یادداشت| چتری برای ۳ کشور

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۹:۰۳ چاپ کد خبر: 181707

به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، عِمران علیزاده دکترای رشته جغرافیای سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت طی یاداشتی در خصوص تفاهم اخیر بین ایران و عربستان نوشت: کاش جوانان کشورمان حقارت غربگرایان وطنی را درست می‌دیدند همان‌هایی که تا سال گذشته جمهوری اسلامی ایران را بخاطر سند همکاری‌های ۲۵ساله با چین متهم به واگذاری کامل ایران به چین معرفی میکردند و امروز در شعارهای آنارشیستی خیابانی خود مسئولان کشور را متهم به نوکری چین و روسیه میکنند اما با افتخار عربستان را کشوری با سیاست خارجی پیشرو، موفق به عقد قراردادهای درازمدت با همان کشورها یعنی چین و در آینده روسیه میدانند و آنرا کاملا منطبق بر منافع ملی مردم عربستان!

اما نکته جالب اینجا ست که جرات اعتراف این نکته کلیدی را به نسل جوان ندارند که سردمداران سعودی مدت‌ها دیرتر از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران متوجه تغییر هندسه نظم جهانی شدند و آماده بازی در جهان چند قطبی چیزی که آن‌ها نسل جوان ایرانی را از فهم آن سال‌ها تعمدا محروم کرده بودند.

عربستان سعودی همچنان مانند گاوی شیرده در حال شیر دادن به قدرتهای جدید جهانی است تا صرفا حیات خود را حفظ کند و ایران مقتدر برای هندسه نظم آینده جهان در حال افزایش سطح قدرت است تا بازی ساز باشد نه بازی خورده.

اما در این میان از یک نقطه غفلت نکنیم اگر نفوذ چین در غرب آسیا حتی از دروازه‌های کشوری مانند عربستان هم باشد ولی به ترک‌های بیشتر در هژمونی ایالات متحده کمک کند و باعث ایجاد صلح پایدار جهت پیوندهای ژئواکونومی شمال و جنوب خلیج فارس گردد، آنرا مغتنم میدانیم.

عربستان همیشه می‌ماند اما به ماندگاری «عربستان سعودی» در آینده با این تغییرات راهبردی سریع، امروز بیشتر از گذشته با تردید نگاه می‌کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان