان ها خدمات دهی می کنیم، ایجاد بزرگراه و آزادراه را راهکار اساسی برای برون رفت از بن بست ترافیکی در استان یاد کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح های آزادراهی مختلفی در استان در دست مطالعه قرار دارد، گفت: آزادراه ساری – قائمشهر، قائمشهر – آمل و چالوس – رامسر از جمله پروژه ها است.

نظری با عنوان اینکه پروژه آزادراه ساری – قائمشهر در حال تملک مسیر است، افزود: پروژه قائمشهر – آمل نیز در مرحله دریافت مجوزهای مربوطه بوده و برای پروژه غرب مازندران نیز سرمایه گذارانی جذب شده است.

وی با اظهار اینکه چهارخطه شدن محور هزار در دست اقدام است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۰ کیلومتر این مسیر چهار خطه شد و مابقی آن نیز در حال اقدام بوده و مهمترین مسئله تأمین منابع مالی به شمار می رود.

تهران از کمربندی دماوند تا مشکل امدادرسانی در فشم

مناطق کوهستانی شمال شرق استان تهران چهار شهرستان دارد، که این شهرستان ها با توجه به تراکم و جمعیت بالا اهمیت بسیاری در تردد دارند. شهرستان شمیرانات از دو بخش لواسانات و رودبار قصران و یک منطقه تجریش تشکیل شده است، تجریش که منطقه یک و بخشی از منطقه سه شهر تهران را شامل شده و این منطقه قطب گردشگری تهران بوده و وجود کاخ و موزه های تاریخی، استقرار بازار تجریش و امام زاده صالح، مراکز آموزشی، سفارتخانه ها و سازمان های جهانی اهمیت این منطقه را دو چندان کرده است.

وجود بزرگراه هایی مانند ارتش، بخش هایی از بزرگراه شهید بابایی، شهید صدر، شهید چمران و یادگار امام (ره) در این منطقه تا حدودی نیاز ترافیکی منطقه را کاهش داده اما همچنان نتوانسته پاسخگوی این منطقه پر تراکم باشد و در آخرین ارائه برنامه ساخت بزرگراه در تهران که توسط زاکانی، شهردار تهران در تیرماه سال جاری ارائه شد، خبری از ساخت بزرگراه جدید در این منطقه نبود.

اما بخش رودبارقصران نیز به علت کوهستانی بودن و دارا بودن دامنه های صخره ای، شیب دار و صعب العبور از زمان های دور مشکلات متعددی در خصوص عبور و مرور داشته تا جایی که شهر اوشان، فشم، میگون در این بخش با یک جاده پر پیچ و خم و باریک به لواسان و تهران متصل است و یکی از دغدغه های مدیران شهری از سال های پیش تاکنون بحث امدادرسانی در این منطقه در زمان بحران هایی مانند زلزله است، چرا که کوچک ترین حادثه ای سبب سقوط سنگ در جاده مواصلاتی و قطع ارتباط شده و از سوی دیگر این جاده پاسخگوی جمعیت منطقه و گردشگرانی که به ویژه در روزهای تعطیل به سوی منطقه می روند، نیست و همواره شاهد ترافیک سنگین در محور مواصلاتی کنونی هستیم.

شهر پردیس مرکز شهرستان پردیس بوده و دو بخش مهم جاجرود و بومهن در این شهرستان تازه تأسیس وجود دارد، که آزادراه تهران- پردیس در این شهرستان تا حدود زیادی مشکلات تردد بزرگراهی را حل کرده است، ساخت آزادراه تهران- پردیس با هدف ارائه مسیری با کیفیت بالا برای دسترسی آسان به شهر تهران و جذب و هدایت ترافیک برون شهری راه های پرترافیک هراز و فیروزکوه و شهرهای واقع در مسیر مانند پردیس از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و با هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان و با مشارکت ۷۰ درصد غیر دولتی و ۳۰ درصد وزارت راه در سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید.

برای حرکت از تهران به سوی پردیس دو مسیر جاده ای وجود دارد، که یک مسیر آن آزادراه تهران- پردیس و مسیر دیگر جاده قدیم جاجرود است، که به دلیل آنکه این شهرستان در مسیر جاده های مواصلاتی مهم فیروزکوه و هراز به سوی استان مازندران قرار دارد، تردد در هر دو مسیر به ویژه در ایام تعطیل بسیار زیاد است. هر دو مسیر در انتها به بومهن و جاده دماوند متصل شده و ترافیک در این منطقه واقعاً قابل توجه است. شهرستان دماوند هم از وجود یک کمربندی برای مسیر تردد به سوی شمال کشور محروم است و همین امر سبب خسارات فراوان خودروهای سنگین عبوری شده است، منطقه «گیلاوند» در شهرستان دماوند، بخشی از محور فیروزکوه به عنوان یکی از سه محور پر تردد شمال کشور است و از نبود جاده کمربندی رنج می برد، البته جاده کمربندی غربی شهر دماوند از جاده «سرهار» در حال احداث است که می تواند از حجم بار ترافیک بکاهد، اما نیاز به یک تقاطع غیر همسطح در این منطقه پر تردد کشور یکی از ضروریاتی است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است، احداث این تقاطع یکی از پروژه هایی بود که در سال گذشته برای کاهش بار ترافیک گیلاوند مطرح شده بود که در حال حاضر با توجه به اعتبارات زیادی که نیاز دارد، وضعیت بلاتکلیف دارد.

نبود این کمربندی سبب می شود تردد شرقی- غربی و یا غربی- شرقی خودروهایی که ضرورتی برای حضور در شهر دماوند ندارند، درون شهر صورت گرفته و حوادث رانندگی فراوانی به دلیل شیب زیاد راه و عدم پاسخگویی ترمز وسایل نقلیه سنگین و حضور غیر ضروری آن ها به دلیل نبود کمربندی دماوند رقم بخورد. فیروزکوه نیز در مسیر جاده مهم «فیروزکوه» واقع شده است، که یکی از سه محور مهم اتصال تهران به شمال کشور است، از سوی دیگر این شهرستان در مرز استان تهران با استان سمنان نیز قرار دارد و علاوه بر جاده فیروزکوه، محور مواصلاتی فیروزکوه- سمنان نیز محوری زیبا، کوهستانی و پر پیچ و خم است، که بار ترافیکی استان سمنان به شهرهای شمالی کشور و شهرستان هایی مثل فیروزکوه، دماوند و پردیس از این طریق انجام می شود.

به هر تقدیر، حجم وسیعی از مسافرت ها و تردد در کشور در محورهای مواصلاتی استان تهران انجام می شود و محورهای شهرستان های شمال شرق تهران به دلیل آب و هوای مناسب و دلپذیر و پذیرایی از خیل عظیم گردشگران به ویژه در ایام تعطیل زیر بار ترافیک سنگین می رود و زمان زیادی در این محورها صرف می شود و این امر ضرورت تخصیص اعتبار و اجرا بزرگراه ها به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساخت های مورد نیاز توسعه را بیش از پیش نمایان می کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان