سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بخشی از دستاوردهای نظام سلامت استان گفت: گیلان در پیاده سازی پرونده الکترونیک و همچنین پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیک به تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه ششم رسیده ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد نظام سلامت استان در حوزه بهداشت اظهار کرد: گیلان در پوشش پزشک خانواده روستایی عملکردی ۱۰۰ درصدی در شاخص های برنامه ششم توسعه داشته و خوشبختانه با توجه به اهتمام ویژه ریاست جمهوری به مقوله پزشک خانواده شهری، دستورالعمل اجرایی این طرح به استان ها ابلاغ و مقررشده تا این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار جمعیت با همکاری بخش خصوصی در ۱۰ شهرستان هدف استان اجرایی شود. 

وی با بیان اینکه اقدامات نظام سلامت گیلان در شاخص های بهداشتی مطلوب است، افزود: کاهش مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال نمونه ای از اقدامات قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هم اکنون مرگ ومیر نوزادان در استان حدود ۸ در ۱۰۰۰ است درحالی که این شاخص در کشور به عدد ۱۰ در ۱۰۰۰ نفر می رسد و یا اینکه اکنون می توان اعلام کرد که پوشش واکسیناسیون در گیلان به ۱۰۰ درصد برنامه رسیده است، گفت: این استان در پیاده سازی پرونده الکترونیک و همچنین پیاده سازی نسخه نویسی الکترونیک هم مطابق برنامه ششم توسعه به تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه رسیده که جای تقدیر و تشکر از همه دست اندرکاران این امر دارد. 

وی یکی از چالش های استان گیلان به ویژه شهر رشت کمبود تخت های درمانی دانست و بیان کرد: عمده دلیل این مهم ارجاع بیماران به دلایل مختلف از شهرستان ها به مرکز استان است و این موضوع باعث شده تا ۲۰ شهرستان استان گیلان در شاخص ضریب اشغال تخت از متوسط کشوری پایین تر باشند. 

آشوبی با اذعان به اینکه گیلان در سرانه تخت های فعال در بین استان های کشور در ردیف ۲۳ ام با سرانه تخت ۱.۶۶ در یک هزار نفر جمعیت قرار دارد، افزود: متوسط سرانه تخت عادی در کشور ۱.۸۴ است و طبق هدف گذاری ها، باید در سرانه تخت به ۲.۵ در یک هزار نفر جمعیت در برنامه ملی برسیم. 

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، درصد تخت ویژه به تخت های کل در گیلان وضعیت خوبی نداریم و تقریباً در ردیف آخر هستیم! 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به جهت توسعه زیرساخت های درمانی در استان تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری های ما و موافقت مقام عالی وزارت بهداشت، مجوز اخذ بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی جنرال در رشت گرفته شده و علاوه بر آن ما یک بیمارستان نیمه کاره ۴۰۰ تخت خوابی در سایت لاکان داریم و همین طور بیمارستان ۳۵۰ تخت خوابی جایگزین پورسینا هم در دست ساختمان هست. 

آشوبی با بیان اینکه با نشست ها و پیگیری هایی که از قبل انجام شده و ما هم با جدیت پیگیر آن هستیم، عملیات اجرایی احداث دو بیمارستان جایگزین رازی و شفا هم با مشارکت سازمان صنایع وزارت دفاع در دست اقدام هست و به زودی احداث آن شروع می شود، گفت: در صورت احداث این بیمارستان ها شاخص های درمانی استان به ویژه در تخت ها به متوسط کشوری، نزدیک می شود. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص وضعیت گیلان در شاخص پزشک و پرستار نیز بیان کرد: گیلان سومین استان در کشور با بیشترین فراوانی پزشک است و جلوتر از استان ما، البرز و تهران هستند، در شاخص پرستاری نیز گیلان توسعه قابل توجهی داشته و در ردیف سوم کشوری قرارگرفته و در شاخص کادر پرستاری استان های گلستان و کرمانشاه از ما جلوتر هستند. 

وی یکی از بزرگ ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی را گسترش نظام شبکه و استقرار خانه های بهداشت تا سطح روستاها دانست و افزود: در این مراکز خدمات بهداشتی نظیر مامایی، واکسیناسیون و دیگر اقدامات مراقبتی انجام می شود، در همین پاندمی کرونا ما شاهد بودیم که علیرغم به قهقرا رفتن کشورهای مدعی توسعه، ایران با تکیه بر توانمندی نظام شبکه با طرح شهید سلیمانی توانست کرونا را کنترل و مهار کند. 

به گفته آشوبی، دستیابی گیلان به رتبه نخست در پوشش حداکثری واکسیناسیون کرونا در چند نوبت اول واکسیناسیون در بین استان های کشور، یکی از موفقیت های گیلان بود که اخیر با بهره گیری صحیح از نظام شبکه محقق شد. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیشرفت های نظام در حوزه بهداشت گیلان تصریح کرد: به مدد و پشتکار همکاران بهداشتی، شاخص های نظام بهداشت استان ازجمله در مطلوبیت آب آشامیدنی، بازرسی از مراکز عرضه توزیع مواد غذایی و بازرسی از اماکن عمومی دارای شرایط بهداشتی، شیوع مصرف مواد مخدر، پوشش خطرسنجی قلبی عروقی، بیماران تحت کنترل HIV، آمادگی خانوار در برابر بلایا و همچنین خود مراقبتی فردی به تحقق ۱۰۰ درصدی در اجرایی برنامه و سند ملی پیشگیری رسیده است. 

وی، این دانشگاه را مولود انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: این دانشگاه در ساخت بیمارستان، توسعه تخت های درمانی عادی و ویژه، اتاق عمل و بلوک های زایمانی رشد قابل ملاحظه ای رو نسبت به پیش از انقلاب به خود دیده و در حال حاضر ۲۵ بیمارستان دولتی در استان گیلان وجود دارد که ۱۲ بیمارستان جدید و ۸ بیمارستان جایگزین شهرستان ها پس از انقلاب احداث شده اند. 

آشوبی با بیان اینکه ما قبل از انقلاب ۱۳ بیمارستان دولتی اما اکنون ۲۵ بیمارستان دولتی داریم، افزود: پیش از انقلاب ۲ بیمارستان خصوصی و وابسته به نهادها در گیلان وجود داشت اما اکنون ۱۱ بیمارستان خصوصی و نیمه دولتی در استان فعالیت می کند. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص تغییرات محسوس گیلان در توسعه تخت های درمانی نیز بیان کرد: قبل از انقلاب ۱۵۴۰ تخت بستری و ۱۲ تخت ویژه در استان گیلان فعال بود اما اکنون ۳۹۰۳ تخت بستری و ۳۴۷ تخت ویژه وجود دارد و یک نکته دیگر اینکه تعداد تخت اتاق های عمل قبل انقلاب ۲۰ و اکنون ۱۴۱ اتاق عمل و همچنین بلوک زایمانی از ۹ بلوک به ۲۴ بلوک زایمانی افزایش یافته است که بخش قابل توجهی از توسعه زیرساخت های درمانی در استان را مرهون اعتماد و سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان گیلان هستم. 

وی، برنامه تحول نظام سلامت و اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک و پزشک خانواده را نیازمند زیرساخت هایی مانند نسخه الکترونیک، پرونده الکترونیک و نوبت دهی الکترونیک دانست و تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت های لازم برای استقرار و خدمات دهی این طرح ها در استان تمهید مقدمات شده و هم اکنون ۳۰ درصد کل ظرفیت کلینیک های استان به نظام ارجاع الکترونیک اختصاص یافته است. 

آشوبی اشاره ای نیز به اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده کرد و گفت: سهم حوزه وزارت بهداشت و درمان از ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، ۴۳ ماده بوده که ۲۰ سهم آن مربوط به حوزه بهداشت است یعنی حدود ۶۰ درصد کل برنامه را ازنظر حجم و وزن را موضوعات بهداشتی شامل می شود. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده افزود: از مهم ترین اقدامات انجام شده پیش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آموزش های هنگام ازدواج با همکاری بین دستگاهی از سال ۹۸ آغازشده و برنامه های مشاوره فرزندآوری و مشاوره پیش از بارداری و کلاس های آمادگی برای زایمان پس از ابلاغ قانون نیز ادامه دارد. 

وی با اشاره به اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت در گیلان نیز بیان کرد: در سطح دانشگاه ۳۳ ماده و قانون جزو وظایف دانشگاه علوم پزشکی است که مهم ترین آن اجرای ماده قانونی تشویق فرزند آوری و ازدواج (ماده ۲۰) در قانون اضافه شده و در حال اجرا است. 

به گفته آشوبی، در این قانون، ماده ۴۴ بیمه مادران باردار و شیرده و فرزندان تا ۵ سالگی نیز افزوده شده که در واحدهای تابعه در حال اجرا است که در بیمه ناباروری (ماده ۴۳) در بخش دولتی ۹۰ درصد فرانشیز و در بخش خصوصی نیز ۷۰ درصد را شامل می شود. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به جمعیت قابل توجه سالمندی در گیلان و اقدامات در پیش گرفته در این راستا تصریح کرد: خدمات ادغام یافته سطح اول در برنامه پزشک خانواده، تأمین و توزیع مکمل یاری در سالمندان با ویتامین D و کلسیم، پوشش گسترده واکسیناسیون در سالمندان، آموزش مراقبین رسمی و غیررسمی سالمندان، آموزش خود مراقبتی سالمندان توسط سفیران سالمند، نظارت بر آسایشگاه های شبانه روزی سالمندان و همچنین طراحی اپلیکیشن نظام مراقبت از راه دور سالمند از مهم ترین برنامه ها در راستای مراقبت از سالمندان است. 

وی با بیان اینکه در راستای اثربخشی برنامه های حمایتی بهداشت و درمان سالمندان، پروژه شناسایی و طبقه بندی خطرپذیری سالمندان از حوزه سلامت از سال ۹۹ در بخش بهداشت آغازشده، گفت: در همین راستا اقداماتی نظیر هماهنگی با معاونت درمان دانشگاه در خصوص استفاده از بسته حمایتی بیماری های صعب العلاج و همچنین همکاری مشترک با سازمان های مردم نهاد و خیرین دانشگاه در دست اقدام است. 

آشوبی همچنین به ظرفیت و استعداد بالای نخبگان و اساتید دانشگاه اشاره کرد و افزود: استان گیلان از نعمت و استعداد بالقوه ای در منابع انسانی برخوردار است؛ اعضای هیئت علمی نخبه و فرهیخته که تعدادی از آن ها جز دانشمندان جهان هستند در دانشگاه علوم پزشکی گیلان فعالیت می کنند. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت در حوزه دانش بنیان بیان کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر رویکرد اساتید، اعضای هیئت علمی و نخبگان دانشگاهی در تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان بوده که فراهم آوری و پیوند اعضا شامل کلیه و کبد، راه اندازی جراحی قلب، جراحی عروق، درمان ناباروری در بخش دولتی و خصوصی، کاشت حلزون و درمان ناشنوایی و توریسم سلامت و پوشش بیماران کشورهای همسایه از نمونه های آن است. 

وی با اعلام اینکه هم اکنون ۴۸۴ عضو هیئت علمی با ۵۷۶۸ دانشجو در هشت دانشکده به آموزش بیش از ۷۲ رشته تحصیلی مشغول فعالیت هستند، گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سالانه باید ۲۰ درصد برجذب دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه ها افزوده شود، علوم پزشکی گیلان نیز مطابق این افزایش ظرفیت مکلف به فراهم کردن زیرساخت لازم برای ارائه خدمات آموزشی در استان است. 

آشوبی به مقاوم سازی و تکمیل ساختمان نیمه کاره دانشکده پزشکی پس از قریب ۲۵ سال توقف، از سال ۱۴۰۰ از طریق انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه خبر داد و افزود: این بنا با حدود ۲۵ هزار متر پزشکی و ۲۲ هزار متر دانشکده های دیگر در دست ساختمان است ضمن اینکه ساختمان های آشپزخانه و سلف سرویس دانشگاه تکمیل و در حال بهره برداری هستند. 

وی با بیان اینکه برای احداث دانشکده های بهداشت، تغذیه، توان بخشی و پرستاری و مامایی اقدامات اداری لازم جهت اخذ مجوز ماده ۲۳ در حال انجام است، تصریح کرد: با استقرار دانشکده های فوق الذکر بخش آموزشی دانشگاه به طور کامل در مجتمع پردیس لاکان مستقر و موجب کاهش قابل توجه هزینه های سربار شامل هزینه های نیروی انسانی، نگهداری و غیره می شود. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به احداث طرح های عمرانی در سایت دانشگاهی لاکان رشت نیز بیان کرد: بیمارستان آموزشی فوق تخصصی ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی سایت دانشگاهی لاکان نیز با پیشرفت حدود ۶۵ درصد در مجتمع مذکور در حال احداث بوده و برنامه ریزی لازم جهت افزایش آن به ۱۰۰۰ تخت در دست پیگیری است. 

به گفته آشوبی، در دوره کنونی تمام تلاش ها به کار گرفته شده تا با استفاده از ظرفیت های وزارتی و همچنین سازمان های انقلابی و خیران، ظرفیت نظام سلامت به ویژه در بخش آموزش به جهت توسعه خدمات آموزش علوم پزشکی تقویت و گسترش یابد. 

وی با اشاره به طرح های افتتاح شد گیلان در نظام سلامت نیز گفت: در طلیعه چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، ۹ طرح عام المنفعه سلامت با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان افتتاح و به بهره برداری مردم رسیده که این طرح ها بالغ بر سه هزار مترمربع مساحت دارند و شامل یک کلینیک تخصصی ویژه، چهار مرکز جامع سلامت، سه خانه بهداشت و یک مرکز شیمی درمانی هستند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان