رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان با برشمردن دلایل بروز انواع سرطان ها، گفت: پس از سوانح رانندگی و بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها سومین عامل مرگ ومیر در ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فریبرز منصور قناعی، رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، اظهار کرد: شایع ترین نوع سرطان و فوت براثر این بیماری، انواع سرطان های گوارشی است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگ سالان با بیان اینکه اگرچه ژنتیک عامل اصلی سرطان است، اما عوامل محیطی نقش پررنگی در زنجیره سرطان دارند، افزود: سرطان درواقع رشد بیش ازحد یک بافت بوده که سبب افزایش بیش ازحد سلول های نابالغ خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان با بیان اینکه هر بار مصرف قلیان به میزان مصرف یک پاکت سیگار مضر است، گفت: مصرف تنباکو ۲۲ درصد مرگ ناشی از سرطان ها را شامل می شوند.

به گفته منصورقناعی چاقی، مصرف غذاهای ناسالم، عدم تحرک و سوءمصرف الکل، عفونت ها، تماس با مواد یونیزه، آلودگی هوا و HPV از عوامل اصلی بروز سرطان هستند.

وی با اشاره به اینکه سرطان ریه اولین مورد سرطان در جهان برای مردان است، گفت: سرطان معده میان مردان در دنیا رتبه چهارم را دارد، اما در گیلان متأسفانه بسیار شایع است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گیلان با اشاره به اینکه پس از سوانح رانندگی و بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها سومین عامل مرگ ومیر در ایران هستند، افزود: اگرچه میزان سرطان در ایران از متوسط دنیا کمتر است اما بروز سرطان در ایران رو به افزایش است.

منصور قناعی سن بالا را یکی از ریسک فاکتورهای سرطان در ایران دانست و گفت: سرطان پستان و روده بزرگ شیب بزرگ تری در گیلان دارند، سرطان روده بزرگ در گیلان نسبت به میانگین، شیب سه برابری دارد که بیشترین میزان آن نیز در شرق گیلان دیده می شود.

وی با اشاره به میانگین آماری موارد سرطان در ایران، بیان کرد: از هر ۱۰۰ هزار نفر به صورت میانگین ۱۵۸ مورد سرطان به ثبت رسیده است. این آمار در گیلان ۱۷۷ مورد برای آقایان در هر ۱۰۰ هزار نفر و ۱۴۱ مورد برای زنان در هر ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین ۱۵۷ مورد از موارد آقایان و ۱۲۹ مورد از موارد بانوان High Risk محسوب می شوند.

منصور قناعی با بیان اینکه سرطان های معده، روده و پروستات به ترتیب شایع ترین سرطان ها در میان مردان در گیلان است، افزود: سرطان های پستان، روده و معده نیز به ترتیب شایع ترین سرطان ها در میان زنان در گیلان است و تشخیص زودهنگام سرطان از عوامل مهم در درمان است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بزرگ سالان با اشاره به اینکه برای پیشگیری از سرطان می بایست، دخانیات را کنار گذاشت، گفت: باید به مصرف غذاهای سالم روی آورد، درزمینهٔ واکسیناسیون به موقع کودکان اقدام لازم را انجام داد، همچنین باید بدانیم که کمتر قرار گرفتن مقابل آفتاب و همچنین شیردهی توسط مادر ریسک بروز سرطان را کاهش می دهد.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان