آستارا- قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به اینکه تبدیل کامیون ها به انبار در مرز آستارا پذیرفتنی نیست، گفت: این وضعیت هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جعفری بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی آستارا در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت پذیرش ترانزیت و صادرات باید همگام با مراودات تفاهم نامه ها باشد وقتی ما تفاهم نامه امضا می کنیم و درخواست صادرات و ترانزیت افزایش پیدا می کند و آن قسمت اگر همسو و همتراز با این مساله پیش نرود، قاعدتاً این مشکل همیشه ادامه پیدا می کند.

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: امروز طی صحبتی که با مدیرکل راهداری اردبیل داشتیم، هماهنگی لازم برای پذیرش حداکثری در پایانه مرزی بیله سوار انجام شد ولی قاعدتاً بخاطر دسترسی و مسیر راحت تری که آستارا دارد برای ترخیص از مرز این شهر تقاضای بیشتری وجود دارد اما افرادی که می خواهند صادرات انجام دهند نیز باید موافقت کنند که به آنجا منتقل شود.

جعفری با بیان اینکه این وضعیت باید ساماندهی پیدا کند، افزود: این وضعیتی که کامیون های ما تبدیل به انبار شده اصلاً پذیرفتنی نیست و توجیه اقتصادی ندارد و به صلاح کشور نیست که کامیون های ما تبدیل به انبار شود و خوابشان بالا باشد لذا این مسأله ای است که باید حل شود.

مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به اینکه تقریباً ۹۰ درصد حمل بار در کشور از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق می افتد افزود: همزمان با توسعه ترانزیت و صادرات، در بسیاری از کشورها و در سند چشم انداز ما نیز قرار بر این بوده که صادرات از طریق زمینی کاهش پیدا کند و تقریباً به حدود ۳۰ درصد برسد و بیشتر از طریق ریلی و دریایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: قاعدتاً این هم مساله مهمی است که ما بتوانیم یک بخش زیادی از حمل و نقل و ترانزیت کشور را از طریق ریلی و در مرزهای شمالی از طریق دریا انجام بدهیم.

جعفری از برگزاری جلسه ای با حضور نماینده رئیس جمهور روسیه، معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار گیلان در روز چهارشنبه در آستارا در خصوص راه اندازی و آغاز راه آهن رشت به آستارا خبر داد و گفت: با راه اندازی و آغاز فعالیت این مسیر بخش زیادی از بار جاده ای کاهش پیدا می کند.

وی افزود: تا آن زمان باید سعی کنیم که یک حجمی از تردد ترافیک و صادرات را از طریق مرزهای دریایی و از طریق کشتی انجام دهیم و با صحبتی که با رئیس سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود سعی می کنیم این حجم را افزایش دهیم و یک بخشی را هم اگر طرف آذری بتواند انجام بدهد می توانیم کامیون ها را به مرز آورده و از طریق ریلی از مرز آستارا عبور دهیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان