در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ارگان‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی برای تقدیر و حمایت از برترین کارآفرینان کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه دانش‌بنیان، حوزه نوآوری، کسب و کارهای توسعه‌یافته، پرسود و... که منجر به اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از افراد جامعه شده‌اند، اقدام به برگزاری جشنواره کارآفرینی می‌کنند. برگزاری این جشنواره تاثیر بسیار زیادی در تشویق مردم به راه‌اندازی کسب و کارهای جدید دارد و به نوعی باعث تشویق آن‌ها می‌شود؛ زیرا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور راه‌‌اندازی و توسعه کسب و کارها یکی از نیازهای مهم و اساسی کشور محسوب می‌شود.

در این مقاله قصد داریم درباره زمان برگزاری و اهداف جشنواره کارآفرینی به نقل از وب‌سایت دانشگاه کسب و کار بپردازیم. وب‌سایت دانشگاه کسب‌وکار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد.

درباره کارآفرینی و انواع آن چه می‌دانید؟

حتما بارها از رسانه‌ها و منابع خبری مختلف واژه کارآفرینی را شنیده‌اید. اگر بخواهیم به زبان ساده این واژه را تعریف کنیم باید بگوییم که به ایجاد و توسعه یک کسب و کار با ایده‌های خلاقانه، سازماندهی و مدیریت هزینه‌های مورد نیاز آن به همراه نوآوری، کارآفرینی گفته می‌شود. افراد کارآفرین در سراسر جهان به‌عنوان خلاق‌ترین افراد شناخته می‌شوند و در عرصه‌های مختلف تولید و ارائه خدمات تحولات بسیار بزرگی ایجاد کرده‌اند و باعث توسعه چرخ‌های اقتصادی می‌شوند‌. به‌عنوان‌مثال کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و چین توسعه اقتصادی خود را مدیون همین افراد و ایده‌های فوق‌العاده پول‌ساز آن‌ها هستند.

انواع کارآفرینی عبارت‌اند از: کسب و کارهای کوچک، شرکت‌های بزرگ، استارتاپ‌ها، سایبری یا مجازی، اجتماعی، بین‌المللی، تقلیدی، نوآورانه، تحقیقاتی و فناوری. با بررسی مسیر وقایع و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جوامع مختلف می‌توان به این نکته پی برد که همه انسان‌ها به ایجاد تغییرات مثبت در جامعه تمایل زیادی دارند، اما از بین آن‌ها عده محدودی توانسته‌اند با ایده‌های نوآورانه و خلاقانه رویاهای ذهنی خود را به حقیقت تبدیل کنند و به ابعاد تئوریک و کاربردی کارآفرینی جامه عمل بپوشانند.

 

جشنواره کارآفرینی چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

 همان‌طورکه در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، جشنواره کارآفرینی مراسمی است که توسط سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود و در آن از کارآفرینان برتر حوزه‌های مختلف تقدیر و قدردانی می‌شود. در واقع با برگزاری جشنواره کارآفرینی از شرکت‌هایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوآور، شرکت‌های پرسود و شرکت‌های توسعه‌یافته و پررشد حمایت خواهد شد. کارآفرینان برای راه‌اندازی این شرکت‌ها و کسب و کارها از ایده‌هایی استفاده می‌کنند که خلاقانه و جدید هستند و قبلا کسی آن‌ها را برای پیشبرد اهداف و پیشرفت کارها و اشتغال‌زایی به کار نبرده است.

حمایت از تولید ملی، حمایت از کارهای تحقیقاتی، اشتغال‌زایی برای جوانان، ایجاد خلاقیت در صنایع مختلف، بالابردن استانداردهای زندگی، ظهور نوآوری، برقراری تعامل بین افراد کارآفرین فعال در صنایع برای همکاری چند جانبه و تاثیر مثبت روی اقتصاد کشور، کمک به ایجاد احساس رقابت بین کسب و کارها و افراد کارآفرین، حمایت معنوی از کسب و کارها و مشاغل گوناگون، بالا بردن سطح عزت نفس و اعتماد به نفس در بین افراد را می‌توان به عنوان مهم‌ترین اهداف برگزاری جشنواره کارآفرینی معرفی کرد. در این جشنواره‌ همه افراد کارآفرین در سطح تمام استان‌های کشور پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم شناسایی شده و به‌عنوان الگوی افراد کارآفرین و موفق به جوانان معرفی می‌شوند.

 

مهم‌ترین جشنواره کارآفرینی توسط کدام وزارت برگزار می‌شود؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال 1385 یکی از جشنواره‌های کارآفرینی مهم را در سطح کشور در زمینه‌ کشاورزی، صنایع و... برگزار می‌کند و تا به امروز موفق به برگزاری سیزده جشنواره کارآفرینی در سطوح مختلف شده است‌. این وزارت در سطح استانی سه‌هزار و در سطح ملی صدوسی‌هزار فرد کارآفرین موفق و خلاق را به مردم معرفی کرده و از آن‌ها تقدیر به عمل آورده است.

اگر بخواهیم با مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخص و معیار سنجش افراد کارآفرین برتر و معرفی آن‌ها در جشنواره کارآفرینی اشاره کنیم باید بگوییم که حجم نوآوری و میزان تاثیر آن در رشد و توسعه کسب و کارها مهم‌ترین شاخص به شمار می‌رود. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که شاخص‌ها و معیارهای انتخاب کارآفرین برتر به مرور زمان با تغییرات و اصلاحات مختلفی مواجه شده‌اند. این شاخص‌ها سبب می‌شود که کسب و کارها با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو شوند و سود بالایی را نصیب خود و جامعه کنند.

جشنواره کارآفرینی استانی و ملی در چه بازه زمانی برگزار می‌شود؟

 با توجه به اینکه برگزاری این جشنواره‌ها در حوزه‌های ملی و استانی انجام می‌شود، جشنواره‌های استانی برای معرفی برترین افراد کارآفرین در هفته جهانی کارآفرینی و در بازه زمانی بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان هر سال برگزار می‌شود. از پانزدهم مرداد ماه تا سی‌ام مهر ماه نیز مراحل ثبت‌نام و انتخاب کارآفرین‌های برتر استانی توسط داورهای جشنواره انجام می‌شود.

شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های ملی مسئول اعلام زمان برگزاری جشنواره کارآفرینی در سطوح ملی است و مراحل ثبت‌نام و انتخاب کارآفرین‌های برتر کشوری یا ملی توسط داورها نیز از آبان ماه هر سال شروع شده تا بهمن ماه ادامه دارد. برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی به بهبود اوضاع اقتصادی کشور کمک بسیار زیادی می‌کند و باعث خروج بخش‌های تولیدی از چالش می‌شود. کارآفرینان برتر ایرانی با پیوند تعصب‌ غیرت، آگاهی و خلاقیت تمام موانع و مشکلاتی را که در مسیر دستیابی به اهداف دارند، با موفقیت پشت سر می‌گذارند تا به توسعه و رشد در حوزه فعالیت خود دست پیدا کنند.

 

جمع بندی

در این مقاله راجع به اهداف برگزاری جشنواره کارآفرینی و تاثیر آن در تشویق کارآفرینان، رشد، توسعه و بهبود اقتصاد کشور، اشتغال‌زایی جوانان، افزایش کسب و کارها، توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح دادیم. در ادامه از مهم‌ترین جشنواره کارآفرینی که شانزده سال پیش توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و همچنین زمان برگزاری این جشنواره‌ها در سطح ملی و استانی را به نقل از وب‌سایت دانشگاه کسب و کار معرفی کردیم. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید. امیداریم از مطالعه این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

منبع: دانشگاه کسب و کار رسانه تخصصی استارتاپ

همرسانی کنید:

نظرات شما:

هلن راد 22 تیر 1402 ساعت 11:04

ممنون از شما بابت پرداختن به این موضوع

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان