دبیر مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت الله حاج ملا محمد خمامی درباره موضع ایران در حوزه زنان و جمهوریت نکات قابل تأملی را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خمام، آیت الله رضا رمضانی در آیین پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت الله حاج ملا محمد خمامی در سالن اجتماعات کانون شهید حق شناس شهر خمام، با اشاره به ابعاد شخصیتی این عارف فقیه اظهار کرد: حضرت آیت الله العظمی محمد خمامی یکی از شخصیت فقهی، علمی، جهادی و انقلابی در عصر مشروطه بودند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله خمامی، یکی از مرزبانان بزرگ در عالم دیانت و سیاست است، افزود: رسالت عالمان دینی را باید مرور کنیم تا نقش تعلیمی، تربیتی، هدایتی و وساطتی آنان را دریابیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، نقش برجسته نبوت و امامت به عالمان دینی سپرده شد، افزود: عالمان دینی، وارثان به حق انبیاء و واسط میان پیامبر خدا و مردم شخصیت های متخصصی هستند که باید درس بخوانند و مطالعه و تحقیق و تعمق داشته باشند تا بتوانند فهم خود را عرضه کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه قرآن کریم با تقلید کورکورانه مخالف است ولی با تقلید به حکم عقل موافق است، گفت: عقل حکم می کند که باید به کارشناس دینی مراجعه کنیم لذا نقش هدایتی بعد پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) برای عالمان دینی است.

به گفته رمضانی، در دوره ای رابطه عالمان دینی با مردم، رابطه محدث با مردم بود ولی زمان دیگر این رابطه قوی شد و رابطه مرجع با مردم شد؛ در ادامه امام راحل تحولی ایجاد کرد و این نقش را به نقش امام و امت تبدیل کرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عالمان دینی مرزبانان واقعی دین و هدایت مردم هستند، افزود: عالمان، دین را به عنوان امانت گرفتند و هیچ وقت خود را قیم نمی دانند بلکه خادمان دین می دانند.

وی با اشاره به میراث ماندگار حضور عالمان دین در جامعه خاطرنشان کرد: حوزه هزار ساله نجف، حوزه قم، وکلای بزرگ ائمه معصومین(ع) در کل دنیا و شبکه ولایت و شبکه وکالت که از امام صادق(ع) شروع و توسط دیگر ائمه دنبال شد، نمونه ای از این میراث ماندگار است.

رمضانی با بیان اینکه دشمنان در طول تاریخ حیات مسلمانان تلاش می کردند تا با دین مبارزه کنند، افزود: این اقدام با دو هدف محوکردن و محدود کردن دین دنبال می شد؛ طی یکصدسال گذشته کمونیست ها به دنبال حذف دین بودند و آن را امر خرافی می دانستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه فلسفه وجودی دین به فطرت انسان بستگی دارد، گفت: فطرت آدمیان محتاج به حقیقت دین است.

وی به تفاوت جهانی شدن و جهانی سازی اشاره کرد و افزود: جهانی شدن یعنی اینکه جهان در حال شدن است و ما باید بهترین اندیشه و اخلاق را در جامعه بشری ارائه دهیم.

رمضانی با بیان اینکه برخی نیز به دنبال مدیریت جهان و جهانی سازی هستند، بیان کرد: جریان استکبار به دنبال مدیریت جهانی سازی است، لذا امثال فوکویاماها مدعی اند که آینده بشریت با لیبرال دموکراسی است غافل از اینکه دین، آینده بشر را از آن صالحان می داند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عالمان از ۲ ابهت علمی و معنوی برخوردار هستند، گفت: نقش هدایتی همواره برای عالمان دینی برجسته بوده است.

وی با بیان اینکه دین در بُعد فردی و اجتماعی نقش ایفا می کند، تصریح کرد: در طول تاریخ تلاش می کردند که بُعد اجتماعی دین را کمرنگ و یا تعطیل کنند، اما عالمان دینی معتقد بودند که دین در دو ساحت فردی و اجتماعی نقش ایفا می کند، یعنی دین برنامه حاکمیتی دارد و دین داران می توانند حکومت تشکیل دهند.

به گفته رمضانی در روایات داریم که در آخرالزمان، منجی بشریت یعنی حضرت مهدی(عج) حاکمیت با شاخصه های عقلانیت، معنویت، معرفت، امنیت و ... تشکیل می دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در گذشته شرایط برای تشکیل حکومت دینی فراهم نبود و عده ای با آن مخالفت می کردند، افزود: در دوره مشروطه، عالمانی چون شیخ فضل الله نوری، آیت الله العظمی خمامی و ... معتقد بودند که دین در عرصه حکومت داری می تواند ورود کند و کارآمدی و قدرت حاکمیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب مردمی مشروطه برای تحقق قانون دین صورت گرفت، افزود: دین برای قانون مداری و عدالت خواهی، قانون حاکمیتی دارد؛ در این میان نباید دنبال زر و زور و تزویر رفت بلکه باید حاکمیت با تمام ارزش های دینی پیاده شود.

رمضانی با بیان اینکه جریان استکبار می خواهد حاکمیت دینی را از مردم سلب کند و یک نظام سکولار را پیاده نماید، تصریح کرد: در همین گیلان، ملک المتکلمین سخنرانی می کند و می گوید برای پیشرفت باید نسخه غرب را دنبال کنیم اما آیت الله خمامی بر علیه این سخنرانی، حرف می زند و می گوید سخن ملک المتکلمین وجهه دینی ندارد.

به گفته عضو خبرگان رهبری، همین مخالفت مرحوم آیت الله خمامی با نسخه حکومت غربی، سبب شد تا مورد طعمه دشمنان قرار بگیرد و در روز عاشورا با مسمومیت به شهادت برسد. 

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار همچنین گفت که امروزه نیز نقشه دشمن این است که آیات مربوط به مقاومت و جهاد در قرآن کنار گذاشته شود.

وی در ادامه به خصوصیات مرحوم آیت الله العظمی خمامی اشاره و تصریح کرد: ایشان یک فقیه زاهد با ورع، شجاع و مجاهد بود و باید کنگره ای در شأنش داشته باشیم.

 

آیت الله رمضانی با بیان اینکه علمای دینی و شخصیت هایی مثل میرزا حبیب الله رشتی، آیت الله بهجت، آیت الله خمامی و ... باید به نسل جوان ما شناخته شود، تصریح کرد: جوانان ما باید بدانند با وجود اینکه در طول تاریخ شاهنشاهی، بخش هایی از سرزمین ایران به بیگانه داده شد ولی هیچ گاه در طول تاریخ ندیدید که یک روحانی، عالم، مجتهد و مرجعی، پای یک استعماری را امضا کند و یک وجب خاک ما را به بیگانه بدهد و  مرحوم آیت الله العظمی محمد خمامی از جمله شخصیت هایی بود که نسبت به بابیت و بهائیت مبارزه کرد. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مرحوم آیت الله خمامی را شهید راه عدالت، ارزش های دینی و شهید مبارزه با انحرافات در دوره مشروطه دانست و گفت: امثال آیت الله خمامی نه تنها افتخار گیلان بلکه افتخار یک کشور هستند.

 

وی با بیان اینکه علمای بزرگ ایران برای دفاع از شریعت و فقه اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند و اجازه ندادند که سیاست اسلام از شریعت اسلام جدا شود، خاطرنشان کرد: ما شهدای بزرگی مثل شیخ نورالله شوشتری داشتیم که امروزه قبر و بارگاهش در هند مورد زیارت مردم قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نقش جریان استکبار این است که بتوانند مردم را از روحانیت و عالمان واقعی جدا کنند، تاکید کرد: استکبار می خواهد یک اسلام بدون روحانیت، شریعت، بدون حکمرانی و ساحت اجتماعی را در جامعه ترویج بدهند.

 رمضانی با اذعان به اینکه عالمان دینی، برای حمایت از دین و شریعت اسلام مانند گذشته کفن می پوشند و در میدان حضور دارند، بیان کرد: جوانان ما چون آشنا به این جریانات مبارزاتی و مجاهداتی نیستند، گاهی فریب می خوردند ولی وقتی از نزدیک با آنان آشنا می شوند، می بینند که عالمان، فدائیان دین و امین دین خدا و شریعت الهی هستند. 

وی با بیان اینکه امروزه برخی به دنبال ترویج ولنگاری و اباهی گری در جامعه هستند، اظهار کرد: ما نسبت به شریعت متعصب هستیم و اجازه نمی دهیم که نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، حجاب و عفاف تعطیل شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه در جریانات اخیر کشور برخی ها به صراحت گفتند که ما می خواهیم زنان ما آزاد باشند، گفت: اگر آزادی به معنای این است که نظام سلطه بر آنها سیطره نداشته باشد، این آزادی را خود نظام و جمهوری اسلامی داده است و همچنین حضور زنان در عرصه های آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و اجرایی پر رنگ بوده است.

 به گفته دبیر مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، مدافع ترین حکومتی که از حقوق زنان دفاع کرده، ایران اسلامی بوده است ولی دشمنان به دنبال یک زندگی به معنای آزادی مطلق یعنی انحرافات اخلاقی، جنسی و ... هستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن شعارهای مثل زن، زندگی، آزادی را به انحراف کشیده است، گفت: ایران اسلامی بوده که زن را به جایگاه واقعی خودش رسانده است. 

وی با بیان اینکه نمی خواهیم بگوییم که ما هیچ مشکل اقتصادی و معیشتی نداریم، افزود: مسئولان باید در این زمینه تدبیر کنند تا به مردم به عنوان رکن انقلاب فشار وارد نشود. جمهوریت باید تقویت شود چون ضریب امنیت نظام را افزایش می دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه یک انسان اخلاقی کسی است که برایش بهشت و جهنم مهم است، افزود: یک انسان مسلمان و الهی کسی است که به احکام الهی باورمند است و نجات خود را در اجابت دستورات رسول خدا می داند.

به گفته وی، انسان مسلمان دنبال حیات طیبه، کمک کردن به دیگران و تحقق عدالت است و شخصیت هایی مثل شیخ فضل الله نوری، مرحوم بهبهانی، مرحوم شهید علی فومنی و مرحوم خمامی در این بخش می گنجند.

مام پایان پیام/۳۳۸۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان