بازیکنان تیم فوتبال ملوان در اقدامی قابل تقدیر، یاد و خاطره اسطوره فقید این باشگاه و کشور را گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، روز نخست از هفته آغازین نیم فصل دوم بیست ودومین دوره رقابت های لیگ برتر با برگزاری سه دیدار پشت سر گذاشته شد که اتفاقات جالبی از زاویه دوربین ها به ثبت رسید.

بازیکنان ملوان در سالروز تولد مرحوم سیروس قایقران شماره 9 او را برتن کردند. 

ملوانی در ابتدای این دیدار پیراهن های نوستالژی خود را بر تن کردند که در ایام قدیم بازیکنان این تیم بر تن می کردند. 

سیروس قایقران اسطوره فراموش نشدنی 

سیروس اسطوره فراموش نشدنی شهر انزلی است که در اواسط دهه 1360 در بین ستارگان پرشمار ایران، سری میان سرها در آورد؛ او بعد از اولین بازی ها در ترکیب تیم منتخب گیلان در لیگ قدس سال 1364 که بین تیم های استانی برگزار می شد، به سرعت مورد توجه استعدادیاب های آن دوره تیم ملی قرار گرفت و بعد از حضور در اردوی ملی، اولین بازی خود را در دیدار مقابل تیم دینامودرستن آلمان با عضویت در تیم ملی الف انجام داد.

جالب این که در تیم دینامو که در آن زمان به آلمان شرقی تعلق داشت، ماتیاس سامر مرد سال آینده اروپا و ستاره فوتبال آلمان در دهه 1990 در ورزشگاه آزادی به میدان رفت.

سیروس در آن زمان به عنوان یک هافبک مرکزی و در شرایطی در تیم ملی قد علم کرد که به هر حال بیشتر ملی پوشان فوتبال ایران به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس تعلق داشتند؛ ستارگانی مثل حمید درخشان، شاهرخ بیانی، جعفر مختاری فر، رضا احدی، ضیا عربشاهی و غیره که مدعیان اصلی حضور در خط هافبک تیم ملی محسوب می شدند اما قایقران از میان این همه ستاره و از یک شهر فوتبالی با پیراهن سبز تیم ملی خوش درخشید و کمی بعد بازوبند کاپیتانی را هم به بازو بست.

نکته جالب رابطه ی صمیمی او با اغلب ملی پوشان فوتبال ایران در آن دوره است، بازیکنانی مثل احمدرضا عابدزاده، مجتبی محرمی و غیره که از دوستان نزدیک سیروس به حساب می آمدند.

قایقران هم چنین از معدود هافبک هایی به شمار می آید که در یک دوره زمانی ۲ جام را نصیب باشگاهش کرد، بار اول در سال 1365 و در مسابقات حذفی قهرمانی کشوری که اتفاقاً قایقران در مسابقه ی فینال هم یکی از ۲ گل ملوان مقابل خیبر خرم آباد را به ثمر رساند؛ بار دوم هم چهار سال بعد و در مسابقات فشرده تری که ملوان با استقلال و پرسپولیس مستقیماً سرشاخ شد و این دو بازی را با درخشش سیروس به سود خود به اتمام رساند. او هم چنین در تیم ملی، گل تاریخی سفیدپوشان ایران مقابل کره جنوبی را در بازی های آسیایی 1990 را ساخت، گلی که شاید مهم ترین گل ملی فوتبال ایران در آن دهه به شمار بیاید.

او بعد از این درخشش و در حالی که به تهران کوچ کرده بود، آرام آرام به جمع مربیان اضافه شد و با حضور در تیم های کشاورز و مسعود بندرعباس در نهایت در اوج جوانی در یک سانحه ی جاده ای جان خود را از دست داد؛ فوت سیروس قایقران نه یک خبر مرگ ساده بلکه یک بمب خبری در فضای آن روز فوتبال ایران بود و حتی روزنامه ی خبر ورزشی که در آن زمان یک نشریه نوپا محسوب می شد، با پوشش فوق العاده این حادثه توانست ابرار ورزشی روزنامه قدیمی تر را در این پیچ تاریخی پشت سر بگذارد و تبدیل به روزنامه اول ورزشی ایران شود.

از این جنبه، قایقران یک اسطوره ابدی در دلِ مردم انزلی و البته سایر علاقه مندان به فوتبال در ایران خواهد بود؛ هافبک سیبیلوی دوست داشتنی با سر بالا و فنِ فوتبال عالی که آخرین گل ملی اش را در دیدار ایران-کره شمالی در سال 1992 به ثمر رساند.

قایقران که همواره مراسم سالگردش در انزلی خبرساز است و افراد زیادی در پاسداشت یادش مشارکت دارند، حالا نامش را روی یک ورزشگاه خاطره انگیز گذاشته اند؛ آن هم در سالی که ملوان با آرزوهای بزرگ در راه بازگشت به سطح اول فوتبال ایران است و روی نیمکتش کسی می نشیند که زمانی لقب قایقران را به خود اختصاص داده بود.

 

 

جالب این که مدیرعامل باشگاه هم کسی جز پژمان نوری نیست، یک ملوانی اصیل و بازیکنی که در تیم های استقلال و پرسپولیس بازی کرده و یکی از بهترین هافبک های فوتبال ایران در دهه ی 1390 بوده است.

حالا ملوان امروز که سابقه ی طولانی خود در فوتبال ایران را نیز رویِ شانه هایش دارد، دست در دست اسطوره ی قدیمی در جاده ای قدم بر می دارد که امیدواریم انتهایش طلوع دوباره ی باشگاهی باشد که هر سال جوانان مستعد و قابلی را به فوتبال ایران معرفی می کرد؛ بازیکنانی که خیلی هایشان به آن چیزی که حق شان بود نرسیدند اما بعضی هایشان در مهم ترین رویدادهای فوتبال ایران حضور داشته اند.

ستاره هایی مثل بهمن صالح نیا (مربی)، غفور جهانی، محمد احمدزاده، سیروس قایقران، عزیز اسپندار، نادر عزت اللهی، محمد حبیبی، محمد قدیربحری، حمید محمدیان، فرهاد پورغلامی، مرحوم جاوید جهانگیری و ده ها اسم دیگری که تاریخ بزرگ فوتبالی ترین شهر ایران را ساخته اند.

شهری که حالا ورزشگاه قایقران را در آغوش خود دارد و هر هفته منتظر با تماشاگر اعلام شدن مسابقات لیگ برتر و لبریزکردن سکوهای نونوار شده آن است.

پایان پیام/۸۴٠٠۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان