یادداشت| این یک «جنگِ مردم محور» است!

۱۴۰۱/۱۲/۱۱ ۱۳:۱۴ چاپ کد خبر: 181590

به گزارش لنگرخبر، علی دارا فعال فرهنگی طی یادداشت نوشت: طی ماه های اخیر بارها و بارها عبارت «جنگ ترکیبی» را از رسانه ها، سخنرانی مسئولان، تحلیل کارشناسان و نوشته های کنشگران فضای مجازی شنیده اید. 

اما در مواجه با این پدیده ۲ سوال در ذهن شکل می گیرد: 
اهداف هدف اصلی جنگ ترکیبی چیست؟ 
چرا مخاطبان اصلی مواجهه با این جنگ مردم هستند؟ 

در پاسخ به ۲ سوال بالا لازم است تا بدانیم اساساً «مردم» در نگاه انقلاب اسلامی چه تعریف و نقشی دارد. 

در منظومه انقلاب اسلامی، «مردم» مسئله اصلی انقلاب هستند و نقش آن ها در تمامی تحولات، نقش معیار است تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی به صراحت بیان می کنند که «حضور مردم در همه مسائل حل کننده مشکلات است» و هرجایی در طول تاریخ انقلاب ظرفیت های مردمی به کار گرفته نشده، انقلاب با ناکامی مواجه شده است. 

اگر به سیر تاریخ انقلاب نگاه کنیم، در بسیاری از بزنگاه ها مانند دوران جنگ تحمیلی، این مردم بودند که امور را اداره کردند و یا در تجاربی مانند راه اندازی نهضت سوادآموزی، حرکت عمومی مردم کار را پیش برده است. 

در دهه ۹۰ نیز به کرات بر لزوم زمینه سازی جهت حضور مردم و ایجاد راهکارها و شناسایی فرمول های عملی برای به میدان آوردن ظرفیت های مردم خطاب به مسئولان تاکید شد و پس از ورود به گام دوم انقلاب نیز مردم (علی الخصوص جوانان) مستقیماً خطاب رهبر انقلاب قرار گرفتند و بر لزوم حرکت عظیم عمومی آن ها جهت تحقق پیشرفت و موفقیت در گام دوم انقلاب تاکید شد. 

با مرور وقایع ماه های اخیر و اغتشاشات پیش آمده، بازهم به این نتیجه میرسیم که عدم همراهی اکثریت جامعه و مردم با اغتشاشات و حضور آن ها در اجتماعاتی مانند ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن در دفاع از ماهیت انقلاب اسلامی سبب ناکامی دشمن و عملیاتی نشدن مهندسی دقیق آن ها شد. 

اما با وجود پایان اغتشاشات، جنگ ترکیبی دشمن که دارای ۴ ضلع رسانه (اطلاعات)، اقتصاد، دیپلماسی و فرهنگ است همچنان ادامه دارد و هدف اصلی آن فقط فقط مردم هستند. 

براساس داده های موجود و پژوهش های صورت گرفته در اندیشکده های تحقیقاتی حوزه دفاعی، دشمنان انقلاب اسلامی، علی الخصوص آمریکا به این دلیل جنگ ترکیبی را به عنوان آخرین و مهم ترین ابزار خود علیه جمهوری اسلامی بکار گرفته اند که این شیوه جنگی یک «جنگ مردم محور» است؛ یعنی دشمن در این جنگ تلاش می کند تا با حمله به اقتصاد، بمباران اطلاعاتی و حمله به نمادهای فرهنگی و هویتی به مردم بار روانی شدیدی وارد کند و تاب آوری آن ها را کاهش دهد. 

دشمنان انقلاب اسلامی به خوبی می دانند که قدرت بسیج کنندگی انقلاب اسلامی و حمایت مردم از حاکمیت مهم ترین عامل ثبات و پایداری انقلاب است و به همین دلیل مخاطب اصلی فشارهای آن ها مردم ایران هستند و از هیچ اقدامی برای افزایش این فشار دریغ نمی کنند؛ تا جایی که مقام معظم رهبری می فرمایند: «هدف دشمنان این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را از پشتیبانی مردم که پشتوانه ی عظیمی برای کشور است، محروم کنند.» 

در جمع بندی مطالب مطرح شده، می توان اینگونه به دو سوال ابتدایی این یادداشت پاسخ داد که کاهش تواب آوری جامعه و همچنین کاهش توان بسیج کنندگی و وحدت آفرینی حاکمیت، دو هدف اصلی جنگ ترکیبی دشمن است که مخاطب آن مستقیماً مردم ایران هستند. 

جنگ ترکیبی، یک «جنگِ مردم محور» است که راهکار مقابله با آن نیز می تواند در دوبخش در نظر گرفته شود: 

۱. برنامه ریزی و اقدام موثر برای رفع مشکلات کشور با اولویت مسائل اقتصادی

۲. بازنگری جدی در چگونگی بهره مندی از نقش مردم و به کارگیری راهکارهای عملیاتی جهت به میدان آوردن ظرفیت های مردمی و به راه افتادن حرکت عظیم عمومی مردم برای پیشبرد امور انقلاب اسلامی

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان