فواید روانی، جسمی و اجتماعی آبنما

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۵:۲۹ چاپ کد خبر: 179902

اگر دوستان یا اقوامتان به شما بگویند وجود آبنما در اطراف انسان می‌تواند استرس را کاهش دهد، چه می‌گویید؟ اگر در حال بازطراحی فضای بیرونی خود هستید، ممکن است بخواهید برخی از المان‌های آبی را در نظر بگیرید. درست است! نمی‌توان انکار کرد که فواره‌ها، حوض‌ها، استخرها و آبشارها، فضاهای شما را زیباتر و آرام‌تر می‌کنند، اما چه مزایایی برای سلامت روانی انسان دارند؟ در این مقاله با فواید آبنما و همچنین ارزش‌هایی که آب به فضا می‌دهد آشنا خواهید شد.

آبنما مناظر آرامش‌بخش و آرامی را فراهم می‌کند که باعث بهبود سلامت جسمی و روانی شما می‌شود. علاوه بر این، وقتی مردم به جای مناظر شهری به طبیعت نگاه می‌کنند، ضربان قلب، فشار خون و سایر معیارها سریع‌تر به سطح طبیعی بازمی‌گردند.

 

نقش تاریخی آب در زندگی ما:

ما در اطراف آب تکامل یافته‌ایم و این نیاز اصلی ما برای ایجاد تمدن‌ها بوده است. انسان‌ها نه تنها با آب آشنا هستند، بلکه به آب وابسته هستند. با این حال با پیشرفت و توسعه‌ی فناوری، انسان‌ها فرصت زندگی دور از منابع طبیعی را برای خود فراهم کردند.

 

قدرت شفابخش آب:

آیا می‌دانید که چرا دوش گرفتن یا قرار گرفتن در جوار آب روان باعث احساس طراوت می‌شود؟ این، همان دلیلی است که مردم را برای گذراندن تعطیلات به اطراف دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و آبشارها می‌فرستد. پاشش آب، یون‌های منفی را در جو آزاد می‌کند و تأثیر عمیقی بر سلامت ما دارد.

اینکه آبنماها مناظر و صداهای آرامش بخشی را ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کند در دنیای شلوغ امروزی آرامش داشته باشید و استرس خود را از بین ببرید، یک راز نیست. چه با استرس دست و پنجه نرم می‌کنید و چه صرفا می‌خواهید سلامت کلی خود را بهبود ببخشید، به فکر اضافه کردن یک حوض، آبشار یا فواره به فضای زندگی خود باشید.

دانشمندان از صدای آب به عنوان «صدای سفید» یاد می‌کنند که سر و صداهای مزاحم را پوشش می‌دهد و کمک می‌کند بهتر تمرکز کنیم.

 

تاثیر آبنما بر سلامت جسمی و روانی:

ارتعاشات و فرکانس صدای آب جاری بر ما تأثیر می‌گذارد و بلافاصله ذهن را آرام می‌کند و در بهبود خلق و خوی شما موثر است.

افزایش سطح انرژی:

هوا از یون‌های مثبت و منفی تشکیل شده است و وقتی هوا کمی بار منفی داشته باشد، بدن در حالت بهتری است، چیزی که آبنما به آن کمک می‌کند. جریان آب، یون‌های منفی را در هوا آزاد می‌کند و از این طریق سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد و احساسات و افسردگی‌ها را آرام می‌کند. آن‌ها همچنین هوا را تازه و تمیز می‌کنند تا شما احساس انرژی کنید و برای انجام پروژه‌های جدید آماده باشید.

کاهش سطح فشار خون:

مزایای تسکین دهنده و آرام‌بخش آبنما به کاهش فشار خون و آرامش بدن کمک می‌کند. کاهش فشار خون، خطر ابتلا به مشکلات جسمی مختلف مانند سکته مغزی، آنژین صدری، اضطراب و بیماری عروق کرونر و بسیاری از مشکلات قلبی دیگر را کاهش می‌دهد.

 

مزایای آبنما برای شهرها:

اکنون می‌دانیم که نزدیکی به آب می‌تواند باعث ایجاد احساس آرامش شود. اما آیا فضای آبی می‌تواند همان مزایای گسترده‌ای را که فضاهای سبز شهری به ارمغان می‌آورد را ارائه دهد؟

آب فراتر از رفاهی که در فضاهای عمومی فراهم می‌کند، در واقع مردم را به یکدیگر متصل می‌کند. مردم در محیط‌هایی که دسترسی به آب وجود دارد فعال‌تر هستند و شما به احتمال زیاد در آنجا با افراد جدیدی ملاقات خواهید کرد. یک جلوه‌ی بصری از حرکت نرم آب و الگوهای نوری که با چراغ استخری ال ای دی در حین جاری شدن آب بر روی آن می‌افتد، توجه فراوانی را به خود جلب می‌کند.

درک تأثیرات فضاهای آبی، شهرهای ما را تشویق می‌کند که به طراحی آبی نزدیک شوند. آب در یک فضای عمومی نه تنها یک عنصر تزئینی است، بلکه عملکردهای مهم دیگری را نیز انجام می دهد که این، محدود به جنبه‌های اجتماعی نیست.

 

آیا دسترسی کافی به آب در زندگی روزمره‌ی خود ندارید؟ این موارد را امتحان کنید:

روی اجرای آبنما برای خانه یا محل کار خود سرمایه گذاری کنید.

اگر می‌توانید، کمی از زمان روزانه‌ی خود را در کنار ساحل بگذرانید.

حواستان به حجم‌های کوچک آب باشد: فواره‌ها، حوض‌ها، برکه‌ها و استخرها

 

منبع:

https://www.linkedin.com/pulse/psychological-benefits-water-features-pranita-khedkar-/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان