علت یخ زدن لوله های پشت یخچال چیست؟

۱۴۰۱/۱۲/۰۳ ۱۰:۰۴ چاپ کد خبر: 181469

یکی از مشکلات شایع در یخچال های خانگی ، یخ زدن لوله های پشت یخچال یا لوله خروجی کمپرسور است. برای اینکه یخچال عمدتاً به درستی کار کند و مهم تر از همه در صورت ایجاد مشکل در دستگاه علت ایجاد آن به سرعت تشخیص داده شده و برطرف شود حداقل دو بار در سال باید دستگاه را برای نگهداری از آن در طول سالیان، سرویس کنید . این امر علاوه بر اینکه در صرفه‌جویی بودجه خانوار تاثیر می گذارد تا برای تعمیرات گران قیمت خرج نشود خیالتان را از وضعیت سلامت دستگاه نیز راحت می کند.

کمپرسور یخچال چیست؟

کمپرسور در یخچال یکی از چهار جزء اصلی است که باعث کارکرد  دستگاه می شود . وظیفه کمپرسور ، فشرده سازی و کنترل جریان مبرد است.
یخچال های مختلف می توانند دارای کمپرسورهایی باشند که در قسمت بالا یا پایین پشت دستگاه نصب می شوند.
کمپرسورهایی که در قسمت بالای پشت یخچال نصب می شوند برای مکان هایی که ممکن است زمین با گرد و غبار یا مواد دیگر پوشیده شده باشد بهترین هستند و کمپرسورهای نصب شده در قسمت پایین پشت یخچال برای مناطق گرم ایده آل می باشند.

نحوه عملکرد کمپرسور یخچال

برخلاف تصور رایج ، یخچال مواد غذایی را سرد نگه نمی دارد بلکه هوای گرم را در بیرون از دستگاه به گردش در آورده و دمای هوای خنک باقی مانده را کمتر از دمای هوای بیرون دستگاه نگه می‌ دارد.
کمپرسور به عنوان قلب سیستم یخچال ، کندانسور و اواپراتور را به عنوان شریان های اصلی که مبرد را از طریق دستگاه پمپاژ می کند تا دما را تنظیم نموده و دمای داخلی دستگاه را حفظ کنند، می دانند . اگر مبرد به دلیل رسوب گیری در اواپراتور و سیم پیچ کندانسور، گرما را به خوبی جذب و آزاد نکند ، کندانسور را مجبور می کند تا برای گردش هوا در دستگاه و دفع گرما سخت تر کار کند . در نتیجه باعث افزایش مبلغ قبوض برق می شود .
برای اینکه یخچال به درستی کار کند ، دمای داخلی دستگاه باید همیشه کمتر از دمای محیط باقی بماند . هنگامی که دمای داخلی یخچال از نقطه تنظیم شده بالاتر می رود سنسورهای دما در دستگاه به کمپرسور سیگنال می دهند و فرآیند خنک‌سازی آغاز می شود.

کمپرسور یخچال و قسمت های مشترک آن در واحد تبرید چگونه کار می کنند؟

فرایند تبرید به چهار مرحله تقسیم می شود که بر اساس زیر است:

تبخیر

اواپراتور، هوای گرم را از محیط یخچال یا فریزر گرفته و در تماس با مایع مبرد بخار تولید می‌ کند که وارد کمپرسور می شود . مبرد به جذب گرما در دستگاه کمک می کند.

فشرده سازی

کمپرسور مبرد را فشرده می کند و با استفاده از موتور الکتریکی بخارها را بیشتر متراکم می کند و در عین حال مبرد را خنک می کند. رایج ترین کمپرسورهای رفت و برگشتی پیستونی و استوانه ای یا مارپیچی (کویل) هستند.

چگالش

مبرد که اکنون گازی با فشار بالا است وارد کندانسور می شود . انتقال حرارت رخ داده و گرما آزاد می‌شود و مبرد بیشتر خنک می شود و از بخار فشار بالا به مایع تبدیل می گردد.

انبساط

مایع تغلیظ شده از طریق شیر انبساط یا لوله داخل اواپراتور رانده می ‌شود . همانطور که مبرد از طریق کندانسور سرد می شود مقدار مبردی که باید در شیر انبساط تبخیر شود کاهش می یابد ، سپس هوای سرد وارد اواپراتور شده و گرمای باقیمانده بیشتری آزاد می ‌شود.
پس از اتمام فرایند دستگاه باید به دمای تنظیم شده برسد و کمپرسور باید متوقف شود تا گرمای بیشتری به واحد برسد.

چرخه تبرید در یخچال چگونه انجام می‌ شود؟

مبرد از سیم پیچ اواپراتور و از طریق کمپرسور جریان می یابد . این جریان باعث افزایش فشار مایع خنک کننده می شود . مبرد تبخیر شده سپس به سمت کندانسور جریان یافته و در آنجا به مایع تبدیل می شود. با متراکم شدن، مبرد به مایع گرما می دهد بنابراین باعث می‌شود که در هنگام لمس کندانسور داغ باشد.
از کندانسور، مبرد به سمت شیر انبساط جریان می یابد . افت فشار در شیر انبساط وجود دارد . از شیر انبساط مبرد به سمت اواپراتور جریان می یابد . مبرد مایع گرما را از محیط اواپراتور می گیرد این گرما مبرد مایع را تبخیر می کند و مبرد تبخیر شده به کمپرسور باز می گردد و در آنجا چرخه ادامه دارد.

علت یخ زدن لوله های پشت یخچال چیست؟

دلایل مختلفی برای برفک زدن یا یخ زدن لوله های پشت یخچال وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:
- پارگی و فرسودگی درزگیرهای لاستیکی دور درب یخچال
- باز و بسته کردن زیاد درب یخچال
- خرابی سیستم دیفراست دستگاه
- کثیف بودن یا نشستن گرد و خاک بر روی لوله های اواپراتور
- قرار نداشتن یخچال در جای مناسب
- پایین بودن دمای یخچال
- مشکل نشتی آب یخچال
در صورت مشاهده هر یک از موارد ذکر شده در یخچال خود به دلیل آنکه تعمیر و برطرف کردن این مشکلات یک کار تخصصی است توصیه می شود از تعمیرکاران ماهر و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.  

تعمیرات تخصصی یخچال در کرج را به ماهان سرویس بسپارید

ماهان سرویس تعمیرگاه مجاز و تخصصی یخچال و فریزر در کرج می باشد که با اعزام تکنسین های مجرب ، تعمیرات را در محل انجام می دهد.  
از خدمات مهم ماهان سرویس می توان به نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ در کرج ، نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر ال جی در کرج و مرکز تعمیر یخچال امرسان در کرج اشاره کرد . برای درخواست تعمیرکار یخچال در کرج ، با ماهان سرویس تماس بگیرید. ۰۹۳۵۳۰۰۱۶۹۵

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان