رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به جمعیت بیش از۶ هزار نفری عشایر در گیلان گفت: عشایر گیلان از ابتدای سال جاری تاکنون هم یک هزار و ۱۶۵ تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در تمامی کشورهای توسعه یافته جوامع عشایری  به دلیل سبک زندگی خاص دارای ارزش بسیار زیادی هستند چون به دلیل اتکا به خود و خود اشتغالی نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایفا می کنند. 

ظرفیت عشایر در حوزه های مختلف به اندازه ای زیاد است که دولت برای ایجاد اشتغال پایدار و اقتصادی پویا، هرساله تسهیلات قابل تأملی را به این بخش اختصاص می دهند تا عشایر همچنان مولد، پویا و فعال باشد و به طبق گفته مسؤولان با اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری سهم اشتغال روستایی و عشایری از سه درصد به ۲۹درصد در زمان حاضر رسیده است.

تأمین امرار معاش خانوارهای عشایری متکی بر دامداری بوده و ۷۵ درصد درآمد عشایر از دام بوده به طوری که ارزش اقتصادی تولیدات دامی این قشر در کشور سالانه چندین هزار میلیارد تومان است که بخش اعظمی از آن از تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، کشک، پشم، ماست، پنیر و کره فراورده های دامی عشایر به دست می آید که هر کدام به طور مجزا درآمدزایی خوبی برای عشایر به همراه دارد.

در کشور سهم استان گیلان به دلیل وجود عشایر در ۱۱ شهرستان این استان بسیار مهم و تأثیرگذار است و به گفته  رئیس اداره امور عشایر گیلان، گیلان یک هزار و ۵۹۸ خانوار عشایر با ۶ هزار و ۴۵۲ نفر جمعیت دارد.

فریدون طالبی می گوید عشایر گیلان سالانه یک هزار و ۴۰۷ تن گوشت قرمز تولید می کنند و از ابتدای سال جاری تاکنون هم یک هزار و ۱۶۵ تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید شده است.

تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، کشک، پشم گوسفند، ماست، پنیر و کره و پرورش دام از جمله مهم ترین راه های امرار معاش در بین عشایر است و در استان گیلان هم نیز  سالانه ۶ هزار و ۸۲۲ تن شیر تولید می کنند که از ابتدای سال تا کنون چهار هزار و ۶۵۷ تن شیر تولید شد.

رئیس اداره امور عشایر گیلان عسل تولیدی توسط عشایر را یکی از بهترین های عسل های تولید شده در کشور می داند و می گوید که در سال جاری عشایران گیلانی  ۱۹ تن عسل کردند و همچنین عشایر گیلان در ۲ نوبت بهار و پاییز امسال ۲۲۰ تن پشم هم تولید می کنند.

توجه به ایجاد زیرساخت های جاده ای و رفع محرومیت در مناطق عشایری بسیار می تواند به افزایش بهره وری این   قشر از جامعه کمک کند و به گفته فریدون طالبی تاکنون ۲۷ طرح عمرانی شامل ۹ طرح بازگشایی، تسطیح و شن ریزی ایل راه، سه طرح آبرسانی و ۱۵ طرح مطالعاتی اجرا شده و  ۲ هزار و ۱۹۰ تن نهاده دامی، ۴۴ هزار متر لوله گذاری، ۲۰ مخزن هزار لیتری و ۲۳۰ آبشخور هم در بین عشایر توزیع شده است.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان