رشت- استاندار گیلان بر لزوم ارائه راهکارهای هوشمندانه برای توسعه روستایی استان تاکید کرد و گفت: برند سازی و برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی موجب توسعه کسب و کار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی ظهر شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به نقش و جایگاه روش شناسی و برنامه جامع در جهت تحقق پایدار، اظهار کرد: بر اساس سند آمایش سرزمینی و اسناد بالا دستی توسعه، آبادی روستاها امری مهم و ضروری است.

وی بر لزوم ارائه راهکارهای هوشمندانه، جامع و آینده نگر برای توسعه روستاهای گیلان تاکید کرد و افزود: راهکارها باید به گونه ای باشد که ضمن توانمندسازی جامعه روستایی، منجر به افزایش امکانات موجود در روستا و در دسترس نمودن خدمات مورد نیاز برای روستاییان شود.

استاندار گیلان استفاده از ظرفیت های بالقوه روستاها و دانش بنیان کردن فعالیت های مورد نظر اشاره کرد و ادامه داد: با دانش بنیان کردن فعالیت ها اقتصاد روستایی را متحول می کند.

عباسی برند سازی و برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی را موجب توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغالزایی در روستاها عنوان کرد و ادامه داد: برنامه ریزی در جهت پویا سازی و استفاده بهینه از ظرفیت های یاد شده از سوی مدیران دستگاه های اجرایی متولی باید تقویت شود.

وی به تاکید دولت مردمی سیزدهم مبنی بر حمایت و توسعه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای علمی و دانش بنیان مورد تاکید حجت الاسلام رئیسی بوده که این مهم در گیلان به عنوان استانی ممتاز در حوزه تولیدات سنتی و هنرهای دستی باید مورد توجه باشد.

عباسی شناسایی و معرفی افراد توانمند در حوزه صنایع دستی و ایجاد شبکه فروش برای تولیدات این بخش مهم دانست و گفت: شهرداری ها باید با برنامه ریزی و اقدامی مؤثر برای صنایع دستی همچون محصولات و سوغات محلی، بازارچه صنایع دستی را برپا کنند.

استاندار گیلان به موضوع ساخت و ساز مسکن روستایی و حمایت دولت در این بخش اظهار کرد: ارائه تسهیلات برای ساخت خانه روستایی موجب دلگرمی ساکنان و ایجاد انگیزه برای کسب و کار روستایی می شود.

وی ساده زیستی، تعامل و خوداتکایی در امر تولید را از خصوصیات زندگی روستایی خواند و افزود: معضل پیری جمعیت حاصل توسعه سبک زندگی شهری است که این پدیده شوم باید با بالندگی و کیفیت افزایی به زندگی در روستا برطرف شود.

عباسی با بیان اینکه نتایج پژوهش های صورت گرفته در استان به جامعه ارائه شود، ادامه داد: باید به منظور مدیریت زمان و بودجه، از اجرای هرگونه پژوهشی که ارتباط موضوعی با نیازها و توانمندی های استان گیلان ندارد اجتناب کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان