رشت- مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به بررسی بیش از ۶۰ هزار پرونده در یک سال گذشته گفت: بیش از ۶۰ درصد مراکز پزشکی قانونی گیلان غیر استاندارد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قربانی شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی باران، پزشکی قانونی را سازمانی کارشناس محور برشمرد و اظهار کرد: پاسخ به استعلامات مراجع قضائی و ذیصلاح دولتی یکی از مهم ترین وظایف پزشکی قانونی است و این سازمان به شکل مستقیم مراجعه کننده مردمی ندارد.

وی، دایره فعالیت های پزشکی قانونی را بسیار گسترده و وسیع برشمرد و افزود: اقدامات پزشکی قانونی فقط در معاینات متوفی، ضرب و جرح و از این دست مسائل خلاصه نمی شود.

ضرب و جرح عمدی بیشترین پرونده های ارجاعی به پزشکی قانونی

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان به تشریح بخشی از اقدامات و وظایف این سازمان پرداخت و بیان کرد: تعیین و بررسی نقص عضو، از کار افتادگی، تشخیص هویت، ژنتیک قانونی، روانپزشکی قانونی، تعیین سن و بسیاری از موارد با استفاده علوم پزشکی و مواد قانونی به استعلامات پاسخ داده می شود.

قربانی با بیان اینکه ضرب و جرح عمدی بیشترین پرونده های ارجاعی به پزشکی قانونی است، گفت: نزاع، مصدومین حوادث ترافیکی و متوفیات و معاینه اجساد به ترتیب پرشمارترین پرونده ها به پزشکی قانونی است.

وی ادامه داد: پاسخ به استعلامات امکان ارزیابی مجدد را دارد که با درخواست مخاطب از طریق مرجع مربوطه، اعمال نظر می شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با اشاره به بررسی بیش از ۶۰ هزار پرونده در طول سال در این استان، اضافه کرد: در طول سال بیش از ۱۰۰ هزار فعالیت در پزشکی قانونی گیلان صورت می گیرد که از سازمان های پرمشغله به شمار می رود.

قربانی، زیرساخت ها در بخش پزشکی قانونی گیلان را ضعیف برشمرد و بیان کرد: مراکز پزشکی قانونی و فضاهای فیزیکی این مراکز عمدتاً غیر استاندارد است که ارائه خدمات را به مردم سخت می کند و انتظار می رود اقدامات اساسی در تجهیز این زیرساخت ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خدمات مطلوب در بستر فضای فیزیکی مناسب صورت می گیرد، افزود: بیش از ۶۰ درصد از مراکز پزشکی قانونی گیلان غیر استاندارد است.

مسئولان در جذب نیروی انسانی نگاه مهربانانه تری به پزشکی قانونی داشته باشند

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه وضعیت اعتبارات این سازمان با شرح عملکرد آن تناسب ندارد، گفت: تاکنون از ظرفیت خیرین در ارتقای زیرساخت ها و مناسب سازی فضای فیزیکی پزشکی قانون استان استفاده نشده است که انتظار می رود جامعه خیرین گیلان در این بخش هم نگاه ویژه داشته باشند.

قربانی، نظارت بر عملکرد کارشناسان را یکی از مهم ترین اولویت های پزشکی قانونی برشمرد و اضافه کرد: تلاش کارشناسان پزشکی قانونی رعایت راستی آزمایی و کشف حقایق و ارائه نظری درست، مطمئن و استدلال محور است.

وی با اشاره به چالش جدی محدودیت منابع انسانی در مراکز پزشکی قانونی گیلان، افزود: در بیشتر مراکز پزشکی قانونی استان از یک پزشک بهره گرفته می شود و این محدودیت منابع انسانی سبب شده تا از سرعت خدمات رسانی کاسته شود.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان با بیان اینکه مسئولان در جذب نیروی انسانی نگاه مهربانانه تری به این سازمان داشته باشند، گفت: برای به روزرسانی دانش و علم کادر پزشکی ساعت ها برنامه آموزشی از طریق فضای مجازی و حقیقی تعریف شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان