رشت- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به هزینه بالای طرح های پژوهشی گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان با محوریت کشاورزی در گیلان کم است و این امر مسیر رفع نیاز استان را کند می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ابراهیمی شامگاه دوشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه در آینده قدرت متعلق به کشورهایی است که جمعیت بیشتری دارند، اظهار کرد: از جمله مسائل مهمی که در برنامه توسعه باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، نگاه ژرف اندیشانه به بودجه های بخش پژوهش است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه ۴.۱ درصد بودجه امسال برای حوزه پژوهش اختصاص داده شده بود، افزود: این عدد در کشورهای منطقه بالای ۲ درصد و در کشورهای پیشرو مانند کره جنوبی ۴ درصد است.

وی با بیان اینکه اهمیت بخشی به بودجه پژوهش در برنامه توسعه باعث می شود کشور به صورت توسعه محور فعالیت کند، تصریح کرد: دانشگاه گیلان برنامه راهبردی عملیاتی برای پژوهش تدوین کرده که بر اساس آن، وضعیت گیلان در این حوزه نسبت به سایر استان ها مطلوب بوده و برنامه مشابه ۴ ساله دیگری نیز در حال تدوین است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هزینه طرح های پژوهشی گران است، بیان کرد: گیلان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد اما با این وجود، هزینه پژوهش برای ارتقای این بخش و محصولاتی مانند برنج و چای و زیتون بالاست و مسیر ساخت تجهیزات برای رفع نیازهای استان کند است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان تاکید کرد: پیوند بین مؤسسات پژوهشی با مراکز دانشگاهی باید بیش از گذشته شود.

وی با اشاره به فعالیت ۸۲ شرکت دانش بنیان در گیلان گفت: محصولات این شرکت ها فناور محور است و در این حوزه وضعیت بدی نسبت به سایر استان ها نداریم اما با توجه به کشاورزی محور بودن گیلان، تعداد شرکت های فعال در این حوزه کم است.

ابراهیمی با اشاره به فرآیند طولانی صدور مجوز و بروکراسی های اداری بیان کرد: این موضوع فرآیند به ثمر رساندن محصولات دانش بنیان را طولانی و هزینه تولید را افزایش می دهد.

وی افزود: در سامانه نان (نظام ایده ها و نیازها) ۱۵۰ نیاز ثبت شده داریم که کم است و تک تک سازمان ها و بخش خصوصی باید وارد این سامانه شده و پایان نامه ها بر مبنای نیاز استان نوشته شوند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان