یکی از روش‌های خرید کالا یا دریافت خدمات، مناقصه است. در مناقصه، تمامی پیشنهادها از سوی افراد مختلف، در یک زمان مشخص دریافت و با هدف پایین‌ترین قیمت، انجام می‌شود. در فرایند مناقصه، مناقصه گزار کسی است که فرایند مناقصه را اجرا و مناقصه‌گر کسی است که بتواند تعهدات را با کمترین قیمت عملیاتی کند. برای برگزاری مناقصه قوانینی در نظر گرفته شده است که برخی از سازمان‌های حکومتی باید از این قوانین تبعیت کنند و البته برخی از سازمان‌ها نیز می‌توانند از قوانین مناقصات معاف شوند. برای اطلاع از برگزاری انواع مناقصه های دولتی به بهترین سایت مناقصات کشور مراجعه کنید.

فرایند مناقصه

در فرایند مناقصه، مناقصه گزار کسی است که مناقصه را برگزار و مناقصه‌گر اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که با دریافت اسناد مناقصه، این امکان برای آن‌ها فراهم می‌شود تا در فرایند مناقصه شرکت کنند. برای شرکت در یک مناقصه به طور مثال: مناقصات فولاد خوزستان ، باید ارزیابی کیفی مناقصه گران، ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها، ارزیابی مالی و ارزیابی شکلی مورد بررسی قرار بگیرد تا یک مناقصه کوچک، متوسط یا بزرگ شکل بگیرد.

 

اطلاع از آگهی مناقصه و مزایده

با توجه به اینکه بیش از ۶۵۰ دستگاه اجرایی دولتی و ۸۰۰۰ شرکت اقتصادی متوسط و بزرگ، در مناقصات یک ماه با بیش از ۱۲هزار عنوان شرکت می‌کنند، پیدا کردن یک مناقصه مرتبط برای مناقصه گرانی که به دنبال کالا و خدمات خاص هستند، دشوار خواهد بود. از این رو بستر اینترنت و آگهی مناقصه و مزایده در سایت‌های پیشرفته و جامع می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند.

سازمان‌های حکومتی مشمول قانون مناقصات

از سازمان‌های حکومتی که باید از قوانین مناقصات پیروی کنند می‌توان به قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران و کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت، شورای نگهبان قانون اساسی و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت اشاره کرد.

  • برخی از سازمان‌ها و نهادها که خود دارای قوانینی هستند یا از قوانین و مقررات عام تبعیت می‌کنند همچون نهادهای زیر باید از قوانین مناقصات پیروی کنند.

شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه آن، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی و پژوهشی و نهاد‌‌ها و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها، مناطق آزاد تجاری ‌صنعتی، ‌سازمان صنایع دفاع، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا، مؤسسات مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان بیمه سلامت کشور، صندوق‌های بازنشستگی و وظیفه نیروهای مسلح، بیمه مرکزی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت صنایع الکترونیک ایران، شرکت ملی فولاد ایران، وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی تابعه، بانک ‌ملی ایران، بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان تأمین ‌اجتماعی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های تابعه آن، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت ملی صنایع ‌مس ایران.

 

  • برخی از نهادهای عمومی، دستگاه‌های اجرایی و موسساتی که غیر دولتی هستند، اما از بودجه کشور استفاده می‌کنند همچون شرکت‏های زیر نیز باید از قانون مناقصات پیروی کنند.

شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنان، هلال احمر، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته ملی المپیک ایران، بنیاد ۱۵ خرداد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تأمین ‌اجتماعی، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، ‌شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جهاد دانشگاهی، بنیاد امور بیماری‌های خاص، سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته ملی پارالمپیک جمهوری اسلامی ایران.

کلیه سازمان‌های نامبرده حکومتی که از امکانات دولتی، وجوه عمومی، اعتبارات و تضامین ارزی و ریالی بهره می‌برند، ملزم به رعایت قانون برگزاری مناقصات هستند و تمام معاملات خود را باید در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت یا ستاد انجام دهند. این تصمیم به منظور جلوگیری از رانت و فساد گرفته شده است.

 

سازمان‌های حکومتی معاف از قانون مناقصات

از میان سازمان‌های حکومتی که می‌تواند از قانون مناقصات معاف شود، نیروهای مسلح است. این نهاد، مقررات و ضوابط مختص به خود را دارد که با تابعیت از آن قوانین در مناقصات شرکت می‌کند.

 

سخن پایانی

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای تامین خدمات و کالاهای خود، نیاز است که آن‌ها را از طریق برون سپاری به دست بیاورند که یکی از این راه‌ها شرکت در مناقصه است. این استراتژی به آن‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه هزینه‌های خود را مدیریت کنند، خریدهای سازمان یافته و مفیدی را انجام دهند. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند و یا کسب و کار آن‌ها مربوط به یک صنف خاصی است، باید در مناقصاتی شرکت کنند که تخصصی هستند و مرتبط با کسب و کار آن‌ها باشد. با توجه به حجم مناقصاتی که در طی یک روز برگزار می‌شود، در بهترین سایت مناقصات کشور تمامی مناقصات به صورت لحظه‌ای و آنلاین و به طور طبقه‌بندی اطلاع‌رسانی می‌شوند که این موضوع مسیر شرکت در مناقصه را برای تجار، شرکت‌ها و فعالان بنگاه‌های اقتصادی هموارتر می‌کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان