انزلی- دادستان انزلی بر ضرورت تخصیص حق آبه تالاب بین المللی انزلی تأکید کرد و گفت: هنوز مدیریت اراضی تالاب انزلی تعیین تکلیف نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر سبحانی ظهر شنبه در نشست بررسی چالش های احیای تالاب بین المللی انزلی با اشاره به لزوم احیای این تالاب ارزشمند اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای بر اساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب به عنوان مالک و متولی اصلی تالاب به شمار می رود و هرگونه عملیات باید توسط متولی آن انجام شود.

وی با اشاره به انجام عملیات لایروبی در مناطق ۵ و ۶ تالاب انزلی افزود: باید مشخص شود که لایروبی در تالاب انزلی با چه کیفیتی انجام شده و رسوبات لایروبی شده چه شده است.

سبحانی با بیان اینکه تعیین پهنه و بستر تالاب هم وظیفه آب منطقه ای است، ادامه داد: روگاهای موجود در شهر انزلی باید هرچه سریعتر لایروبی شوند تا ارتزاق قایقرانان و بومیانی که به عنوان ذینفعان این تالاب هستند رونق یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروز و ورود گردشگران به انزلی روزانه ۱۰ هزار نفر گردشگر در تالاب انزلی برای تماشای این موهبت الهی توسط قایقرانان جابه جا می شوند و باید ظرفیت های موجود در این شهرگردشگر پذیر افزایش یابد.

دادستان انزلی با بیان اینکه هنوز در محیط زیست نظر قطعی و متفق برای انجام عملیات لایروبی در تالاب انزلی وجود ندارد، تاکید کرد: اگر کارشناسان محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که لایروبی باید انجام شود چرا کامل انجام نمی شود.

سبحانی اضافه کرد: با وجود اینکه یکی از معضلات اصلی در تالاب انزلی انباشت رسوبات است اما تله های رسوبگیر پرشده و لایروبی نمی شود و اگر کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که بخشی از رسوبات ناشی از فاضلاب ها است چرا برای مدیریت آن کار خاصی صورت نمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز مدیریت اراضی تالاب تعیین تکلیف نشده است، گفت: به برخی از کشاورزان مجوز کشت موقت داده شده و باید بگویم بر اساس قانون حفظ اراضی کاربری هرگونه تغییر کاربری ممنوع است.

دادستان انزلی با تاکید بر ضرورت تخصیص حق ابه تالاب بین المللی انزلی گفت: با وجود موافقت وزارت کشور با الحاق سه نقطه در انزلی به محدوده شهری این مناطق همچنان بدون کد آبادی هستند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان