فرماندار رودسر از سبز شدن ۳۰ روستای شهرستان رودسر و حل مشکلات زباله های آن گفت: در یک ماه گذشته ۱۲ روستای این شهرستان سبز بود که با آموزش تفکیک زباله از مبدا و رعایت اخلاق در قبال محیط زیست توانستیم این ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، محمدرضا شهاب زاده عصر امروز در مراسم افتتاح نخستین خانه محیط زیست شهرستان رودسر در شهر واجارگاه با اشاره به چالش های محیط زیستی مانند پسماندها اظهار کرد: رفع مشکلات زیست محیطی نیازمند مشارکت داوطلبانه و مسوولانه شهروندان در کنار حاکمیت و مدیران شهری امکان پذیر است. 

وی معضل زباله را ابرچالش استان های شمالی کشور به ویژه استان گیلان خواند و افزود: در دولت سیزدهم تاکید ویژه ای در خصوص حل مشکلات زیست محیطی و حفظ آن برای آیندگان شده و در حال حاضر اقدامات بزرگی برای حل مشکلات پسماند گیلان در حال شکل گیری است. 

فرماندار رودسر با اشاره به اینکه در جلسات پسماند شهرستان رودسر تاکید ما بر این است که مشکلات پسماند این شهرستان باید در خود شهرستان حل شود، تصریح کرد: حجم کار حوزه پسماند زیاد است بنابراین تلاش شد تا بحث پسماند در شهرداری ها از خدمات شهری جدا شود و مسؤول جدیدی انتخاب شود همین کار نیز در فرمانداری با جداسازی پسماند از معاونت عمرانی انجام شد. 

وی از سبز شدن ۳۰ روستای شهرستان رودسر و حل مشکلات زباله های آن بیان کرد: در یک ماه گذشته ۱۲ روستای این شهرستان سبز بود که با آموزش تفکیک زباله از مبدا و رعایت اخلاق در قبال محیط زیست توانستیم این تعداد را به ۳۰ روستا افزایش دهیم و مشکلات زباله های آن را حل کنیم. 

فرماندار رودسر با اشاره به افتتاح نخستین خانه محیط زیست شهرستان در شهر واجارگاه گفت: با راه اندازی این خانه شرایطی برای دوستداران و دغدغه مندان محیط زیست فراهم می شود تا با گردهم آمدن در این فضا و بیان پیشنهادات و راهکارهایی برای حل چالش های زیست محیطی مانند پسماند در کنار مدیران مشارکت داوطلبانه داشته باشند. 

وی حفظ محیط زیست و رفع معضل پسماند را وظیفه همگانی خواند و افزود: ساماندهی پسماند نیازمند عزم جهادی است که خوشبختانه شهرداری واجارگاه توانسته با کمک جمعی از بانوان شهروند برای آموزش خانواده ها جهت اجرای طرح تفکیک از مبدا موجبات مدیریت کارآمد پسماند شهرستان را فراهم کند و جای قدردانی دارد. 

شهاب زاده با تاکید بر اینکه باید حس مسوولیت پذیری تک تک افراد جامعه را در قبال طبیعت و محیط زندگی تغییر داد، بیان کرد: ما وظیفه شرعی و عرفی داریم تا از محیط زندگی خود مراقبت و مواظبت کنیم قطعاً در این مسیر ناملایماتی نیز وجود دارد که باید با ایثار کمبودها را جبران کرد. 

وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۶۰ تا ۶۵ تن زباله در شهرستان رودسر تولید می شود، تصریح کرد: در حال حاضر تفکیک زباله های این شهرستان بین ۲.۵ تا ۴ درصد است با برنامه های مدونی که در این شهرستان در حال انجام است امیدوارم تاثیرات مورد انتظار در حوزه مدیریت پسماند رودسر اتفاق بیفتد.

خیز شهرداری واجارگاه در مسیر سبز شدن

شهردار واجارگاه نیز در این مراسم با قدردانی از همیاران افتخاری شهرداری در داشتن شهری سالم و زیبا اظهار کرد: یکی از سیاست های مدیریت شهری واجارگاه استفاده بهینه از مشارکت داوطلبانه شهروندان در بهبود وضعیت محیط زیست شهری و ارتقای توسعه پایدار این شهر است. 

وی با قدرانی از حضور داوطلبانه بانوان شهر واجارگاه در مدیریت هر چه بهتر پسماند این شهر افزود: برای هماهنگی های لازم در بحث تفکیک از مبدا شهرداری و شورای اسلامی شهر واجارگاه از بهمن سال ۱۴۰۰ جلساتی با تعدادی از بانوان به عنوان رابطین سلامت این شهر برگزار کرد و در ادامه با برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی، کارت شناسایی نیز برای این افراد صادر شد تا با آموزش چهره به چهره برای تغییر نگرش شهروندان در خصوص زباله ها و جداسازی زباله های تر و خشک و قابل بازیافت اقدام کنند. 

سیداسمعیل سادات دیلمی با اشاره به اینکه آموزش چهره به چهره تفکیک زباله از مبدا توسط بانوان همیار شهرداری از دیروز در واجارگاه آغاز شده و نحوه صحیح تفکیک زباله برای حدود ۱۱۶ خانواده آموزش داده شد، تصریح کرد: حسب تاکیدات استاندار گیلان و فرماندار رودسر برای مدیریت پسماند، ماشین مکانیزه در نوزوز امسال تحویل گرفته شد و ۱۵ مخزن مکانیزه جمع آوری زباله در سطح شهر نصب و در ۲ محل مخزن های تفکیک از مبدا نصب شد. 

وی نشست جلساتی با مدیران ۶ مدارسه و ادارات واجارگاه برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و تامین لوازم مورد نیاز اجرای این طرح در آن ها و تدارک تجهیز مدارس به تصفیه آب با توجه به میزان مصرف آب معدنی، دیوارنویسی و نقاشی یک دیوار در هر یک از این مدارس، تهیه مخزن های تفکیک زباله از مبدا برای نصب در مدارس، نقاشی حفظ محیط زیست روی کافوهای مخابراتی، تهیه برچسب زباله های خطرناک و در اختیار قرار دادن خانواده ها از دیگر اقدامات مدیریت شهری واجارگاه در بحث مدیریت پسماند برشمرد.

به گفته شهردار واجارگاه، پس از آنکه آموزش های چهره به چهره محله ای توسط رابطین سلامت انجام شد واحد خدمات شهری شهرداری جهت جمع آوری زباله های خشک با ماشین آژیردار مخصوص وارد عمل شده و زباله های خشک را از شهروندان دریافت می کند. 

سادات دیلمی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند نیازمند ارتقای سطح فرهنگ عمومی است و این مهم با آموزش صحیح پسماند و مشارکت شهروندان امکان پذیر است، بیان کرد: شهروندان با تفکیک زباله تر و خشک می توانند شهرداری را در مدیریت هر چه بهتر پسماند و حفظ محیط زیست یاری دهند. 

وی با اشاره به اینکه شهرداری واجارگاه روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ تن زباله جمع آوری می کند، تصریح کرد: این شهرداری در نظر دارد با برنامه های آموزشی و فرهنگی متنوع تا پایان امسال حداقل ۵۰۰ کیلو از حجم زباله های خود را کاهش دهد بنابراین محله و کوچه هایی که سبز باشند و زباله ای نداشته باشند اولویت شهرداری در طرح تشویقی برای اجرای طرح های عمرانی است. 

به گزارش فارس در پایان این مراسم به تعدادی از بانوان به عنوان همیاران شهرداری واجارگاه به پاس مشارکت داوطلبانه در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و حفظ محیط زیست لوح تقدیر اهدا شد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان