مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به واردات یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار کالای اساسی و مواد اولیه کارخانجات در منطقه آزاد انزلی گفت: امسال شاهد ۲۵۹ میلیون دلار صادرات تولید به داخل، ۵۲۵ میلیون دلار صادرات ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عیسی فرهادی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های توسعه تجارت دریامحور در مناطق آزاد اظهار کرد: طبق ابلاغ  مصوبه هیئت وزیران در بهمن ماه امسال، در بخش تسهیل سرمایه گذاری و کاهش قوانین دست و پاگیر، قرار بر این شد که سرمایه گذارها در کمترین زمان با کاهش هزینه  و راحتی بیشتر مجوزات لازم را اخذ کنند.

وی با اشاره به ضابطه زدایی برای اخذ مجوزها گفت: در منطقه آزاد انزلی ۲۵ کارگروه وجود داشته که پس از ابلاغ طرح هیئت وزیران به ۱۵ کارگروه به منظور تسریع روند امور کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی به سامانه فعال منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و افزود:  از سوم بهمن سال جاری، زیرساخت هایی اجرایی شد که عمده این کارها نیاز به سامانه داشت و با تدارک و اجرایی شدن این سامانه، بخش عمده کارهای مردم به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی اولین منطقه ای بوده که ۵۰ بسته سرمایه گذاری را به دبیرخانه تحویل داده تصریح کرد: از ۵۰۰ هکتار بخش فعال منطقه آزاد شامل بخش اسکله ها، پاساژها و بخش صنعت  در ۲ مجموعه صنعتی یک و ۲، تعداد ۱۶۴ کارخانه می باشد که قریب با ۱۲۲ هزار نفر در این بخش ها مشغول به فعالیت هستند.

فرهادی با اشاره به افزایش ورودی در بخش گردشگری گفت: در ۱۱ ماه گذشته شاهد ورود بیش از ۹ میلیون و ۱۸۰ نفر در منطقه بوده و طبق پیش بینی می شود این آمار برای سال آینده به بیش از ۲۰ میلیون گردشگر برسد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد انزلی امسال بالغ بر سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و هفت و نیم میلیارد تومان سرمایه گذار خارجی داشتیم که با توجه به تجمیع آمارها تا عید سرمایه گذاری خارجی به بیش از ۱۰ میلیون دلار خواهد رسید و معتقدیم در سال پیش رو با برنامه های خوب صورت گرفته، سرمایه گذاری خارجی بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کند.

وی به نقش آفرینی تراز تجاری منطقه آزاد در زمینه صادرات ترانزیت و واردات در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد انزلی با ۱۶ سال قدمت، نوپا است، در جذب سرمایه گذار هنوز به بلوغ خود نرسیده اما در گمرک از رتبه ۱۱ به رتبه ۶ کشوری رسیده است.

فرهادی با اشاره به واردات یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار کالای اساسی و مواد اولیه کارخانجات از منطقه آزاد انزلی بیان کرد: در سال جاری شاهد ۲۵۹ میلیون دلار صادرات تولید به داخل، ۵۲۵ میلیون دلار صادرات مجدد و ترانزیت از مسیر منطقه و ۲۰ میلیون دلار صادرات تولید به خارج کشور بودیم.

وی با تأکید بر توسعه مبادلات تجاری ایران و گیلان با کشورهای حاشیه دریای خزر بیان کرد: با سفر دستیار ویژه پوتین و هیئت سرمایه گذار روسیه، مقرر شد که قرارداد خط آهن آستارا ـ بندرعباس با وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی انجام و تا اوایل سال آتی خط آهن کاسپین ـ رشت متصل شود که تاکنون از کل پروژه ۸۳ درصد اجرایی شده و حدود ۷۰۰ متر از این ریل در بندر انزلی زیرسازی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی با تأکید بر اخذ مجوز دانش بنیان در زمینه فعالیت در این حوزه گفت: ۱۱ درصد از شرکت های دانش بنیان در گیلان یعنی ۱۵ واحد و ۸۵ واحد فناور در منطقه آزاد انزلی فعال هستند که با حداقل فضا توانایی ایجاد اشتغال بیشتر با سرانه و بهره وری را بالا را دارند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان