پس گذشت ۱۴ روز از توقف ۷۰۰ کامیون در پایانه مرزی آستارا، رئیس جمهور دستور حل این مشکل را به دستگاه دیپلماسی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، شهرستان مرزی آستارا یکی از مهم ترین شهرستان های استان گیلان به دلیل گمرک و ترانزیت مختلف کالا از این مبادی ورودی است به طوری روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ کامیون در مرز آستارا جابجا شده و محصولات خود را ترانزیت می کنند.

حال ۱۴ روز است که ۷۰۰ کامیون ترانزیتی در پشت مرز آستارا متوقف شده و اجازه ورود آنان به کشور آذربایجان داده نمی شود که این امر مشکلاتی را برای اقتصاد استان ایجاد کرده است.(اینجا بخوانید)

توقف ۱۴ روزه در ورودی پایانه مرزی آستارا باعث گله مندی رانندگان شده و آنان اعتقاد دارند که پس از ورود خودرو به محوطه گمرک، مباحث مربوط به ترخیص کامیون ها در مدت زمان ۲۴ ساعت انجام می شود. 

آنطور که مسؤولان مربوطه می گویند در خصوص مشکلات پیش آمده در پایانه مرزی آستارا، تمام تشریفات گمرکی اعم از ورود و خروج درمدت زمان ۲۴ ساعت انجام می شود، اما گمرک جمهوری آذربایجان در بحث خروج کامیون داران سخت گیری می کند.

دستور استاندار گیلان برای پیگیری علت کامیون داران

در روزهای نخستین توقف ۷۰۰ کامیون در پایانه مرزی آستارا بود که اسدالله عباسی استاندار گیلان، معاون هماهنگی امور اقتصادی خود را به مرز آستارا فرستاد و دستور پیگیری علت این توقف پس از بررسی های لازم را صادر کرد. 

به گفته نماینده عادی دولت در گیلان مشکلات ایجادشده برای بیش از ۷۰۰ کامیون باری در پایانه مرزی شهرستان آستارا گفته بود از ۲ ماه قبل از ژانویه، اوج تردد بار از پایانه مرزی این شهرستان شروع و تا پایان اسفند ماه افزایش تردد کامیون ها در این مسیر، موجب افزایش تقاضا شده است. 

یکی از کارکنان بخش ترانزیت کالا با اشاره به عدم همکاری گمرک جمهوری آذربایجان در پذیرش خودروها اذعان دارد وقتی روزانه حدود ۲۰۰ دستگاه تریلی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران پذیرش می شود قاعدتاً همین مقدار نیز باید از کشور خارج شود که متأسفانه تعداد خروجی های ما از نصف هم کمتر است. 

ارائه خدمات در گمرک جمهوری اسلامی ایران و پایانه مرزی شهرستان آستارا شبانه روزی است، اما طرف مقابل به دلیل کمبود نیرو و نبود تجهیزات در طول روز چهار تا پنج ساعت درب پایانه را به روی کامیون های در حال خروج می بندد و نتیجه می شود صف طویل تریلی های حامل بار در ورودی پایانه! 

دلیل توقف کامیون داران در پایانه مرزی چیست؟

طبق گفته های اسدالله عباسی ۵۰ درصد دلایل ترافیک کامیون ها به مسائل موجود در ایران و امکانات پایانه مرزی آستارا و ۵۰ درصد هم به مشکلات مرزی طرف مقابل برمی گردد، لذا باید این نکته را در نظر گرفت که پایانه مرزی طرف مقابل هم باید امکان پذیرش ۷۰۰ کامیون باری را داشته باشد. 

استاندار گیلان همچنین با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفته بود معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با حضور در منطقه و پس از دریافت گزارش و دلایل این اتفاق، دستورات لازم را برای رفع مشکل تردد کامیون ها در پایانه مرزی شهرستان آستارا داده است. 

معضل ترافیک سنگین کامیون ها در ورودی پایانه مرزی شهرستان آستارا و پایانه بار این شهرستان علاوه بر کلافگی رانندگان، ترافیک سنگین در خیابان ها، برهم زدن سیمای شهر منجر به بروز چندین فقره تصادف و فوت رانندگان خودروهای سواری به ویژه در محدوده پایانه بار شده است که جای بسی تأسف دارد! 

همین امر سبب شد تا پس از ارائه گزارش توسط استاندار گیلان از وضعیت پایانه مرزی آستارا دیدار استانداران با وزیر کشور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی از نهادهای مسؤول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست در زمینه برطرف کردن مشکلات تردد کامیون ها در مرز آستارا اقدامات لازم را انجام دهند. 

حال با توجه به دستور و ضرب الاجل رئیس جمهور در خصوص حل مشکلات کامیون داران در پایانه مرزی آستارا باید دید که آیا مشکل ۷۰۰ کامیون گرفتار شده در پشت مرز آستارا حل می شود یا خیر. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان