تجلیل و قدردانی از دو ورزشکار گیلانی که در مسابقات بین المللی از مصاف با ورزشکاران رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی انصراف دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت الاسلام محمد محمدیان در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر سنگر با تشکر از حضور در نماز توسط ورزشکاران سنگری، از ۲ رزمی کاری که در عرصه مسابقات بین المللی و مراحل نهایی از مواجه با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس انصراف داده و حاضر به رسمیت شمردن رژیم صهیونیستی نشدند، تقدیر کرد. 

امام جمعه سنگر با گرامیداشت یاد و نام جهان پهلوان تختی افزود: نام او برای همیشه در عرصه ورزش ماندگار شد چرا که وی در کنار قهرمانی، وقتی متوجه مصدومیت در پای حرفیش شد، حین مبارزه هرگز به آن پای حریفش نزدیک نشد و از خود پهلوانی را به جا گذاشت. 

وی همچنین ضمن قدردانی از ورزشکارانی که در کشاکش بین انتخاب قهرمانی و پهلوانی توانستند با انتخاب رضای خالق و انتخاب شرافت، آزادگی و مردانگی در مقابل رژیم کودک کش اسراییل حاضر به مسابقه نشوند، گفت: این ورزشکاران با این کار نام خود را ماندگار و پر افتخار کرده و ما مردم این منطقه نیز به وجود این جوانان غیور افتخار می کنیم.

گفتنی است، در انتهای این مراسم با حضور مسئولین بخش از «سجاد خوش سیرت» عضو تیم ملی تکواندو و «کامران رضایی نژاد» عضو تیم ملی کاراته جمهوری اسلامی ایران، ۲ ورزشکاری که حاضر به مسابقه با رژیم صهیونیستی در مسابقات بین المللی نشدند تجلیل به عمل آمد.

 

از کی قرار شد مقابل اسرائیل روبرو نشویم؟ 

از اول انقلاب به رسمیت نشناختن اسراییل به یکی از اصول سیاست خارجی ایران تبدیل شد و ذیل همین اصل، بازی نکردن ورزشکاران و تیم های ورزشی ایران در مقابل رژیم اسرائیل نیز یکی از اصول مشخص و غیرقابل خدشه در ورزش جمهوری اسلامی ایران شد. 

مهمترین دلیل عدم روبرویی ورزشکاران ایرانی در مقابل ورزشکاران اسرائیل اعلام و ابرازعدم رسمیت این رژیم غاصب توسط جمهوری اسلامی ایران و اعتراض به جنایات این رژیم بود. رژیمی که براساس گزارش های منابع رسمی فلسطینی، فقط از سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی تا آوریل سال ۲۰۱۷، بیش از ۳۰۰۰ کودک فلسطینی را به قتل رسانده است. طی این مدت همچنین ببیش از ۱۳ هزار کودک فلسطینی را مجروح کرده و بیش از ۱۲ هزار کودک را بازداشت کرده است. هم اکنون نیز حدود ۳۰۰ کودک فلسطینی در زندان های اسرائیل در حبس هستند. 

اسرائیل تا پیش از سال ۲۰۱۵ به طور متوسط سالانه ۷۰۰ کودک فلسطینی را بازداشت می کرد، اما از زمان آغاز «انتفاضه بیت المقدس» این تعداد به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. 

این اقدام ورزشکاران ایرانی از بعد تبلیغات جهانی با توجه به نفوذ ورزش در بین مردم جهان تاثیرگذاری زیادی داشت و پیام غاصب بودن اسرایئل را به مردم دنیا که شناختی هم از سیاست نداشتند رساند. 

تا جایی که عوامل این رژیم در مجامع بین المللی ورزشی با استدلال سیاسی کردن ورزش توسط ایران، خواستار محرومیت ورزشکاران و حتی کل تیم ایران در کمیته های ورزشی شدند. 

از زمان تا امروز، هربار که ورزشکاران ایرانی از مسابقه با حریف صهیونیست خودداری می کنند، برخی در داخل معترض دخالت سیاست در ورزش می شوند که البته اعتراض شان درست نیست و اگر نگوییم غرض ورزانه، حداقل از سر کم اطلاعی است.

 

این طور نیست که ورزش همیشه از سیاست جدا باشد. ورزشکاران زیادی در تاریخ از میدان مسابقات یا شهرت قهرمانی خود برای رساندن یک پیام سیاسی استفاده کرده اند. «محمدعلی کلی» قهرمان بوکس جهان، از شهرت ورزشی خود استفاده کرد تا به جنگ آمریکا علیه ویتنام اعتراض کند. او به عنوان سرباز از شرکت در جنگ ویتنام امتناع ورزید و این حرکت باعث سلب عنوان قهرمانی اش شد. 

در المپیک ۱۹۷۶ مونترال نیز تعدادی از کشورهای آفریقایی از «کمیته المپیک» تقاضا کردند تا کشور نیوزلند را به دلیل شرکت در مسابقاتی در آفریقای جنوبیِ تحت آپارتاید، از بازی ها محروم کند. کمیته المپیک به تقاضای آن ها پاسخ منفی داد و ۲۹ کشور آفریقایی المپیک آن سال را بایکوت کردند و این اتفاق پس از گذشت سال ها هنوز در آفریقا به «المپیک زشت» مشهور است. این گزارش، مروری است به همه ورزشکاران ایرانی و غیر ایرانی که در مقابل ورزشکاران رژیم صهیونیستی حاضر به مسابقه نشده اند: 

علیرضا کریمی کشتی گیر آزاد کشورمان در رقابت های کشتی آزاد امیدهای جهان (زیر ۲۳ سال) در مقابل نماینده روسیه تن به «باخت عمدی» داد تا به مصاف نماینده رژیم صهیونیستی در این دور از مسابقات نرود. کریمی با این باخت عمدی به حریف روس خود، نشان دهد، هر انسان آزاده ای حاضر است با گذشتن از حق خود، از مظلومیت مردم فلسطین دفاع کند. فدراسیون کشتی کشورمان نیز در بیانیه ای از این اقدام «پهلوان» علیرضا کریمی قدردانی و تصریح کرد: «این دومین باری است که تو با گذشتن از حق خودت، در مظلومیت تمام، از مظلومیت مردم فلسطین دفاع می کنی، مردمی که شاید هیچ گاه در جریان این فداکاری تو نباشند.» 

علیرضا کریمی بار اول در مسابقات جهانی جوانان در کشور بلغارستان در سال ۲۰۱۳، چشم خود را بر مدال طلا بست و حاضر نشد به مصاف کشتی گیر اسرائیلی برود. 

البته خودداری کشتی گیران ایرانی از مواجهه با حریفان اسرائیلی تنها محدود به این کشتی گیر کشورمان نیست و در سال های گذشته نیز قهرمانان دیگری از کشورمان حاضر نشدند با رقبای اسرائیلی خود مسابقه دهند. 

* آرش میراسماعیلی جودوکار کشورمان در المپیک ۲۰۰۴ آتن با حرکتی عمدی و افزایش وزن بیش از حد مجاز از مسابقه با حریف اسرائیلی خود سرباز زد. 

او که انتخاب اول مجله آمریکایی اسپورتس ایلستریتد (Sports Illustrated) برای کسب مدال طلا در رشته جودو بود، حاضر به انجام مسابقه با ایهود واکس جودوکار اسرائیلی نشد و بنابر قانون المپیک، از دور مسابقات حذف شد. میراسماعیلی این کار خود را دفاع از مردم فلسطین و محکوم کردن اسرائیل اعلام کرد. 

* محمد علیرضایی شناگر کشورمان تنها شناگر ایرانی در تاریخ این رشته ورزشی بود که با رسیدن به حد نصاب مقرر شده از سوی فدراسیون بین المللی ورزش های آبی سهمیه ورودی برای المپیک را کسب کرد. این نخستین بار در تاریخ ورزش ایران بود که یک شناگر با حضور موفقیت آمیز خود در استخر شنا به المپیک راه می یافت. 

وی که با آمادگی کامل و برای بهبود رکورد ملی عازم این مسابقات بود، در مرحله مقدماتی در گروهی قرار گرفت که تام بئری شناگر اسرائیلی نیز در آن قرار داشت، لذا این ورزشکار کشورمان برای انجام مسابقه روی سکوی استارت مسابقه خود حاضر نشد و از دور مسابقات کنار رفت. 

* وحید هاشمیان فوتبالیست کشورمان در دوره ای که در تیم بایرن مونیخ بازی می کرد، از سفر با این تیم برای مسابقه با مکابی در تل آویو انصراف داد. 

این ورزشکاران فقط تعداد کمی از قهرمانان کشورمان هستند که حاضر به حضور در مقابل حریفان اسرائیلی و رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی نشدند و قید کسب مدال های رنگی مسابقات ورزشی را زدند. 

اما حمایت از مردم فلسطین، تنها در میان ورزشکاران ایرانی وجود ندارد. در سال های گذشته برخی از بزرگترین ورزشکاران جهان نیز، اعتراضات خود نسبت به کشتار مردم در غزه و سیاست های اشغالگرانه اسرائیل اعلام کرده اند. 

در واقع حمایت از مردم فلسطین و اعتراض نسبت به سیاست های رژیم اشغالگر قدس، فقط مختص ورزشکاران ایرانی که اشتراکات دینی با مردم مظلوم فلسطین دارند، نیست بلکه افراد دیگری بدون کوچکترین اشتراک دینی یا نژادی با مردم فلسطین با مواضعی برگرفته از شرافت انسانی همواره حامی مردم مظلوم فلسطین بودند. 

ورزشکاران و هنرمندانی که نشان دادند اعتراض به وحشی گری صهیونیست ها ربطی به دین و قوم و نژاد و جنسیت و… ندارد.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان