به گزارش لنگرخبر، پرویز محمدنژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آبگیری سدهای کشور جهت تامین آب شرب و مصارف کشاورزی، اظهار کرد: متاسفانه امسال در کل کشور از بارش های مناسبی برخوردار نبودیم و مجموعه سدها در آبگیری دچار اختلال بودند.

وی با بیان اینکه تا پایان پاییز سال جاری میانگین آبگیری سدهای کشور ۴۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود، تصریح کرد: آبگیری حدود ۱۷ سد نیز کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی آنها بود.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نقش آفرینی تعدادی از سدها در حوزه تولید برق کشور، گفت: ۱۲ هزار مگاوات برق توسط سدها تولید می شود و لذا کاهش آبگیری این سدها زنگ خطری برای تابستان است.

محمدنژاد، با بیان اینکه خوشبختانه طی یک ماهه فصل زمستان بارش های خوبی کشور را فرا گرفت، خاطرنشان کرد: شاهد بارش های مناسبی در مرکز و شمال کشور و دامنه های البرز جنوبی و زاگرس جنوبی بودیم.

وی آبگیری فعلی سدهای کشور را تقریبا معادل سال گذشته دانست و متذکر شد: سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش منابع آب شرب و زراعی نسبت به سال ۹۹ داشتیم؛ امسال نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ با همین میزان کاهش مواجه بودیم، البته تاکنون ۲۰ درصد این کمبود ترمیم شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه علاوه بر آب شرب و کشاورزی در بخش تولید برق نیز به آب نیاز داریم، اضافه کرد: امیدواریم طی ماه های آینده نیز نزولات جوی خوبی داشته باشیم و بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به افزایش سالانه مصرف آب و انرژی در کشور، بیان کرد: طی سال های اخیر مازاد بر میزان آبگیری سدها مصرف داشتیم.

محمدنژاد، از افزایش سالانه پنج تا شش درصدی مصرف آب خبر داد و گفت: مشترکین هر سال آب بیشتری مصرف می کنند.

نماینده لنگرود در مجلس، عمده اعتبارات سفر رئیس جمهور به گیلان را در بخش کشاورزی دانست و یادآور شد: گیلان قطب زراعت کشور است و لذا اعتبارات لازم را هم در بخش مدیریت بحران و هم در بودجه ۱۴۰۲ برای منابع آب تخصیص خواهیم داد.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد منابع جدیدی آبی از طریق سدهای پراکنده، اظهار کرد: امروزه در دنیا تاکید بر استفاده از منابع انرژی در محل مصرف است تا علاوه بر کاهش هزینه های انتقال، از هدررفت انرژی جلوگیری کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، شهرستان لنگرود را پایلوت طرح ایجاد منابع آبی جدید در محل دانست و بیان کرد: امسال ۱۸ چاه را تجهیز و دو پمپ فوق قوی را راه اندازی کردیم، زیرا مسیر انتقال آب ۱۶۰ کیلومتری سد سفیدرود به شهرستان لنگرود منطقی نبود و لذا این وابستگی را کاهش دادیم.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان