گزارش های شرکت گاز گیلان نشان می دهد مصرف گاز در استان با سرد شدن هوا بی رویه افزایش یافته که لازم است در کنار اقدامات ابتکاری از سوی قرارگاه جهادی مدیریت مصرف بهینه گاز، اطلاع رسانی و آگاه بخشی مردم ...

خبرگزاری فارس - گیلان، حمیدرضا دنیادیده: با آغاز فصل سرما و به راه انداختن ملزومات گرمایشی، سیر تدریجی مصرف گاز در مناطق سردسیر ازجمله در استان بارش خیر گیلان آغاز شده و طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

در استان گیلان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک از نعمت گرمابخش گاز برخوردار هستند و به صورت متوسط حدود ۱۲ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنند.

بنابر گزارش های شرکت گاز گیلان، طی شبانه روز گذشته حدود ۲۱ میلیون مترمکعب گاز توسط مشترکان گیلانی به مصرف رسیده که بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در بخش صنعتی بوده است.

تغییرات مصرف گاز در گیلان طی شبانه روز گذشته در مقایسه با متوسط مصرف این انرژی نشان از مصرف قابل ملاحظه گاز به ویژه در بخش خانگی می دهد که لازم به بررسی و البته اقدامی پیشگیرانه و جدی است.

گاز مصرفی گیلانیان برای رسیدن به چرخه مصرف، مسیری به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر را از جنوب کشور طی می کند و لازم است نهایت دقت در مصرف آن از سوی همگان موردتوجه قرار بگیرد.

تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده به جهت مصرف بهینه، بهسازی و نوسازی تجهیزات و ملزومات مصرفی گاز به ویژه در تأسیسات گرمایشی و یا در نظر گرفتن مشوق های قانونی جهت کنترل و پیشگیری از اسراف آن ازجمله اقداماتی است که می تواند در مصرف بهینه گاز مؤثر باشد.

خوشبختانه برای بهینه مصرف کردن گاز، دولت مشوق هایی را برای مشترکان برقرار کرده که می تواند از بروز مصرف بی رویه آن جلوگیری کند.

۳ پله اول الگوی مصرف شامل افزایش قیمت نمی شود

عیسی جمال نیکویی، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس می گوید: امسال با توجه به افزایش بهای گاز، مشترکان سه پله اول الگوی مصرف هیچ گونه افزایش قیمتی را شامل نمی شوند؛ یعنی اگر مشترکان گاز تا مرز ۳۲۵ مترمکعب طی یک دوره این انرژی را مصرف کنند مشمول افزایش قیمت در بها نخواهند شد.

به گفته وی، اگر مشترکان گاز به گونه ای مصرف کنند که طی یک دوره حجم گاز مصرفی آن ها از ۳۲۵ مترمکعب تجاوز نکند، مشمول تخفیف تا ۷۰ درصدی در تعرفه گاز خواهند شد.

جمال نیکویی، مدیرعامل شرکت گاز گیلان این را هم گفته که اگر مشترکانی یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر گاز مصرف کنند، سه درصد پاداش می گیرند و این پاداش تا مرز ۴۵ درصد نیز قابل افزایش است؛ بماند که بهای مصرف گاز برای مشترکان نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی کاملاً رایگان است.

اگر مشترکان از جمله در بخش خانگی تنها یک درجه دمای محیط را کاهش دهند، ۶ درصد در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان