رشت- معاون قضایی دادگستری گیلان با بیان اینکه ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آب بندان های گیلان ضرورت دارد، گفت: استخراج مصالح بستر رودخانه ها از مبادی قانونی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیف الله مسرور در نشست ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و آب بندان های گیلان با اشاره به اینکه تکلیف مصالح استخراج شده از لایروبی رودخانه ها و استخرها باید از طریق مبادی قانونی مشخص شود اظهار کرد: ناظر قانونی این کار هنوز مشخص نیست کدام دستگاه است و چه افرادی باید کار نظارت بر این مصالح را انجام دهند.

«مهدی فلاح میری» دادستان عمومی و انقلاب گیلان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه لایروبی رودخانه ها و آب بندان های استان به نفع کشاورزی است، اما دستگاه های مربوطه مانند آب منطقه ای و صمت باید بر اساس موارد قانونی تکلیف پیمانکاران این طرح ها را مشخص کنند اضافه کرد: این نظارت ها سبب می شود تا مصالح به دست آمده که بیت المال است حیف و میل نشود.

«مسعود کاظمی» معاون امور عمرانی استاندار گیلان نیز با اشاره به اینکه می توان از آب بندان ها دو منظوره استفاده کرد گفت: اگر آب بندان ها لایروبی شود می توان در فصل زراعی برای آبیاری شالیزارها در فصول غیر کشاورزی برای پرورش ماهی از آن استفاده کرد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان نیز با تاکید بر اینکه برای لایروبی آب بندان ها و رودخانه های گیلان ۱۵ طرح تعریف شده است افزود: بهره برداری این طرح ها ۲ سال طول می کشد و یک میلیون متر مکعب مصالح از این لایروبی ها به دست می آید.

وحید خرمی با بیان اینکه استان گیلان ۹ هزار هکتار آب بندان دارد که فقط ۳۶ درصد لایروبی شده است اضافه کرد: در صورت لایروبی ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در خود می تواند ذخیره کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان