چرا داشتن وکیل مهم است؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ۰۹:۰۰ چاپ کد خبر: 180576

وکیل فردی است که به تمام قوانین اشراف دارد و به گونه ای می توان او را متخصص قانون دانست از این رو می توان گفت همان طور که برای بیماری های خود حتی بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی به پزشک و متخصصان مراجعه می کنیم برای مشکلات حقوقی خود باید به سراغ وکیل برویم و از او کمک بگیریم تا بتوانیم مشکل حقوقی خود را اصولی و صحیح برطرف کنیم گاه این کمک گرفتن می تواند شامل یک یا چند جلسه ی مشاوره ای باشد و گاه لازم است تا پرونده را به دستان متبحر آنان بسپاریم.

متاسفانه ایرانیان برخلاف سایر جوامع و کشورهای توسعه یافته در مشکلات و پرونده های حقوقی خود از وکیل استفاده نمی کنند که این موضوع در نهایت به ضرر آنان تمام می شود. بی اطلاعی و عدم آگاهی افراد از قوانین باعث می شود که در جریان دادرسی یک پرونده خسارات مادی و معنوی بسیاری را متحمل شوند زیرا در مباحث حقوقی و کیفری چگونگی طرح دعوی و چگونگی تنظیم و ارائه ی دفاعیه دو امر تخصصی هستند که از اهمیت بالایی در نتیجه ی دادگاه برخوردار هستند.

فواید سپردن پرونده های حقوقی به وکیل

سپردن پرونده‌های حقوقی به وکلای متخصص و فعال دارای مزایای زیادی است که فرد می تواند از آن ها بهره مند شود. برخی از این مزایا شامل موارد ذیل هستند.

  • یک وکیل درستکار و صادق منافع و حق الوکاله ی خود را در اولویت قرار نمی دهد و موکل خود را از نتیجه ی احتمالی پرونده آگاه می کند و مطابق آن سعی در تنظیم دادخواست دعوی یا دفاعیه اقدام می کند.
  • یک وکیلی که از اعتبار خوب و سابقه ی موفقی برخوردار است باعث می شود قاضی پرونده نگاه مثبتی به موضوع پرونده و همچنین شما داشته باشد که قطعا در رای قاضی تاثیر گذار خواهد بود.
  • وکیل خوب سعی می کند تا در بسیاری از موارد قبل از طرح دعوی با مذاکره و گفتگو نتیجه ای به نفع موکل خود به دست آورد.
  • وکیل خوب تمام تلاش خود را می کند تا موکل خود را از سرنوشت پرونده آگاه سازد و به طور اغراق آمیز نتیجه را برای گرفتن حق الوکاله ی بیشتر بیان نمی کند.
  • کمک گرفتن از وکیل مطمئن ترین و کم هزینه ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه و مطلوب در پرونده است.
  • حضور یک وکیل در محاکم قضایی این امکان را می دهد که جریان دادرسی به صورت منصفانه تری رقم بخورد.
  • حضور یک وکیل در کنار شما در پروسه ی حل مشکل حقوقی و قضایی می تواند یک دلگرمی و احساس آرامش را برای شما به ارمغان آورد و از تصمیمات اشتباه شما جلوگیری می کند.

 

 

 

وظایف وکیل چیست

وکلا وظایف متنوع و مختلفی دارند که این وظایف از سوی موکل تعیین می شود و در وکالت نامه ی رسمی تنظیم شده ما بین وکیل و موکل درج می شود که وکیل موظف به انجام آنان می باشد و در مقابل موکل نیز موظف به پرداخت حق الوکاله و همراهی با وکیل است.

مهم ترین وظایف یک وکیل عبارتند از :

  • طرح دعوی مناسب و شایسته.
  • تنظیم لایحه، دفاعیه، شکوائیه.
  • اعتراض به حکم دادگاه و تقاضای دادگاه تجدید نظر.

ایا حوزه های مختلف حقوقی وکیل متخصص خود را دارند

 متاسفانه باوجود گستردگی و پیچیدگی قوانین و حوزه های مختلف آن در ایران وکالت به صورت تخصصی نمی باشد و یک وکیل پس از دریافت پروانه ی وکالت می تواند در تمام حوزه های حقوقی و قضایی وکالت کند زیرا از دانش و اطلاعات آن به خوبی آگاه است اما خوشبختانه وکلا این موضوع را در نظر گرفته اند و هر وکیل پس از دریافت پروانه ی وکالت ، فعالیت خود را منحصرا در یک حوزه ی حقوقی انجام می دهد که در همان حوزه ی خاص به تخصص و تسلط بسیاری دست می یابد.

مستند قانونی برای اهمیت نقش وکیل

 در دادرسی پرونده های حقوقی و قضایی نقش وکیل آنقدر زیاد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. برای اثبات این امر کافی ست تا نگاهی کوتاه به پرونده های مطرح شده در دادگاه ها و مراجع قضایی بیندازید، متوجه می شوید که اکثر پرونده هایی که بدون حضور وکیل طی شده اند با شکست مواجه شده اند و فرد علاوه بر شکست در دادگاه متحمل خسارات زیاد مالی و معنوی شده است.

یکی دیگر از مستندات اهمیت وکیل در جریان دادرسی پرونده این است که قانون برای متهم ها و مجرم هایی که از توانایی مالی کافی برای اخذ وکیل بی بهره هستند امکان دسترسی به وکیل تسخیری یا معاضدتی را فراهم کرده است تا بتواند از توانایی وکیل و مهارت ها و دانش های وی استفاده کند.

چگونه برای خود وکیل انتخاب کنیم

برای انتخاب وکیل باید بگوییم که خوشبختانه امروزه تعداد وکلا بسیار زیاد که به راحتی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید و از کمک آن ها بهره مند شوید اما اگر برای پرونده ی خود دنبال بهترین وکیل شهر خود باشید ممکن است کار کمی دشوار باشد مخصوصا در بزرگ شهرهایی مانند تهران که تعداد وکلا چند برابر است ، کار دشوارتر می باشد.

برای انتخاب وکیل شما می توانید از راه های مختلفی اقدام کنید به عنوان مثال بسیاری از افراد تمایل دارند وکیل خود را به شیوه ی سنتی انتخاب کنند یعنی به واسطه ی معرفی یکی از اقوام یا آشنایان که قبلا در حوزه ی مشابه به وکیل مراجعه کرده است وکیل خود را انتخاب کنند.

از طرفی برای انتخاب وکیل می توانید با چند وکیل ملاقات کنید و مشاوره ی لازم را در ارتباط با مشکل حقوقی خود دریافت کنید و پس از آن با توجه به مشاوره های دریافتی ، بهترین وکیل را انتخاب نمایید.

اما سریع ترین و کم هزینه ترین و مطمئن ترین راه این است که شما از موسیه ی حقوقی معتبری کمک بگیرید دارای سابقه ی موفق و درخشانی است چرا که این موسسه بهترین وکلا را در حوزه های مختلف دعوت به همکاری کرده است و قطعا می توانند کمک شایانی برای شما محسوب شوند. موسسه حقوقی دادورزان یکی از مجموعه های حقوقی معتبر است که می توانید با وکلای متخصص در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان