رشت- تعداد زیادی از متقاضیان طرح ملی مسکن توان پرداخت مرحله اول تعهدات ساخت واحدهای مسکونی این طرح را ندارند و در این زمینه دولت و مجلس باید راهکار اساسی برای رفع این مشکل ارائه دهند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: طرح ملی مسکن یکی از وعده های مهم و عملیاتی دولت سیزدهم بود که از همان ابتدای کار دولت، پیگیری و در مرحله اجرا قرار گرفت. طرحی که نه تنها تعداد بی شماری از مستأجران و خانه به دوشان را به زیر سقف می برد بلکه سهم بزرگی در اشتغالزایی، و ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی در کشور دارد.

با شروع طرح نهضت ملی مسکن، کشور به کارگاهی از عمران و آبادانی تبدیل شده و دولت با این کار، یک تیر به چند نشانه می زند، که البته نظارت بر چگونگی اجرای این طرح نیز شرط عقل است تا تجربه تلخ «مسکن مهر» تکرار نشود.

به گفته مسئولان امر، گیلان جزو ۱۰ استان برتر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که این آمار با تشکیل جلسات مختلف در راستای تحقق منویات دولت سیزدهم در گیلان سنخیت دارد. تراکم جمعیتی و وجود عرصه های کشت و زرع و باغی در گیلان، اجرای طرح ملی مسکن را با چالش زمین مواجه کرده که با پیگیری های ستاد مسکن استان این مسئله تا حدودی برطرف شده است اما آن چیزی که امروزه سرعت ساخت و سازها را در اجرای نهضت ملی مسکن در گیلان کند کرده عدم انجام تعهدات مالی و به عبارتی دیگر نپرداختن آورده ها از سوی متقاضیان است.

استاندار گیلان: عقب ماندگی ها در حوزه مسکن گیلان جبران شود

اسدالله عباسی در این باره با بیان اینکه انسجام، مدیریت، برنامه ریزی و هدف گذاری در همه بخش ها بویژه اجرای طرح ملی مسکن مؤثر است، اظهار کرد: تهیه مسکن جز تعهدات اولویت دار دولت سیزدهم است که باید همه دستگاه ها برای این مسئله پای کار باشند.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم در بخش مسکن، افزود: رویکرد دولت سیزدهم در بخش مسکن در گیلان به جد پیگیری و دنبال می شود.

عباسی با بیان اینکه اجرای طرح مسکن در گیلان با سرعت و دقت بیشتری پیگیری شود، گفت: ساخت مسکن و ساخت و ساز در استان منجر به اشتغالزایی می شود.

استاندار گیلان با اشاره به کم کاری های صورت گرفته در بخش مسکن، اضافه کرد: کم کاری ها و عقب ماندگی ها در حوزه مسکن در گیلان جبران شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان: ساخت ۹ هزار واحد مسکن روستایی در گیلان

«حامد دائمی» با اشاره به ثبت نام ۱۲۹۹ نفر متقاضی مؤثر مسکن در استان، اظهار کرد: این تعداد از متقاضیان آورده های اولیه خود در قبال ساخت مسکن پرداخت کردند.

وی با اشاره به متقاصی محور بودن پروژه های ساخت مسکن، افزود: اجرای طرح های ساخت و ساز مسکن با آورده متقاضیان و ارائه تسهیلات بانکی سرعت بیشتری به خود می گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از پیشرفت ۵۹ درصدی بخشی از پروژه های مسکن در استان، بیان کرد: به دلیل عدم تحقق آورده از سوی متقاضیان پیشرفت فیزیکی بیشتر پروژه ها زیر ۳۰ درصد است که برای ارتقای این بخش نیازمند انجام تعهدات متقاضیان و تسهیلات بانکی هستیم.

دائمی با تاکید بر سرعت بخشی در پرداخت تعهدات بانکی و آورده از سوی متقاضیان، اضافه کرد: با توجه به معوق ۳۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران در اجرای پروژه های ساخت مسکن، روند کار متوقف نشده است.

وی با اشاره به سهمیه ۴۵ هزار واحدی نهضت ملی مسکن برای گیلان، افزود: ساخت ۹ هزار واحد مسکن روستایی در گیلان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان از بهره برداری ۲۰۷۲ واحد مسکن ملی در دهه فجر امسال خبر داد و بیان کرد: این تعداد واحدها از طرح نهضت ملی مسکن از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ بوده که کمتر از دو سال عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

دائمی با اشاره به سهم ۳۶۶ واحدی گیلان در طرح مسکن بنیاد مستضعفان، بیان کرد: تمامی ۳۶۶ متقاضی مسکن بنیاد مستضعفان به بانک معرفی شدند و از این تعداد با ۳۱۵ نفر قرارداد منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان: ثبت نام ۱۰۹ هزار متقاضی مسکن ملی در گیلان

هادی رحمانی با اشاره به وضعیت مطلوب و رو به بهبود اجرای طرح ملی مسکن در این استان، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۱۰۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان گیلان ثبت نام کردند و روز به روز بر این آمار افزوده می شود.

وی با اشاره به قرارگیری در مرحله نهم ثبت نام طرح ملی مسکن در برخی شهرهای گیلان، افزود: ظرفیت مرحله هشتم ثبت نام در اکثر شهرهای گیلان پر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه شرایط ثبت برای متقاضیان با رویکرد تسهیل محور تعریف شده است، گفت: عزم دولت سیزدهم در تأمین مسکن بسیار جدی است و در گیلان هم این نگاه وجود دارد.

رحمانی با اشاره به شرایط نام نویسی متقاضیان در طرح ملی مسکن، بیان کرد: افراد متأهل و مردان مجرد بالای ۲۳ سال و زنان مجرد بالای ۳۵ سال که دارای سکونت دائم پنج ساله در گیلان هستند، شرایط ثبت نام در این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه شرایط ثبت نام مددجویان نهادهای حمایتی تفاوتی با سایر افراد ندارد، افزود: پرداختی ثبت نام برای مددجویان نهادهای حمایتی از سوی بهزیستی و کمیته امداد انجام می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه رابطه مستقیم با آورده متقاضیان دارد، گفت: تعهدات پرداختی متقاضیان در مرحله اول به ازای هر واحد مسکن مبلغ ۴۰ میلیون تومان بوده که در صورت عدم پرداخت به موقع، حذف نمی شوند.

رحمانی با اشاره به رایگان بودن زمین در طرح نهضت ملی مسکن، افزود: دولت در طرح نهضت ملی مسکن نقش حمایتی جهت تأمین زمین دارد و متقاضیان با پرداخت به موقع تعهدات می تواند به روند اجرای طرح سرعت ببخشند.

وی از پرداخت اولیه ۶۷۷۶ نفر از متقاضیان مسکن ملی گیلان خبر داد و افزود: تاکنون برای ۹۸۴۰ واحد در مرحله تجهیز کارگاه و خاک برداری و فونداسیون و اجرای اسکلت هستیم.

گیلان جز ۱۰ استان برتر در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه شهر رشت نسبت به سایر شهرها مثبت بوده است، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه شهرهای بندرانزلی و آستارا هم قابل پذیرش است که البته با انجام تعهدات مالی متقاضیان این روند مطلوب تر می شود.

رحمانی با بیان اینکه گیلان جز ۱۰ استان برتر در طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: شرایط ساخت و ساز در گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی سخت تر و زمان بر از سایر استان ها است.

وی با بیان اینکه مشکل زمین در اجرای طرح مسکن ملی تا حدودی برطرف شده است، افزود: از سهمیه سالانه ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحدی گیلان، برای ۲۵ هزار واحد تخصیص زمین تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از در حال ساخت ۱۲ هزار و ۲۷۵ واحد در این استان خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد ۹۸۴۰ واحد مجتمع سازی، ۱۹۴۸ واحد خودمالکی و ۴۸۷ واحد بافت فرسوده است.

ارائه راهکار مناسب برای حل چالش اعتباری متقاضیان آن طور که آمار و ارقام می گوید بخش زیادی از اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در گیلان در پشت درب اعتبارات مالی توقف کرده است که با توجه به متقاضی محور بودن پروژه های مسکن ملی، مجریان این پروژه ها چشم انتظار انجام تعهدات از سوی متقاضیان هستند تا این کشتی را به سر منزل مقصود برسانند.

از آنجایی که شرایط اقتصادی و معیشتی بیشتر مردم و بویژه مستأجران و خانه به دوشان چندان مطلوب نیست و از عهده تأمین ودیعه ۴۰ میلیونی مرحله اول ساخت مسکن بر نمی آیند. اینکه تعداد زیادی از متقاضیان حتی توان پرداخت مرحله اول تعهدات ساخت طرح ملی مسکن را ندارند چطور باید متوقع بود که در پرداخت مراحل دیگر بتوانند موفق عمل کنند تا زمانی که دولت و مجلس راهکار اساسی برای رفع این مشکل و تقویت بنیه مالی افراد ارائه ندهد ناگریز این پروژه ها در ایستگاه محدودیت های اعتباری و مالی خواهد ایستاد.

می طلبد دولت و مجلس که در اجرای طرح ملی مسکن همسو و مصمم هستند برای سامان بخشی و تسهیل گری به امورات مالی متقاضیان چاره ای اساسی بیاندیشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان