مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به کاهش آبگیری در سد سفیدرود به نسبت مشابه سال گذشته گفت: تاکنون ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سد سفیدرود آبگیری شده که این آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار پایین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، وحید خرمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سد سفیدرود یکی از مهم ترین سدهای کشور در تأمین آب زراعی اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: بخش اعظمی از اراضی کشاورزی در استان گیلان توسط سد سفیدرود آب گیری می شوند که این امر نشان دهنده نقش مهم سد سفیدرود در کشور و استان گیلان است. 

وی با اشاره به کاهش آبگیری در سد سفیدرود به نسبت مشابه سال گذشته گفت: تاکنون ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سد سفیدرود آبگیری شده که این آبگیری در فصل پاییز و زمستان بسیار پایین است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با ابراز نگرانی از وجود سال زراعی سخت در استان گیلان بیان کرد: در سوابق سد سفیدرود این میزان کاهش آبگیری مشاهده نمی شود که این مهم حاکی از وجود سال زراعی سخت به نسبت سال گذشته است. 

خرمی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی جهت پشت سر گذاشتن سال زراعی پیشرو با کمترین خسارت افزود: سال آینده سال سخت آبی است لذا تمامی کشاورزان باید به رعایت تقویم رهاسازی آب در سال جدید نهایت اهتمام را ورزند. 

وی نرخ آب بهای کشاورزی را بر اساس قانون تثبیت آب های زراعی و قیمت محصول برنج در مزرعه دانست و گفت: این نرخ به نفع کشاورزان بوده و در گیلان بر اساس نرخ پایه برنج محلی (هاشمی) یعنی ۵۳ هزار تومان محاسبه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی سد پلرود در شرق گیلان خبر داد و بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ بتوانیم آبگیری اولیه سد را انجام دهیم. 

خرمی با بیان اینکه پایلوت ۵۰۰ هکتار از آب بندان های استان برای انجام لایروبی انتخاب شدند، تصریح کرد: لایروبی و احیای آب بندان ها را یکی از روش های استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی است به این منظور در راستای بند «ز» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱، لایروبی آب بندان ها و استفاده از خاک آن ها را در دستور کار قرار دارد. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان