سریال دغدغه ها و مشکلات شالیکاران بعد از پایان برداشت محصول برنج از شالیزارها همچنان ادامه داشته و این بار به اپیزود آب بها رسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: تأمین آب کشاورزی برای شالیکاران گیلانی با توجه به قرارگیری در این استان باران خیز، در سال های زراعی اخیر با تنش ها و چالش های جدی همراه بوده تا جایی که مسئولان را به فکر تشکیل قرارگاه جهادی آب در استان انداخت.

قرارگاهی که با چراغ سبز مردم و شالیکاران همراه شد و نتایج مثبت و اثرگذاری در مدیریت منابع آبی داشت و تا حدودی دغدغه شالیکاران را در این بخش رفع کرد. در سال زراعی که گذشت شالیکاران و کشاورزان مرحله به مرحله با شوک های رنج آور و دردناکی مواجه شدند؛ از تنش های آبی ابتدای سال زراعی گرفته تا افزایش محصول و ماندن آن روی دست کشاورز و دپو شدن در انبارها و حالا هم افزایش تصاعدی آب بهای کشاورزی، که هر کدام از این چالش ها را کنار هم بگذارید پدیده ابرچالشی به نام دلسردی، بی انگیزگی و بی رمقی کشاورزان به شالیکاری و کشت و زرع نمایان می شود.

افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی، آن هم بدون پایه و اساس، شاید اقدامی ضد تولید در حوزه کشاورزی باشد که نه تنها صدای شالیکاران بلکه صدای نمایندگان مجلس و برخی مسئولان را در آورده و چندین نماینده مجلس در نطقی تندی نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

عرق سرد بر پیشانی کشاورزان گیلانی

«محمد اکبری» یکی از شالیکاران گیلانی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی در استان، اظهار کرد: این اقدام آب منطقه ای عرق سردی بر پیشانی کشاورزان و شالیکاران نشاند.

وی با بیان اینکه کشاورزان گیلانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، افزود: افزایش آب بهای کشاورزی مشکلی بر مشکلات و دغدغه های کشاورزان گیلانی اضافه کرد.

این شالیکار گیلانی با اشاره به کاهش قدرت و توان مالی و اقتصادی کشاورزان، بیان کرد: هزینه های کشاورزی با درآمد همخوانی ندارد و با این درآمد کم کشاورز از پس این هزینه بر نمی آید.

اکبری با بیان اینکه افزایش چند برابری آب بها معقولانه و منطقی نیست، گفت: متولیان امر باید شفاف سازی کنند که بر چه اساسی به یکباره میزان آب بها را چند برابر افزایش داده اند.

وی با بیان اینکه افزایش محصول به معنای سودآور بودن و درآمد بیشتر کشاورزان نیست، افزود: اگرچه امسال شاهد افزایش تولید بودیم اما هنوز بسیاری از کشاورزان درآمد محصولشان را «نقد» نکردند.

افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی شوک سنگینی به کشاورزان وارد کرد

«بهروز حسین زاده» یکی دیگر از شالیکاران گیلانی در واکنش به افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی، می گوید: این تصمیم آب منطقه ای در افزایش آب بهای کشاورزی بدون تدبیر و کارشناسی نشده بوده است.

وی با بیان اینکه هزینه تولید و کشاورزی را باید به حداقل رساند، افزود: در شرایط فعلی با افزایش روزافزون هزینه ها و کاهش درآمد، کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

این کشاورز گیلانی با بیان اینکه باید برای شالیکاران و تولیدگران عرصه کشاورزی بسته های حمایتی در نظر گرفته شود، اضافه کرد: اگر فشارهای اقتصادی و هزینه های کشاورزی از دوش کشاورز برداشته نشود نسل کشاورزی را از بین رفته باید دید.

حسین زاده با بیان اینکه افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی شوک سنگینی به کشاورزان وارد کرد، گفت: کشاورزان با دیدن قبوض آب بهای کشاورزی، خستگی و سختی های یک سال زراعی در تنشان ماند.

وی از مسئولان خواست نسبت به تعرفه آب بهای کشاورزی تجدیدنظر کرده و به تولید کشاورزی دست یاری دهند.

شالیکاران نباید بهای سیستم انتقال آب مدرنیته را بپردازند

«محمدرضا احمدی سنگری» نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی در گیلان، اظهار کرد: افزایش غیرمعقول آب بهای کشاورز با جریان حمایت از تولید در تناقض است.

وی با اشاره به افزایش هزینه های کشاورزی، افزود: در شرایطی که کشاورزان و شالیکاران با مشقت و مشکلات اقتصادی فراوان به کشت و کار می پردازند نباید هزینه گزافی بر آنها تحمیل شود.

رئیس فراکسیون برنج کشور با اشاره به دلایل بی منطق آب منطقه ای در افزایش آب بهای کشاورزی، بیان کرد: شالیکاران نباید بهای سیستم انتقال آب مدرنیته را بپردازند در حالی که به روش سنتی از آن استفاده می کنند. آب منطقه ای قانون شکنی کرده است.

قانون شکنی آب منطقه ای در افزایش بهای آب

«جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی پیش تر در نامه ای به استاندار گیلان، نسبت به افزایش آب بهای کشاورزان این استان انتقاد کرده و گفت بود: اقتصاد گیلان کشاورزی محور است و طبق ماده یک قانون ستاد تنظیم بازار هرگونه قیمت گذاری محصولات باید توسط این ستاد انجام شود.

وی با اشاره به قانون شکنی آب منطقه ای گیلان در خصوص افزایش قیمت آب بها، افزود: سازمان آب منطقه ای گیلان بدون هیچ گونه استناد قانونی آب بهای کشاورزان را حدود ۳۰۰ درصد برای سال زراعی ۱۴۰۱ افزایش داده است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه اتخاذ چنین تصمیم غیرقانونی در شرایط سخت اقتصادی فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند، اضافه کرد: این کار مصداق دست در جیب مردم کردن توسط سازمان آب منطقه ای گیلان است.

نمایندگان گیلانی به جد پیگیر مسئله تعرفه آب بهای کشاورزی هستند

«ابراهیم نجفی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی بار سنگینی روی دوش جامعه کشاورزی گذاشته است.

وی، افزایش چند برابری آب بهای کشاورزی در گیلان را غیر معقولانه خواند و افزود: حمایت از کشاورزان و سنگربانان عرصه تأمین امنیت غذایی باید در اولویت قرار گیرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری مجمع نمایندگان گیلان نسبت به افزایش آب بهای کشاورزی، اضافه کرد: نمایندگان گیلانی به جد پیگیر مسئله تعرفه آب بهای کشاورزی در مجلس هستند.

محاسبه آب بها منصفانه بوده است

اما «وحید خرمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان که مخاطب اصلی پاسخگویی به این اقدام بحث برانگیز سازمان است، می گوید: مبلغ آب بهای کشاورزی بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه قیمت آب بهای کشاورزی بر اساس قانون محاسبه و تعیین شده است، افزود: بر اساس آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی، ۳ درصد ارزش محصول در شبکه های مدرن و ۲ درصد قیمت محصول برنج در شبکه های نیمه مدرن و یک درصد در اراضی سنتی باید به عنوان آب بها وصول شود که در خصوص سنتی آب خورها با تمهیدات قانونی اندیشیده شده، آب منطقه ای گیلان از آنها آب بها دریافت نمی کند.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به شیوه نامه تعیین آب بهای کشاورزی، بیان کرد: در مجموعه ای که از شبکه های مدرن سد سفیدرود تأمین آب می شود اگر از یک هکتار، ۲ تن برنج سفید به دست آید، باید معادل قیمت ۶۰ کیلوگرم آن، یعنی بیش از ۶ میلیون تومان آب بها پرداخت گردد اما با علم به این موضوع، ما برای اینکه در آب منطقه ای گیلان بتوانیم زحمت ها و فشارهای وارده به کشاورزان را به گونه ای جبران کنیم و کاهش دهیم، با راهکارهای قانونی و با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان و ملاحظه وضعیت اقتصادی کشاورزان، آب بها را به بیش از نصف کاهش داده ایم.

خرمی اضافه کرد: با در نظرگیری کاهش نصفی هزینه آب بها، برای هر هکتار از اراضی مشروب از شبکه مدرن به زیر ۳ میلیون تومان و هر هکتار از اراضی تحت شبکه های نیمه مدرن به زیر ۲ میلیون تومان رسیده که اعداد مناسبی هستند.

جلوی تحمیل هزینه های اضافه به کشاورز گرفته شود

آب منطقه ای گیلان در حالی از منصفانه محاسبه شدن تعرفه آب بهای کشاورزی سخن می گوید که کشاورزان گیلانی حتی توان پرداخت بخشی از این آب بها را در خود نمی بینند و از طرفی دیگر این هزینه ها در حالی به این قشر زحمت کش تحمیل می شود که آنها خدمات سنتی دریافت می کنند و قرار است بهای مدرنیته را بپردازند که این نگاه با مفاهیم اسلامی و معرفتی هیچ سنخیتی ندارد.

انتظار می رود متولیان امر بویژه مجموعه استانداری و بویژه شخص استاندار که با تشکیل قرارگاه جهادی آب و نظارت بر عملکرد این قرارگاه، نقش محوری در کاهش تنش های آبی در بخش کشاورزی گیلان ایفا کردند در خصوص تعرفه آب بهای کشاورزی هم با مجمع نمایندگان گیلان هم سو شده و صدای کشاورزان و شالیکاران را بشنوند و مشکلاتشان را در بخش پیگیری و حل کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان