هر فردی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت به فعالیت می‌پردازد با این موضوع به صورت کامل آشنایی دارد که از بین رفتن اطلاعات یا سایت شما در یک ثانیه چیزی دور از دسترس نیست و ممکن است به دلیل یک خطای کوچک یا حملات سایبری، در یک لحظه دیگر آن سایتی که برایش به شدت زحمت کشیده بودید را نداشته باشید.

به همین دلیل است که همه افراد متخصص در زمینه طراحی سایت در مشهد، به بکاپ‌گیری توجه زیادی نشان داده و همیشه روی داشتن نسخه‌ای پشتیبان از سایت تاکید می‌کنند تا اگر سایت با مشکلی رو به رو شد بتوانید از آن نسخه استفاده کرده و به راحتی سایت خود را مجدد روی اینترنت راه اندازی کنید.

خب حالا سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه باید در هاست سی پنل از سایت خود بکاپ تهیه کنیم؟ در این مطلب شما را با این موضوع آشنا کرده و آموزش کامل گرفتن بکاپ از سایت در سی پنل را ارائه خواهیم داد.

آموزش بکاپ گرفتن از هاست سی پنل

گفتیم که قرار است در این مقاله شما را با بکاپ گیری در هاست سی پنل آشنا کنیم. در این قسمت، مراحل مختلف آن را بیان خواهیم کرد.

در ابتدا، کاری که باید انجام دهید این است که وارد پنل سی پنل سایت خود شوید. حالا باید از میان گزینه‌های موجود روی Backup Wizard کلیک کنید.

حالا شما وارد صفحه‎ای وارد خواهید شد که دو گزینه را مقابل شما قرار داده است. این دو گزینه Backup و Restore هستند که در Restore شما می‌توانید بکاپی را برگردانید و در Backup، یک نسخه بکاپ جدید از سایت تهیه نمایید. شما باید گزینه Backup را انتخاب کنید.

 قبل از اینکه بخواهیم ادامه مراحل را توضیح دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که در بخش Restore شما می‌توانید بکاپ‌های قبلی سایت خود را مشاهده کرده و آن‌ها را برگردانید. این برای زمانی است که سایت به مشکل خورده و شما می‌خواهید سایت را به یک نسخه قبل برگردانید.

حالا که روی گزینه Backup کلیک کردید، می‌توانید در صفحه جدید، گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنید که بکاپ گیری از قسمت‌های مختلف سایت را به شما پیشنهاد می‌کنند.

در ادامه تمامی بخش‌هایی که در عکس بالا معرفی کردیم را توضیح خواهیم داد:

بکاپ گرفتن از کل سایت

زمانی که شما گزینه بکاپ گیری از کل سایت را انتخاب می‌کنید، در واقع انتخاب کردید که از هر آنچه در سایت وجود دارد، نسخه پشتیبان تهیه کنید. در این روش می‌توانید از تمامی فایل‌ها و صفحات سایت خود به همراه دیتابیس بکاپ بگیرید و این همان گزینه‌ای می‌باشد که شما برای محافظت از سایت خود باید انتخاب کنید. فرض کنید با استفاده از خدمات طراحی سایت فروشگاهی در مشهد، صاحب یک کسب وکار آنلاین شده اید. تعداد بی شماری محصول در سایت قرارداده و روزانه فروش قابل توجهی دارید. اگر به یک باره تمامی این محصولات، اطلاعات مشتریان، قیمت‌ها و ... از سایت شما به هر دلیلی پاک شوند، اینجاست که نسخه پشتیبان نقشه مهمی را ایفا خواهد کرد.

در این روش دیگر نگرانی برای شما به وجود نخواهد آمد و با داشتن فایل آن می‌توانید مطمئن باشید که هیچ مشکلی نمی‌تواند کوچک‌ترین ضربه‌ای به سایت شما وارد کند.

بکاپ گرفتن از فایل‌های سایت

زمانی که از این گزینه برای بکاپ گرفتن استفاده می‌کنید، در حال بکاپ گیری از پوشه اصلی سایت خود هستید. در واقع، در این پوشه، تمامی فایل‌ها و پوشه‌های هوم دایرکتوری وجود دارد که شما قصد دارید به صورت جداگانه از آن بکاپ بگیرید.

بکاپ گرفتن از دیتابیس‌ها

گزینه بعدی که در عکس مشاهده کردید، بکاپ گیری از دیتابیس است. این خیلی واضح است که شما زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، در واقع از دیتابیس خود بکاپ تهیه خواهید کرد.

بکاپ گرفتن از ایمیل‌های سایت

زمانی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، می‌توانید از ایمیل‌های سایت به صورت کامل و مجزا بکاپ تهیه نمایید. در بسیاری از سایت‌ها تنها راه ارتباطی سایت و شرکت مورد نظر با کاربران و مشتریان خود فقط همین ایمیل است و اگر آن را از دست بدهند، طبیعتا مشتریان خود و راه ارتباطی با آن‌ها را نیز از دست خواهند داد. به همین دلیل در سی پنل قسمتی جداگانه برای آن قرار گرفته است.

هر فردی متناسب با نیازی که دارد یکی از این چهار گزینه را برای گرفتن بکاپ انتخاب می‌کند که بهترین گزینه همیشه Full Back up است که به شما این امکان را می‌دهد که هر سه گزینه دیگر را نیز در یک فایل و به صورت جامع داشته باشید.

اهمیت بکاپ گیری از هاست CPanel

هر کسب و کاری نیاز به محافظت دارد. همه افرادی که دارای فروشگاه فیزیکی هستند، با استفاده از روش‌های مختلف مانند استفاده از سیستم دزدگیر، قفل و ... تلاش می‌کنند تا از فروشگاه خود محافظت کرده و امنیت آن را تامین کنند. این موضوع در فروشگاه‌های مجازی نیز وجود دارد و شما باید تا حد امکان از سایت خود نیز محافظت نمایید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها می‌توانید از ورود هکرها و افراد سودجو به سایت خود جلوگیری نمایید.

ولی به این فکر کنید که اگر با استفاده از تمامی راه‌های امنیتی باز هم نتوانید از آسیب‌های موجود در اینترنت جان سالم به در برید. یا در شرایطی، زمانی که در حال کار روی سایت خود هستید، اشتباهی را ناخواسته انجام دهید که مسائل و مشکلات زیادی را به وجود آورده و باعث از دسترس خارج شدن سایت شما شود. در این شرایط باید چه کاری انجام دهید؟ این دقیقا جایی است که اهمیت و کاربرد بکاپ گیری از سایت مشخص خواهد شد.

اگر شما نسخه‌ای پشتیبان از سایت خود داشته باشید، می‌توانید به راحتی آن را روی سایت پیاده کرده و مشکل را برطرف کنید. به این صورت ایرادی که در سایت به وجود آمده برطرف شده یا حمله‌ای که به سایت شده، حل خواهد شد و اطلاعات شما برمی‌گردد.

به همین دلیل است که اکثر صاحبین وب سایت‌های مختلف در بازه‌های زمانی مشخص از سایت خود بکاپ تهیه می‌کنند. اگر دارای سایتی با ترافیک بالا هستید بهتر است به صورت روزانه این کار را انجام دهید و اگر سایتی شرکتی برای معرفی مجموعه خود دارید می‌توانید بکاپ گیری را به صورت هفتگی یا حتی ماهیانه انجام دهید ولی باید به این موضوع نهایت دقت را داشته باشید تا فایل بکاپ خود را جایی ذخیره سازی نمایید که هیچ فردی به آن دسترسی نداشته و نتواند آن را نیز هک نماید. از طرفی نباید مکان ذخیره سازی این فایل را فراموش کنید تا در صورت لزوم بتوانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان