آشنایی با عوارض بعد از عمل جراحی بینی

۱۴۰۱/۱۲/۱۶ ۱۴:۱۵ چاپ کد خبر: 181693

به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر،  جراحی بینی یکی از محبوب‌ترین و البته موثرترین روش‌های زیبایی است که مزایای زیادی از جمله بهبود اعتماد به نفس دارد. با این حال جراحی بینی نیز مثل هر عمل دیگری با عوارضی همراه است که برای کنترل آنها باید یک سری اقدامات را انجام دهید. در صورتی که عمل بینی تحت نظر یک جراح متبحر و با سابقه انجام شده و به اندازه کافی تحت نظر قرار بگیرد، عوارض و خطرات جراحی کاهش می‌یابد.

چه عواملی باعث بروز عوارض جراحی بینی می‌شود؟

بروز عوارض جراحی بینی و شدت و مدت آنها به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر جراح بینی مجرب و حرفه‌ای باشد ممکن است عوارض جانبی و حتی خطراتی را به دنبال داشته باشد. همچنین رعایت نکردن مراقبت‌های قبل و بعد از عمل بینی می‌تواند شدت عوارض عمل بینی را افزایش دهد. اگر تمام مواردی که جراح به شما توصیه کرده است را رعایت نکنید، ممکن است دچار عارضه‌های شدید شوید.

علاوه بر تمام این موارد واکنش بدن خود فرد به جراحی نیز حائز اهمیت است. در صورتی که کلینیک مناسب و جراح خوش سابقه مسئولیت عمل زیبایی را بپذیرند عوارض قابل کنترل، موقتی و محدود خواهند بود.

شایع‌ترین عوارض بعد از جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی مثل هر جراحی دیگری دارای عوارض و خطرات خاص خود می‌باشد که در ادامه به مهم‌ترین موارد آن اشاره می کنیم:

ورم و کبودی

ورم، کبودی و تورم یکی از طبیعی‌ترین عوارض بعد از جراحی بینی است که زیر چشم‌ها، در بینی و حتی پیشانی دیده می‌شود. در برخی موارد خونریزی در بافت‌های داخلی یا جراحات وارد شده به بینی در طول جراحی باعث می‌شود که منجر به التهاب و تورم می‌شود. توجه داشته باشید ورم بعد از عمل بینی به مرور و بعد از گذشت یک تا دو هفته بهبود می‌یابد. اما در صورتی که تورم بهبود نیابد می‌بایست حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

کج شدن نوک بینی

زمانی که جراحی بینی انجام می‌شود ممکن است برخی افراد نتیجه مناسبی دریافت نکنند. برخی عوامل مثل عدم تجربه یا تخصص پزشک ممکن است باعث کج شدن بینی و غیر همسان بودن آن شود. معمولا جراحی بینی به روش بیشتر باعث بروز این حادثه می‌شود. علاوه بر این عدم رعایت مراقبت‌ها و فشار آوردن به بینی ممکن است منجر به کج شدن بینی شود که می‌توان با ماساژ بینی آن را اصلاح کرد.

نامتقارن شدن سوراخ‌های بینی

یکی از مهم‌ترین عوارض بعد از جراحی بینی نامتقارن شدن خفیف سوراخ‌های بینی است که در اغلب موارد اصلا مشخص نیست. اما زمانی که این نامتقارن بودن منجر به نارضایتی فرد شود، جراحی بینی ترمیمی با هدف رفع نقص تقارن ضروری است.

افتادگی بینی

افتادگی بینی ممکن است در پی جراحی بینی بروز پیدا کند که معمولا ناشی از کاهش حجم غضروف است. از این رو کاهش استحکام بینی بعد از عمل باعث افتادگی نوک بینی می‌شود. رعایت مراقبت‌های بعد از عمل مثل چسب زدن اصولی، رعایت نحوه مناسب خوابیدن بعد از عمل بینی، بالا گرفتن سر و ... می‌تواند در پیشگیری از ایجاد این عارضه موثر واقع شود.

باقی ماندن جای اسکار

گاهی ممکن است جای اسکار در بین سوراخ‌های بینی باقی مانده، ضخیم و ناهموار شود که می‌تواند حالت بدی برای بینی ایجاد کند. معمولا با استفاده از کرم‌های لایه بردار یا حتی لیزر می‌توان جای زخم‌ها را از بین برد. اما یک پزشک مجرب با برش‌های اصولی و بخیه‌های مناسب از ایجاد اسکار مشخص جلوگیری کند.

برای رفع ورم و کبودی می‌توانید از کمپرس سرد 48 ساعت بعد از عمل جراحی استفاده کنید؛ این روش به شما کمک می‌کند دوره نقاهت خود را سریع‌تر طی کنید.

ورم و کبودی چشم

گاهی جراحی بینی ممکن است به ورم و کبودی چشم نیز بیانجامد که به دلیل نشت خون از مویرگ‌ها به زیر پوست رخ می‌دهد. معمولا این عارضه در مواردی که جراح متبحری برای عمل بینی انتخاب کرده‌اید رخ نمی‌دهد. گاهی ممکن است در ملتحمه چشم نیز کبودی دیده شود که جای نگرانی ندارد و بعد از چند هفته بهبود می‌یابد.

 اما باید توجه داشته باشید که در صورت تشدید ورم و کبودی چشم بعد از عمل بینی، باید حتما با پزشک ارتباط برقرار نمایید؛ چرا که ممکن است آسیب وارد شده هنوز به طور کامل بهبود نیافته باشد.

سوراخ شدن سپتوم (دیواره میانی بینی)

سوراخ شدن سپتوم ممکن است در طول جراحی یا به دلیل عفونت اتفاق بیافتد که معمولا همراه با علائمی مثل خونریزی و تنفس است. در صورتی که این عارضه درمان نشود قطر سوراخ افزایش می‌یابد و مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود. برای بستن این حفره جراحی مجدد لازم است که معمولا با جراحی بسته حل می‌شود. اما بهترین راه پیشگیری است که با انتخاب یک جراح حرفه‌ای امکان پذیر می‌شود.

اختلال بویایی

برخی افراد بعد از جراحی بینی به صورت موقت حس بویایی خود را از دست می‌دهند یا دچار ضعف بویایی می‌شوند که برایشان خوشایند نیست. این عارضه معمولا با کاهش تورم مخاط داخلی بینی و بهبود کامل رفع می‌شود. اما گاهی اختلال بویایی تا یک سال به طول می‌انجامد.

خونریزی

خونریزی بعد از جراحی بینی یک عارضه کاملا شایع است که در تمام زیباجویان دیده می‌شود. اما زمانی که خونریزی شدید شده و قطع نمی‌شود، به درمان فوری احتیاج دارد. معمولا در دوره نقاهت شاهد ترشح و خونابه در بینی خودخواهید بود. این عارضه در افرادی که اختلالات انعقاد خون (مثل هموفیلی) داشته یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌کنند بسیار خطرناک است؛ به همین دلیل پزشک قبل از عمل یک مشاوره کامل را با شما ترتیب می‌دهد.

عفونت

عفونت از جمله عوارض نادر اما خطرناک جراحی بینی است که می‌تواند آسیب‌های زیادی را به نتایج درمان وارد کند. در صورتی که جراحی توسط پزشک متخصص ماهر و در یک کلینیک مجهز با رعایت اصول بهداشتی انجام شود،‌ احتمال عفونت بسیار اندک خواهد بود. معمولا عارضه عفونت بعد از جراحی با علائمی مثل تب، درد، تورم، قرمزی یا حتی ترشح همراه است. پزشک معمولا برای پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک پروفیلاکسی تجویز می کند.

عوارض بیهوشی

معمولا تزریق مواد بیهوشی که برای جراحی بینی استفاده می‌شوند، در آینده عوارضی را به همراه دارد. این داروها بر روی سیستم عصبی تاثیرات قابل توجهی می‌گذارند که تا چند ساعت یا حتی دو روز بعد از عمل بهبود نمی‌یابد. عوارضی مثل گیجی، تهوع، درد عضلات، اختلال حافظه و لرز ممکن است در پی بیهوشی بروز پیدا کنند که پس از مدتی خود به خود بهبود می‌یابند.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

به منظور کاهش عوارض بعد از جراحی بینی بهتر است مراقبت‌های بعد از عمل را مورد توجه قرار دهید. در این بخش مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی بینی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم:

  • پایین نگرفتن سر به صورت طولانی مدت،
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم،
  • مصرف مداوم و منظم داروهای تجویز شده پزشک،
  • خودداری از دستکاری بینی،
  • اجتناب از مصرف غذاهایی که به جویدن زیاد احتیاج دارند،
  • عدم استفاده از عینک،
  • توقف فعالیت‌های سنگین مثل ورزش و شنا،
  • بالا نگه داشتن سر نسبت به تنه در حین خواب،
  • عدم استحمام تا زمان توصیه پزشک.

رعایت این مراقبت‌ها در کنار بهره مندی از پزشک متخصص و کلینیک زیبایی معتبر، می‌تواند کمترین میزان عوارض بعد از عمل و بهبود سریع‌تر را برایتان تضمین کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان