قوانین ساخت و ساز در ترکیه

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۱۷:۵۸ چاپ کد خبر: 179838

جذابیت سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه باعث شده تا هر ساله طیف زیادی از سرمایه‌گذاران ایرانی جذب آن شوند. به گونه ای که آنها ترجیح می دهند تا به جای ساخت املاک مختلف در ایران، سرمایه خود را وارد این بازار کرده و به این ترتیب مشمول مزایای مختلفی شوند. با این حال اغلب این افراد با قوانین ساخت و ساز در ترکیه آشنایی نداشته و نمی‌دانند که به چه صورت این پروژه را شروع کرده و چه چیزهایی در انتظار آنان است. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا به شیوه ای دقیق این موضوع را برای شما عزیزان بیان کرده و جنبه های مختلف پیرامون آن را خدمت شما بیان کنیم. لذا اگر شما هم تمایل دارید تا در ترکیه سرمایه گذاری کرده و یا نسبت به ساخت و ساز در آن اقدام فرمایید، حتما ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

قوانین موجود برای ساخت و ساز در ترکیه

 

ترکیه نیز مانند سایر کشورهای مترقی جهان، قوانین ویژه‌ای را برای ساخت و ساز تعیین کرده است. در حقیقت افراد نمی توانند خارج از چارچوب این قوانین نسبت به ساخت و ساز یا ایجاد پروژه های مسکونی و تجاری اقدام کنند. این قوانین برای افراد خارجی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. با این حال اغلب سرمایه گذاران داخلی از این قوانین اطلاعی نداشته و همین باعث می شود تا مشمول جریمه های مختلفی شوند که گاهاً بودجه آنها برای پروژه ساخت و ساز را هدر می‌دهد. نخستین قانونی که در این زمینه وجود دارد، میزان ملک خریداری شده است. در واقع اتباع خارجی نمی‌توانند املاکی بزرگتر از ۳۵ کیلومتر مربع را خریداری کنند. لذا پروژه شما هر مقداری که باشد، نمی‌توانید از این حد تجاوز کنید. اگرچه این مقدار برای سرمایه‌گذاران خرد ممکن است چندان قابل توجه نباشد، اما باید عنوان کنیم که برای افرادی که قصد ساخت شهرک های گوناگون را دارند، اهمیت زیادی به خود می گیرد.

منطقه ساخت را هم می‌توان به عنوان قانون دیگری برای ساخت و ساز در ترکیه دانست. در واقع اتباع خارجی امکان خرید ملک و یا ساخت آن در محوطه اماکن نظامی و امنیتی ترکیه را ندارند. همچنین مناطق ممنوعه ای هم در داخل این کشور تعیین شده که از لحاظ استراتژیک برای این کشور اهمیت بالایی دارد. لذا هموطنان نمی‌توانند در داخل این مناطق نسبت به خرید املاک و ساخت و ساز در آنها اقدام کنند. پس حتماً قبل از خرید ملک در استانبول ، در رابطه با شرایط و منطقه آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

 

بجز دو قانونی که ذکر شد، مابقی موارد تا حدود زیادی مشابه روند ساخت و ساز در داخل کشور است. به عبارتی شما باید استانداردهای مهندسی را در نقشه کشی خود رعایت کرده و حریم جاده، رودخانه و موارد دیگر را هم در نظر داشته باشید. این قوانین هم در داخل کشور ما امری نرمال بوده و تقریباً اغلب متخصصان حوزه ساخت و ساز با آن آشنایی دارند. همچنین در طول پروژه کسب مجوز هم بیشتر با آنها آشنا می‌شوید.

 

 

مجوزات لازم برای ساخت و ساز در ترکیه

 

 برای اینکه بتوانید پروژه ساخت و ساز خود در ترکیه را شروع کنید، باید از شهرداری محل منطقه مورد نظر خود مجوز ساخت بنا را به دست بیاورید. این مجوز مشتمل بر فاکتورهای مختلفی است. برای مثال الزامات پرداخت بیمه، آب، برق رسانی، فاضلاب کشی و.. که پس از بررسی نقشه شما و البته رعایت این الزامات به شما داده می شود. در واقع می توان گفت این مجوز اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدام شما برای شروع ساخت و ساز در کشور ترکیه است. شما در چارچوب این مجوز می توانید تمامی قوانین و نکات لازم برای شروع پروژه تان را رعایت کنید. به عبارت ساده‌تر داشتن این مجوز به منزله پایبندی شما به قوانین ساخت و ساز در ترکیه است.

به یاد داشته باشید که پس از صدور مجوز مربوطه، شما دو سال فرصت دارید تا نسبت به شروع ساخت و ساز بنا اقدام کنید. البته نهایت زمانی که برای ساخت و ساز به شما تعلق می گیرد ۵ سال می باشد. به عبارت ساده تر شما باید نهایتاً ظرف مدت زمان ۵ سال پروژه ساخت و ساز خود را به اتمام برسانید. در صورتی که این پروژه در مدت زمانی مورد نظر تمام نشود، بایستی مجددا نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید. این موضوع می‌تواند با توجه به تغییرات قانونی در رویه ساخت و ساز ترکیه، مشکلاتی را برای شما به همراه داشته باشد. با این حال توصیه می‌کنیم تا حتماً شرایط لازم برای ساخت و ساز و سنجیده و سپس برای کسب مجوز اقدام فرمایید.

 

انواع روش های ساخت و ساز در ترکیه و سرمایه گذاری در آنها

 

بسیاری از افراد، بازار املاک ترکیه را به عنوان فرصتی بی نظیر تلقی می کنند. به همین جهت است که در پی سرمایه‌گذاری در آن هستند. با این حال باید به عنوان کنیم که تنها راه بهره مندی شما از این شرایط، ساخت و ساز نیست؛ بلکه می توانید با استفاده از روش‌های کم دردسر، سود مقبول و قابل توجهی را به دست بیاورید.

نخستین مورد، سرمایه گذاری در پروژه های در حال ساخت است. در واقع ترکیه به دلیل رونق بالایی که در بازار املاک خود دارد، سالانه میزبان هزاران پروژه مختلف در حیطه ساخت و ساز است. این پروژه ها می توانند زمینه شهرک سازی، ساخت مراکز تجاری و موارد دیگر باشد. گاها برخی از آنها در طول پروسه با مشکلات مالی مواجه شده و یا به دلایل دیگری سرمایه‌گذاران جدید می‌پذیرند. شما می‌توانید با انجام بررسی‌های لازم و البته عقد قرارداد معتبر، به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور داشته باشید. با این کار از شر دردسرهای مجوز و موارد دیگر هم راحت خواهید شد. در مقابل می توانید متناسب با سرمایه خود سود قابل توجهی را هم از این بازار به دست بیاورید.

خرید پروژه های آماده یکی دیگر از راه هایی است که افراد می توانند به کمک آن سود قابل توجهی را از بازار املاک ترکیه کسب کنند. آن هم بدون اینکه دردسرهای ساخت و ساز را به جان بخرند. در این حالت شما می توانید آپارتمان هایی که تازه ساخت آنها تمام شده را خریداری کرده و با سوده مناسبی به سایر متقاضیان بفروشید. این روند هم می‌تواند به شما کمک کند تا به جای ساخت و ساز در ترکیه، از آن درآمد مناسبی را کسب کنید. برای این اقدام می توانید به انواع سایت خرید ملک در استانبول مراجعه کرده و در میان آنها نمونه های لازم را انتخاب کنید. افزون بر این موارد چنانچه به دنبال خرید آپارتمان ارزان در ترکیه باشید، می‌توانید باز هم به کمک این سایتها نمونه ایده آلی را به دست بیاورید.

 

سخن آخر

 

ساخت و ساز در ترکیه را می توان به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی دانست که یقیناً برای افراد سود زیادی را به همراه دارد. با این حال اغلب افراد با قوانین ساخت و ساز در ترکیه یا سایر شهرهای آن آشنایی ندارند. این موضوع هم باعث می‌شود تا در طول پروسه دردسر های مختلفی را تجربه کنند. با این حال به همراه داشتن یک تیم مشاوره خبره می تواند این دردسرها را برای شما کمتر کند. همکاران ما در گروه گات ترکی می توانند با تکیه بر تجارب خود، بهترین و البته مناسب ترین راهکارها را برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه را به شما پیشنهاد دهند. لذا اگر شما هم جزو این افراد هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان