به گزارش لنگرخبر، بیش از یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم گذشته و هر روز شایعه ای بر سر زبان ها از افزایش قیمت حامل های انرژی به گوش می رسد.

در این میان اما باتوجه به حساسیت جامعه و مردم به قیمت بنزین و احتمال واکنش های احتمالی دراین خصوص، قیمت بنزین در رأس شایعات در فضای مجازی و فراتر از آن برخی رسانه های رسمی قرار گرفت که هر بار نیز توسط قوای مجریه ومقننه تکذیب شد.

برای مثال سال گذشته و درست چند هفته بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم نخستین شایعه در خصوص افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح شد که این شایعه سریعاً توسط دولت و وزیر نفت تکذیب شد؛ اما به فاصله تنها چند روز، موضوع دیگری زمینه را برای داغ شدن بازار شایعات ایجاد کرد و آن حمله سایبری به جایگاه های بنزین و از دسترس خارج شدن چندساعته این جایگاه ها در چهار آبان ماه سال گذشته، باعث شد تا برخی این اتفاق را در ساعات اول به تغییر در سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ربط دهند.

حالا بازهم پس از دوماه ناآرام تقریبی، درست در آستانه اعلام لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توسط دولت به مجلس شورای اسلامی، بار دیگر شایعه افزایش قیمت بنزین بر سر زبان ها افتاد.

در همین خصوص و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، برای افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی ابتدا باید دولت لایحه مدنظر خود را به مجلس و کمیسیون انرژی تحویل دهد و اساساً تاکنون هیچ لایحه ای از دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین به مجلس شورای اسلامی تحویل داده نشده است و صحبتی هم در این مورد نشده است.

پرویز محمدنژاد می گوید در بودجه سال ۱۴۰۱، دولت و مجلس هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین ندارد و در صورت مطرح شدن بحث افزایش قیمت بنزین، ابتدا باید در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شود که قطعاً مورد مخالفت این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

بدون شک بخش اعظمی از جامعه از طریق حمل ونقل مسافر و ترانزیت کالا امرارمعاش می کنند که ارتباط مستقیم با بنزین دارد و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اگرچه دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد؛ ولی مجلس به طور یقین با آن مخالفت می کند؛ زیرا این مهم شوکی بسیار شدید و نابودکننده به جامعه آن هم در این شرایط سخت اقتصادی وارد می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس می گوید در سالی که مزین به تولید است نباید با افزایش قیمت حامل های انرژی که مستقیماً با امرارمعاش مردم و تولید سروکار دارد، جامعه را با یک شوک مواجه کنیم؛ زیرا بار بخش اعظمی از مشکلات بر دوش مردم است.

میزان تولید بنزین در کشور ۱۰۰ میلیون لیتر است که بخش اعظمی از آن در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود؛ ولی طبق اعلام عضو کمیسون انرژی مجلس، متأسفانه میزان مصرف بنزین در کشور هم تقریباً همین مقدار است؛ لذا با ادامه دار بودن این روند شاید مجبور به واردات بنزین شویم به این منظور تمام هدف دولت این است که از این مهم جلوگیری کند.

محمدنژاد معتقد است در حوزه انرژی در کشور یک مدیریت جامع و مدوم در راستای رعایت الگوی صحیح مصرف وجود ندارد؛ لذا اگر بتوانیم الگوی صحیح مصرف را در جامعه راه اندازی و فرهنگ سازی کنیم به راحتی می توان بخشی از حامل های انرژی تولید شده در کشور را صادر کنیم؛ ولی در سال گذشته میزان مصرف بنزین در کشور در حوزه حمل ونقل معادل ۱۶۵ میلیون بشکه نفت و در حوزه گاز خانگی هم معادل ۳۱۳ میلیون بشکه نفت بوده که عدد یک عدد بسیار بزرگی است.

استانداردسازی در خودرو و رعایت الگوی مصرف بسیار می تواند به کاهش مصرف حامل های انرژی در کشور کمک کند؛ ولی متأسفانه دراین خصوص اقدامات مناسبی علی رغم دستورهای مجلس شورای اسلامی انجام نشده تا افزایش مصرف افزایش قیمت محتمل ترین گزینه روی میز باشد.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان