رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رودسر احیا و حراست از جنگل ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رودسر طی ۲ سال گذشته با کاشت و جنگل کاری حدود ۳۰۰ هکتار توانسته در سطح استان گیلان ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، جنگل و مرتع به عنوان طلای سبز در هر کشوری از مهم ترین عوامل زیربنایی رشد و توسعه اقتصادی و کشاورزی به حساب می آیند این منابع صرف نظر از جنبه اقتصادی از لحاظ اکولوژیکی نقش حساسی در کشور و منطقه دارند و باعث برقراری تعادل حیاتی بر روی کره زمین هستند و هر جا تراکم پوشش گیاهی یا منابع طبیعی بیشتر باشد شاخص توسعه یافتگی و تعادل آب و هوایی نیز در آن منطقه بالاتر است. 

با توجه به پدیده گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی در جهان به ویژه ایران عزیز ما برای مقابله با این تهدید جدی و امنیت اجتماعی سال گذشته طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال از سوی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در دستور کار مدیران اجرایی و منابع طبیعی قرار گرفت در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش زیادی برای محقق شدن این مهم کرده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه گیلان که امروز به مناسبت روز درختکاری در آئین غرس نهال در موقوفه طالب زاده واقع در اداره اوقاف و امور خیریه رودسر حضور داشت، اظهار کرد: این سازمان در سال گذشته بالغ بر ۵۱ هزار اصله نهال در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار غرس کرده و امسال نیز بالغ بر ۵۰ هزار اصله نهال غرس خواهد کرد. 

غرس ۲۰ هزار اصله نهال در رودسر 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری رودسر نیز در این مراسم با اشاره به غرس ۲۰ هزار اصله نهال به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در این شهرستان اظهار کرد: نهال های غرس شده بیشتر از گونه صنوبر و کاج است. 

وی با اشاره به اینکه در طول سال مجوز برداشت بالغ بر هشت هزار و ۷۰۰ مترمکعب چوب آلات برای نیاز کارخانجات داخل و خارج استان گیلان برای اشخاص صادر شده است، افزود: با برداشت حدود ۹ هزار مترمکعب چوب به طور مستقیم و غیرمستقیم برای ۹۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال فراهم شده است. 

حسین برزگر با اشاره به فروش چوب آلات بازداشتی و درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از فروش آن ها تصریح کرد: در قسمت تصرفات حدود ۱۵۸ فقره پرونده تنظیم شده که ۱۲۲ فقره پرونده از اداره منابع طبیعی رودسر و ۸ فقره پرونده علیه این اداره بوده و بقیه پرونده ها در حال رسیدگی است. 

رودسر با کاشت ۳۰۰ هکتاری جنگل رتبه نخست شهرستان های گیلان
وی با بیان اینکه هرساله جنگل های شهرستان رودسر به کمک نهال های تولیدی از نهالستان های مختلف منابع طبیعی مورد احیا و جنگل کاری قرار می گیرد، گفت: حدود ۳۰۰ هکتار طی دو سال گذشته در شهرستان جنگل کاری شده که رودسر توانسته در سطح استان گیلان مقام نخست را کسب کند. 

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری رودسر با اشاره به برنامه ریزی برای آبخیزداری افزود: بالغ بر ۳ میلیارد ریال برای کف بند، دیواره، گابیون بندی و دیواره های سنگ ملاطی در منطقه اشکورات هزینه شده است. 

لزوم حفظ و نگه داری نهال های کاشته شده 
گرچه برای احیای جنگل ها و گسترش کمربند سبز در استان گیلان و شهرستان رودسر تلاش زیادی صورت گرفته و هرساله نهال های زیادی غرس می شوند اما حفاظت و نگه داری از نهال های کاشته شده نیز بسیار مهم است.

حجت الاسلام تقی روحانی امام جمعه رودسر نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه خاص منابع طبیعی در دین مبین اسلام و نگاه قرآن کریم و احادیث نبوی افزود: کاشت درخت از باقیات و صالحات است اما نگه داری و حفظ آن از کاشت درخت مهم تر است. 

مشارکت دلسوزانه مردم با بخش دولتی در احیا و گسترش جنگل ها
منابع طبیعی برخلاف سایر منابع که غیرقابل تجدید هستند چنان چه به روش اصولی و علمی و با رعایت همه جوانب بهره برداری شوند همیشه در اختیار انسان و برطرف کننده نیازهای او خواهند بود محمدرضا شهاب زاده فرماندار رودسر نیز با اشاره به این مطلب گفت: چنانچه بخواهیم طرح کاشت یک میلیارد نهال را اجرایی کنیم نیازمند تعامل عمومی و مشارکت دلسوزانه مردم و طبیعت دوستان با بخش دولتی هستیم. 

بی شک طبیعت زمینه ساز رشد و ضامت تداوم حیات بشری است باید نظام حقوقی آن را شناخت و مورد احترام و توجه قرار داد و همگی وظیفه داریم که در امر خطیر حفاظت، احیا، اصلاح و توسعه منابع طبیعی کوشش کنیم. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان