تالش- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش از برگزاری جشنواره آئین های شب یلدا «چله شب» در این شهرستان گفت: پرداختن به آئین های کهن و نقل داستان های گذشته از جمله برنامه ها است.

پردل امیری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جشنواره آئین های شب یلدا «چله شب» در سالن معراج اداره ارشاد اسلامی شهرستان تالش برگزار شد، اظهار کرد: این آئین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر و شهرداری تالش برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره بخشی آئینی و بخش دیگر غذاها و تنقلات این شب است که به نمایش گذاشته شده است، افزود: شعر و حافظ خوانی، موسیقی محلی که به داستان هایی که توسط گذشتگان برای کودکان و جوانان تعریف می کرده اند، پرداخته شده نیز اجرا می شود.

امیری نژاد با تاکید بر اینکه پرداختن به این آئین های کهن و نقل داستان های گذشته پیشینه تاریخی این شهرستان را نشان می دهد، ادامه داد: داستان های قدیمی نشان می دهد که زنان در اجتماع تالشان جایگاه خاصی دارند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از برگزاری این جشنواره بازخوانی و بازپروری آئین ها، مراسم و رسوم پیرامون شب یلدا است، اضافه کرد: این رسوم از قدیم در فرهنگ شهرستان جاری بود که حالا کمرنگ شده و یکی از وظایف ما احیای این آئین ها است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش با بیان اینکه «چله شب» میراثی ناملموس از گذشتگان است، گفت: امروز ما میراث دار این رسم از گذشته هستیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان