رشت- استاندار گیلان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ استفاده از چای داخلی گفت: سازمان چای مکلف است برای ارتقای کیفی محصولات چای چاره ای اساسی بی اندیشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی پیش از ظهر دوشنبه در نشست بررسی مشکلات صنعت چای در دفتر سازمان چای کشور در لاهیجان، اظهار کرد: رفع موانع و چالش های صنعت چای در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد.

وی، توجه به کیفی سازی و افزایش سطح کشت چای را از مؤلفه های مهم برشمرد و افزود: دولت سیزدهم در بخش کشاورزی نگاه راهبردی و تقویت محور دارد و این مهم در خصوص چای هم صدق می کند.

نگاه به چای گیلان صادرات محور باشد

استاندار گیلان با تاکید بر به هم پیوستگی حلقه های ارزش در بخش تولیدات کشاورزی، تصریح کرد: اتصال حلقه های زنجیره ارزش از تولید گرفته تا بازار مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسی با بیان اینکه استفاده از الگوی کشت مناسب و ایده آل در صنعت چای باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: چایکارانی که از الگوی کشت پیروی می کنند مشمول دریافت کود یارانه ای هستند و این مهم باید در بین کشاورزان بسط داده شود.

وی با بیان اینکه نگاه به چای گیلان باید صادرات محور باشد، افزود: با ارتقای کیفیت، بسته بندی مناسب و تقویت قدرت رقابت با محصولات خارجی می توان در بخش صادرات چای استان حرفی برای گفتن داشت.

استاندار گیلان با تاکید بر پیوند صنعت و کشاورزی در راستای توسعه و پیشرفت هر دو بخش، اضافه کرد: پیوستگی صنعت و کشاورز منافع هر دو بخش را تضمین می کند و این روند باید استمرار داشته باشد.

عباسی با تاکید بر افزایش زیست سطح چای در گیلان، بیان کرد: افزایش سطح کشت منجر به افزایش تولید و در نتیجه درآمد و سودهی بیشتر می شود.

وی با اشاره به لزوم انجام بهزراعی اراضی در زمان مناسب، افزود: در بخش کشت و تولید چای باید از ناظرین دلسوز، توانمند و کارآمد استفاده شود.

صنایع تبدیلی چای به روزرسانی و نوسازی شود

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه صنایع تبدیلی چای باید به روزرسانی و نوسازی شود، گفت: کیفیت محصول با بروز بودن تجهیزات و صنایع تبدیلی نتیجه مطلوب می دهد.

عباسی با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ استفاده از محصولات داخلی بویژه چای، اضافه کرد: زمانی که نماینده مجلس بودم استفاده از چای ایرانی را در مجلس باب کردم و اکنون دولت هم در لایه های مختلف از کالای ایرانی استفاده می کند، این فرهنگ باید در بین مردم گسترش داده شود.

وی با انتقاد از کیفیت پایین برخی محصولات چای در گیلان، افزود: سازمان چای مکلف است برای ارتقای کیفی محصولات چای چاره ای اساسی بیاندیشد چرا یکی از معیارهای استفاده مردم از چای داخلی، «کیفیت» است.

استاندار گیلان از انتخاب لاهیجان به عنوان پایتخت چای کشور خبر داد و اضافه کرد: عنوان پایتختی چای برای لاهیجان به راحتی به دست نیامده است و باید از این ظرفیت و نماد تاریخی بهترین بهره را گرفت.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان