رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از راه اندازی بازارچه محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت تعاونی روستایی محلی در استان گیلان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بازارهای دوره ای و محلی، نهادهایی سنتی هستند که در گذر زمان تحول یافته اند و شکل کنونی خود را یافته اند. بازار های محلی می توانند مناسب ترین مکان جهت فروش محصولات و تولیدات کشاورزی بومی و صنایع دستی روستاییان در راستای اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی مولد باشند؛ با توجه به این که امروزه افراد زیادی به عنوان خریدار و فروشنده با این بازارها در ارتباط هستند.

استان گیلان یکی از با سابقه ترین استان های کشور در زمینه داشتن بازارچه محلی، سنتی و روزانه است که این بازارها پیوندی ناگسستنی بازندگی روزمره مردم در نقاط مختلف شهری و روستایی این استان دارد و در واقع جزیی از میراث فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و بوم شناختی آن محسوب می شود.

این بازارهای دوره ای و محلی از قدیم دارای نقشی عمده و اساسی در افزایش رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی بوده و و از طرفی در شهرستان هایی مثل لاهیجان، لنگرود و آستانه اشرفیه شاهد وجود بازارهای دوره ای و محلی متنوعی همچون دوشنبه، چهارشنبه و پنج شنبه بازار بویژه در دو دهه اخیر هستیم که با استقبال گسترده از این بازارها از سوی مردم مواجه می شود.

لذا با توجه به ظرفیت بسیار بالای استان گیلات در تولید انواع محصولات کشاورزی، توزیع این محصولات در بازارهای محلی و همچنین اختصاص مکانی به عنوان بازارچه های کشاورزی می تواند بسیار به رشد اقتصادی استان گیلان در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی کمک بسیار شایانی کند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، این استان در حوزه کشاورزی قابلیت های فراوانی دارد، برای رسیدن به اهداف متعالی باید کارهای ما برنامه محور باشد یعنی در راستای برنامه ریزی و مدلی باشد که به نتیجه درست برسیم.

صالح محمدی می گوید امروز از زبان بسیاری از مسؤولین تراز اول کشور عنوان مدیریت جهادی را می شنویم به نوعی الگوی مدیریت را با مدیریت جهادی می سنجند که این نکته خوبی برای همه ماست؛ چه اتفاقی در حوزه جهادسازندگی، جهاد کشاورزی و رویکرد جهادی وجود داشت که امروز تکیه مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و مقام عالی وزارت و همچنین مسؤولین استان تکیه و تأکید بر مدیریت جهادی دارند، باتوجه به اینکه اینجا خانه و ریشه جهاد است حتماً باید با تأمل و ژرف نگری شاهد تبلور و نمودش در کارهاو خدمات باشیم.

آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان می گوید باید از ظرفیت های مختلف و متنوع تعاونی روستایی استفاده شود و در شهرستان ها با همکاری و استفاده از ظرفیت های تعاونی روستایی محلی را برای ایجاد بازارچه و تنظیم بازار محصولات کشاورزی راه اندازی کنند.

بی شک یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی طرح الگوی کشت محصولات مختلف کشاورزری است لذا است اگر در مقطعی دچار چالشی هستیم، متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا تولیدکننده دچار سردرگمی و چالش نشود و فضایی ایجاد نشود که با افزایش تولید یک محصول در یک سال بازاری برای آن وجود نداشته نباشد یا اینکه از محصولی حمایت مضاعف کنیم در حالی که نیاز بازار به این میزان تولید نباشد.

محمدی می گوید کارشناسان و محققین باید وارد عرصه شوند و با همکاری مراکز خدمات و با انتقال یافته های تحقیقاتی و اجرای دوره های آموزشی در کنار کشاورزان باشند زیرا سنددار کردن اراضی از برنامه های مهم وزارت جهادکشاورزی است و اعقاد داریم با ظرفیت ها و همکاری همه مدیران بخش ها کاملاً قابل انجام است.

علی حی الحال با توجه به تولید انواع محصولات کشاورزی در استان گیلان، راه اندازی انواع بازارچه های محصولات کشاورزی می تواند بسیار به توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و اقتصاد پایدار در این استان کمک شایانی کند.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان