زمانی که افراد دندان های خود را با مواد رزین کامپوزیت ترمیم می کنند، برای مدت زمان طولانی می توانند از داشتن دندان های زیبا و سفید لذت ببرند، اما این افراد حتما باید به این نکته توجه کنند برای حفظ دوام کامپوزیت ها لازم است اقداماتی را انجام دهند و نکاتی را مد نظر داشته باشند. در این مقاله سعی شده است به این موارد اشاره شود و به طور ویژه قصد بر این است تا از تاثیر نوع خمیر دندان بر کامپوزیت دندان توضیحاتی ارائه گردد. البته این موضوع نباید فراموش شود در صورتی که افراد از این اقدامات مراقبتی چشم پوشی کند ممکن است با مشکلاتی همچون زرد شدن کامپوزیت یا حتی آسیب به کامپوزیت مواجه شوند.

اقدامات لازم پس از انجام کامپوزیت

برای حفظ کامپوزیت و سلامت فرد، راهکارهایی وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • وقتی ترمیم کامپوزیت برای فرد انجام می گیرد، ممکن است تا مدتی احساس بی حسی در لب، گونه یا زبان داشته باشد و به این ترتیب لازم است مراقبت کنند تا به این اعضا آسیب نرسانند.
  • علاوه بر این باید این نکته توجه شود که باید افراد از دندان های کامپوزیت شده خود مراقبت هایی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن داشته باشند.
  • افرادی که رژیم غذایی آن ها سرشار از غذاهای رنگی یا اسیدی مانند نوشابه، شراب، قهوه و چای باشد، ممکن است کامپوزیت‌ هایشان خیلی زود کدر شود یا به طور کلی تغییر رنگ دهند، پس بهتر است به رژیم غذایی خود توجه کنند.
  • قرارهای معاینه منظم یکی از مهم ترین اقدامات پس از انجام کامپوزیت است. با صیقل دادن کامپوزیت ها به صورت دوره ای می توان درخشندگی و دوام آن ها را حفظ کرد.
  • استفاده از خمیر دندان مناسب نیز از اهمیت زیادی برای حفظ کامپوزیت ها برخوردار است.

چرا انتخاب خمیر دندان مناسب پس از کامپوزیت مهم است؟

اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که پس از انجام کامپوزیت افراد نباید بهداشت دهان و دندان خود را فراموش کنند. در بعضی از موارد با وجود دندان های سفید و زیبایی که حاصل از کامپوزیت هستند افراد دیگر به طور منظم مسواک نمی زنند یا به انتخاب خمیر دندان مناسب کامپوزیت دندان توجه نمی‌ کنند، اما این افراد از این موضوع غافل هستند که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان پس از انجام کامپوزیت می‌ تواند مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود بیاورد از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ کامپوزیت ها
  • آسیب به سطح کامپوزیت ها
  • آسیب به بافت اطراف لثه

خمیر دندان مناسب کامپوزیت دندان چه ویژگی هایی دارد؟

زمانی که افراد دندان های خود را با استفاده از کامپوزیت ترمیم می کنند، باید از یک خمیر دندان مناسب با شرایط فعلی خود استفاده کنند. متخصص کامپوزیت دندان در تهران و دیگر شهرها ویژگی هایی را برای یک خمیر دندان خوب کامپوزیت در این شرایط معرفی می کنند، در ادامه برخی از این ویژگی ها تشریح شده اند:

  • به طور کلی یکی از مهم ترین ویژگی های یک خمیردندان مناسب این است که حاوی فلوراید باشد. وجود فلوراید در خمیر دندان باعث می شود که مینای دندان در برابر باکتری ها مقاوم شود زیرا فلوراید می تواند مواد معدنی را جذب کند.
  • برای هر خمیردندانی یک ویژگی تحت عنوان سایندگی خمیردندان معرفی می شود و در شرایطی که فرد دندان خود را کامپوزیت کرده است باید از خمیر دندانی استفاده کند که سایندگی آن از ۸۰ درصد کم تر است.

بهترین انواع خمیر دندان برای کامپوزیت دندان

از بهترین انواع خمیر دندان ها برای بعد از کامپوزیت می توان به خمیر دندان های ژله ای اشاره کرد. خمیر دندان های ژله ای فاقد مواد ساینده هستند و همان طور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره شد، خمیر دندانی برای بعد از کامپوزیت مناسب است که سایندگی کمی داشته باشد.

پرهیز از استفاده بیش از حد خمیر دندان

علی رغم این که در قسمت های قبل به این موضوع اشاره شد که لازم است افراد پس از انجام کامپوزیت دندان، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند و از مسواک زدن و استفاده از خمیردندان مناسب به عنوان مهم ترین اقدامات اشاره شد، اما نباید از این نکته غافل شد که در صورتی که فردی بیش از حد از خمیر دندان استفاده کند ممکن است به دندان های خود آسیب وارد کند.

خمیر دندان می تواند به ریشه های دندان آسیب وارد کند و باعث ایجاد حساسیت هایی در دندان ها شود، پس لازم است است افراد از استفاده بیش از حد از خمیردندان خودداری کنند.

چه نوع مسواکی پس از انجام کامپوزیت مناسب است؟

همان طور که انتخاب یک خمیر دندان با ویژگی های خاص پس از کامپوزیت دارای اهمیت است، افراد باید در انتخاب مسواک نیز وسواس به خرج دهند. مسواکی پس از کامپوزیت می ‌تواند کارآمد باشد که برس های نرمی داشته باشد، در صورتی که از مسواک های زبر استفاده شود احتمال آسیب به کامپوزیت و حتی مینای دندان وجود دارد.

آیا روش خاصی برای مسواک زدن پس از کامپوزیت دندان وجود دارد؟

قطعا پاسخ به این سوال مثبت است. زمانی که درمان زیبایی کامپوزیت به روی دندان ها انجام می گیرد لازم است در همه جوانب مراقبت هایی صورت گیرد. مسواک زدن صحیح نیز از این موضوع مستثنا نیست! بهترین نوع مسواک زدن پس از انجام کامپوزیت، ایجاد حرکات ارتعاشی به روی دندان ها است لازم است حتما دندان ها به صورت آرام مسواک شوند.

کلام آخر

پس از انجام فرایند کامپوزیت یا لمینت دندان، افراد باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه کافی داشته باشند. یکی از مهم ترین عوامل در رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از خمیر دندان های مناسب است. باید به این نکته توجه داشت که خمیر دندانی به طور خاص برای دندان های کامپوزیت شده وجود ندارد، اما ویژگی هایی وجود دارند که باید شخص مصرف کننده وجود آن ها را در خمیر دندان خود بررسی کند.

از جمله این ویژگی ها می توان به وجود فلوراید اشاره کرد. علاوه بر این شخص باید حتما این نکته را مد نظر داشته باشد که نباید از خمیر دندان های حاوی مواد ساینده استفاده کند.

منبع: سایت رسمی دکتر سید رضا خسروانی متخصص کامپوزیت دندان در تهران

برچسب ها : کامپوزیت دندان

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان