رشت- استاندار گیلان با تاکید بر اینکه شیوه سنتی کشاورزی باید به سمت نوین تغییر پیدا کند، گفت: تولید محصولات کشاورزی به شیوه ۳۰ سال قبل پاسخگوی نیاز امروز نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر دوشنبه در نشست شورای کشاورزی استان گیلان، اظهار کرد: کشاورزی پایه و اساس توسعه است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی، اقتصاد کشاورزی را اولویت اصلی و زیربنای توسعه برشمرد و افزود: توجه به کیفی سازی، کمیت و افزایش بهره وری و زنجیره ارزش منجر به اقتصاد کشاورزی می شود.

شیوه سنتی کشاورزی به سمت نوین تغییر پیدا کند

استاندار گیلان با تاکید بر ظرفیت سنجی استان در بخش کشاورزی مطابق با سیاست های کلی نظام و دولت سیزدهم، اضافه کرد: سرمایه گذاری روی محصولی صورت گیرد که مطابق با شرایط اقلیتی، آب و خاک و هم خوانی هزینه های تولید و درآمد باشد. عباسی با تاکید بر اینکه شیوه سنتی کشاورزی باید به سمت نوین تغییر پیدا کند، گفت: تولید محصولات کشاورزی به شیوه ۳۰ سال قبل پاسخگوی نیاز امروز نیست.

وی با بیان اینکه آموزش محور کارهای کشاورزی قرار گیرد، افزود: نگاه دانش بنیان به بخش کشاورزی منجر به شکوفایی اقتصادی در این بخش می شود. استاندار گیلان با تاکید بر کیفی سازی محصولات کشاورزی بویژه چای، تصریح کرد: کیفیت محصولات کشاورزی برگ برنده و نقطه قوت درآمدی کشاورزان است.

عباسی با اشاره به ساماندهی مازاد تولید کیوی، اضافه کرد: میزان تولید کیوی مازاد بر مصرف است و باید برای صادرات این محصول برنامه ای مدون و اثربخش دیده شود.

وی با اشاره به طرفیت های گیلان در بخش تولید فندق، افزود: شیوه برداشت، بسته بندی و عرضه فندق باید تحول صورت گیرد تا در بازارهای خارجی هم خریدار داشته باشد.

جلوی آب رفتن اراضی کشاورزی گیلان را بگیرید

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند، گفت: با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان به شدت برخورد می شود.

عباسی با تاکید بر شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی در استان گیلان، اضافه کرد: داشتن داده های آماری در بخش های مختلف کشاورزی قدرت تصمیم گیری و دامنه برنامه ریزی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به وضعیت قرمز تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان، افزود: نباید اجازه داد تا اراضی با ارزش کشاورزی در استان روز به روز آب برود.

استاندار گیلان با اشاره به میزان بارش ۶ میلیارد متر مکعب باران و تولید آب در این استان، بیان کرد: در بخش ذخیره سازی آب های سطحی و بارش ها با مشکل جدی مواجه هستیم.

عباسی با تاکید بر اینکه دست واسطه ها در بخش کشاورزی کوتاه شود، تصریح کرد: هر چه قدر فاصله تولیدکننده و مصرف کننده کوتاه تر شود منافع آن به هر دو بخش می رسد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان مرکبات از ۵۰ درصد معافیت ارزی بهره مند می شوند، افزود: رایزنی های خوبی برای صادرات مرکبات صورت گرفته که نتایج خوبی در این بخش به همراه خواهد داشت.

استاندار گیلان خواستار ایجاد پایانه گل و گیاه در استان شد و بیان کرد: ظرفیت گیلان در بخش تولید گل و گیاه باید احیا شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان