ماسوله، یک قدم تا ثبت جهانی

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ ۱۴:۱۶ چاپ کد خبر: 181625

به گزارش لنگرخبر، علی دارابی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرونده شهر تاریخی ماسوله کامل و به یونسکو ارسال شده است، اظهار کرد: به همراه پرونده زنجیره ای ۵۶ کاروان سرا و جنگل های دیزمار الحاق به جنگل های هیرکانی از جمله سه برنامه های این وزارت برای ثبت جهانی در یونسکو است.

وی با ابراز امیدواری از ثبت جهانی ماسوله در شهریور ۱۴۰۲ در اجلاس یونسکو به میزبانی ریاض عربستان گفت: درخصوص شهر تاریخی ماسوله نظر ارزیاب یونسکو در سفر اخیر به ماسوله با توجه به اقدامات انجام شده کاملا مثبت بود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با قدردانی از تلاش ها برای ثبت شهر تاریخی ماسوله افزود: از تلاش و همدلی مسؤولان و مردم برای حل مسایل و نهایی کردن فاکتورهای مورد نظر برای ثبت جهانی این شهر تاریخی قدردانی می کنیم و انتظار داریم با گذاشتن روز شمار با جدیت و قدرت و همدلی این روند را برای ثبت جهانی حفظ کنند.

دارابی با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی، برکات بیشتری شامل این منطقه خواهد شد، تصریح کرد: در ثبت آثار ملموس با ۲۶ اثر رتبه نهم و در ثبت آثار ناملموس با یک رتبه صعود رتبه ششم دنیا را داریم و به دنبال صیانت و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز با بیان اینکه تیمی ۲۴ ساعته در بازه زمانی کوتاه با اقامت در وزارت سعی در حل مشکلات و ایجاد فاکتورهای مورد نظر برای ثبت یونسکو داشتند، اظهار کرد: با ایجاد قرارگاه جهادی ثبت جهانی ماسوله با نظر استاندار گیلان و همکاری تمامی نهادهای اجرای توانستیم کاری که در طول ۲۰ سال باید انجام می شد را در مدت ۶ ماه انجام دهیم.

ولی جهانی نصب ۹۰ تابلو با هزینه ۷۰۰ میلیون تومان در کوه ها و قله ها که به وسیله بالگرد انجام شد را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در طول این مدت عنوان کرد و گفت: مرمت و بازسازی امامزاده ها، مسیر و عملیاتی کردن سایر طرح های مصوب شده برای تحقق این هدف و ثبت جهانی ماسوله از برنامه های های دیگر بود.

پایان پیام/

خبرنگار: مرضیه عسگری

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان