رشت- با گذشت سه سال از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی مردم همچنان دلتنگ فرمانده محور مقاومت بوده و خواستار الگوبرداری مسئولان از ویژگی های شخصیتی سرداردلها برای حل مشکلات هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: نوشتن از یک «اسطوره» کار راحتی نیست، اگر دایره المعارف واژه و ادبیات هم باشی در مقابل عظمت و بزرگی این شخصیت بزرگ کم می آوری. از کجای این قصه بنویسم که ادای دین شود اگرچه تمام واژه ها هم در وصف این اسطوره به صف شوند، این دین ادا نمی شود. از دفاع مقدس و لشکر ۴۱ ثارالله بنویسم یا نیروی قدس و محور مقاومت، یا اینکه سری به گردنه های بوکمال و حلب بزنیم، جایی که تکفیری ها و داعشی ها از شنیدن نامش به خود می لرزند. چرا این همه راه دور می رویم همین خوزستان خودمان و تمام کوچه و پس کوچه های این سرزمین با وی خاطره دارند.

نامش را که می برم قلمم با قلبم هر دو با هم از تپش می ایستد، آری دارم از «حاج قاسم» برایتان می نویسم مردی که راه، روش، منش و اندیشه اش به تعبیر مقام معظم رهبری یک «مکتب» را خلق کرد.

مردی که در جنگ آوری و مبارزه «نابغه»، در مردم داری، خیرخواهی و نوع دوستی «اسوه» و در ایمان، تقوا و عمل صالح «مجاهد» بود. حاج قاسم جهاد را در همه عرصه ها معنا کرده بود و اگر اغراق نکنیم «جهاد» با او معنا گرفت، به قول خودش «شرط شهید شدن، شهید بودن است» را به مفهوم واقعی کلمه «عینیت» بخشید.

خون «حاج قاسم» انقلابی دوباره به پا کرد

فراق «حاج قاسم» به قدری جانسوز، غمگین و دردناک بود که یک جهان را عزادار خودش کرد این را من نمی گویم سیل سیاهپوشان تشییع میلیونی پیکر مبارک شهید می گوید، مردمی که آمده بودند بگویند بامداد تلخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ را هیچ وقت فراموش نمی کنند و حضور حماسی آنها در تشییع پیکر شهید سلیمانی، پیام «انتقام سخت نزدیک است» را به دشمنان مخابره کرد.

حاج قاسم را باید اسوه تواضع و فروتنی نامید چرا که در مدت چهار دهه تلاش، مجاهدت و ایثارگری، در زمان حیاتش گمنام بود و گمنام زیست و با شهادتش نام و نشانش در جهان فراگیر شد.

چه کوته فکر بود دشمن که متصور بود با شهادت حاج قاسم کار انقلاب و جبهه مقاومت تمام است اما خون شهید سلیمانی همانند خون سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) جوشید و خروشید و انقلابی دوباره به پا کرد.

اگرچه دشمن «مالک اشتر» انقلاب را از ما گرفت اما هیچ وقت فکر نمی کرد که در نقطه نقطه این سرزمین قاسم پرور، مالک اشترهای دیگری هم از راه می رسند و نمی گذارند پرچم این «علمدار» بر زمین بماند.

سبک زندگی حاج قاسم مشق شود

«میلاد حسین زاد» یکی از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: مهر و محبت حاج قاسم در تمام نسل ها، فکرها و قشرها جا گرفته و این مقدار محبت و علاقه اعجاز انگیز است.

وی با اشاره به خدمات گسترده حاج قاسم به انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، افزود: انقلاب اسلامی و محور مقاومت بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی یک ستون را از دست داد.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه سبک زندگی حاج قاسم باید مشق شود، گفت: جامعه امروز بویژه مدیران و مسئولان به شدت نیازمند مطالعه و بررسی ابعاد شگفت انگیز زندگی حاج قاسم هستند تا راه را از بیراهه تشخیص دهند.

حسین زاد، حاج قاسم سلیمانی را اعجوبه و نابغه انقلاب اسلامی خواند و بیان کرد: شاید سال ها به طول بیانجامد تا تاریخ فردی چون «حاج قاسم» را در خود ببیند.

وی، پرورش «نسل سلیمانی» را لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی دانست و افزود: مسیر حاج قاسم منتهی به تمدن نوین اسلامی است و باید زنده نگه داشته شود.

این جوان گیلانی با تاکید بر خلق آثار هنری و رسانه ای در باب حاج قاسم، اضافه کرد: در تبیین و شخصیت پردازی حاج قاسم باید جنبش رسانه ای و فرهنگی به راه افتد اگرچه کارهایی صورت گرفته اما کافی نیست.

حسین زاد با بیان اینکه مجاهدت های حاج قاسم بعد از شهادتش دیده و شنیده شد، گفت: حاج قاسم سلیمانی اهل دیده شدن و کارهای نمایشی نبود و تواضع و فروتنی اش در جامعه اثرگذار شد.

وی با بیان اینکه زندگی نامه حاج قاسم سرشار از معنا و محتوای ارزشمند است، افزود: اثرگذاری مکتب حاج قاسم تا سال ها در جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

پیروی از «راه سلیمانی» از نان شب هم واجب تر است

زهرا سیدی نسب یکی از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: حرکت حاج قاسم اندیشه ها را دگرگون کرد تا جایی که جوانان و نوجوانان شیفته سردار دل ها بودند.

وی با اشاره به توجه خاص سردار سلیمانی به خانواده معظم شهدا، افزود: منزلت و جایگاه خانواده شهدا نزد حاج قاسم توصیف نشدنی است تا جایی که سرکشی و دیدار با خانواده شهدا یکی از مهم ترین کارهای حاج قاسم بود.

این بانوی رشتی گریزی هم به حوادث اخیر در کشور زد و گفت: آن چیزی که امروز از نان شب هم واجب تر است پیروی از «راه سلیمانی» است.

وی با بیان اینکه «راه سلیمانی» انقلاب را بیمه می کند، افزود: مکتب حاج قاسم سرچشمه گرفته از نهضت عاشورای حسینی و امام خمینی (ره) است و سعادت و خوشبختی بشریت درون مایه این مکتب را شکل می دهد.

این شهروند گیلانی، اقتدار انقلاب اسلامی را مرهون حاج قاسم ها دانست و بیان کرد: اگر سردار سلیمانی و دیگر عزیزان نبودند انقلاب اسلامی به ثمر نمی نشست و دوام و قوام نمی یافت.

سیدی نسب با تاکید بر الگوپذیری مردم و مسئولان از «فرهنگ سلیمانی»، تصریح کرد: فرهنگ حاج قاسم سلیمانی نجات بخش جامعه است که باید به عنوان یک الگوی ناب و اثرگذار مورد تبیین و واکاوی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خیلی دیر حاج قاسم را شناختیم، افزود: دشمن در آن سوی مرزها به خوبی ها، محسنات و اثرگذاری حاج قاسم سلیمانی پی برده بود در حالی که ما از سردار دل ها غافل شده بودیم و وقتی که حاج قاسم شهید شد تازه فهمیدیم که چه طلای نابی را از دست دادیم.

حاج قاسم شیفته ولایت و رهبری بود

«رسول اسماعیلی پنا» شهروند گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: مردمی بودن حاج قاسم نقطه عطف اثرگذاری وی در جامعه است او با هر فکر و اندیشه و تیپ و ظاهری نشست و برخواست می کرد و برایشان ارزش قائل بود.

وی با بیان اینکه خط کشی جناحی در نگاه حاج قاسم جایگاهی نداشت، افزود: حاج قاسم متعلق به انقلاب اسلامی بود و هیچ گاه دنبال حزب گرایی و جناح بازی نرفت و خط قرمزش انقلاب و ولایت بود.

این شهروند گیلانی با اشاره به حُب و دوستی گیلانیان نسبت به حاج قاسم، بیان کرد: مردم گیلان هیچ گاه خاطره حضور و سخنرانی حماسی سردار سلیمانی در یادواره ۸ هزار شهید استان را فراموش نخواهند کرد.

اسماعیلی پنا با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان مکتب حاج قاسم سلیمانی را سرلوحه کار مدیریتی خوش قرار دهند، گفت: اگر برخی مدیران در اداره کشور همانند حاج قاسم میدانی و جهادی عمل می کردند امروز ما با این همه مشکلات و چالش ها روبرو نبودیم.

وی با بیان اینکه ناگریز به پیاده سازی فرهنگ شهدا در جامعه هستیم، افزود: سیره و فرهنگ شهدا تنها راه نجات بخش جامعه است.

این شهروند گیلانی، «حبیب انقلاب» را برازنده حاج قاسم دانست و بیان کرد: مدافعان حرم گیلان علاقه شدیدی به حاج قاسم داشتند و این محبوبیت امروزه در کشور و منطقه فراگیر شده است.

اسماعیلی پنا با بیان اینکه مکتب حاج قاسم در دانشگاه ها تدریس شود، گفت: فرهنگ، سبک زندگی و مکتب حاج قاسم سلیمانی منظومه ای مجلد از کتاب تربیتی و اخلاقی است و باید در دانشگاه و مراکز آموزشی به آن پرداخت.

وی با اشاره به روحیه ولایت پذیری سردار حاج قاسم سلیمانی، افزود: حاج قاسم شیفته ولایت و رهبری بود و گریه های سوزناک مقام معظم رهبری در نماز پیکر شهید، نشان داد که ایشان هم به حاج قاسم علاقه شدید دارند.

لزوم تهیه برنامه مدون برای تبیین مکتب شهید سلیمانی

حالا که وارد سومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی می شویم یادآوری این نکته بسیار اهمیت دارد؛ اینکه پرداختن به ابعاد شخصیتی، معرفتی، مبارزانی و مردم محوری شهید حاج قاسم را معطوف به زمان شهادت ایشان نکنیم و در طول سال برنامه های مدونی برای تبیین مکتب حاج قاسم و ترسیم راه این شهید مقاومت اجرا شود.

مردمی بودن برنامه های گرامیداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در سال های اخیر نشان دهنده جایگاه، منزلت و محبت این شهید بزرگوار در دل مردم است، مردمی که با حضور حماسی در تمامی صحنه های حساس و سرنوشت ساز ثابت کردند تا خون در رگ دارند پای انقلاب و آرمان های امامین انقلاب می مانند و استوار و ثابت قدم «راه سلیمانی» را ادامه خواهند داد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان