ایتنا - سرعت تغییرات فناوری به حدی زیاد است که اغلب افراد آشنایی کاملی با مفاهیم جدید آن ندارند.


طی قرن گذشته، تلویزیون، رادیو، اینترنت و پروازهای بین اقیانوسی زندگی بشر را تغییر داد، اما قرن ۲۱ و سرعت پیشرفت هوش مصنوعی تنها در طول دو دهه ما را وارد یک دنیای جدید کرده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شیوه زندگی آنلاین ما به‌سرعت در حال تغییر است. هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی و نوآوری‌هایی مانند بلاک‌چین - نوعی بایگانی دیجیتال برای تراکنش‌های پولی- قرار است دنیای آنلاین را متحول کند و همه‌چیز را از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا نحوه کسب درآمد مردم و کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر از سرعت این تغییرات احساس سردرگمی می‌کنید، بدانید تنها شما نیستید که گاهی در مکالمات روزانه احساس می‌کنید معنی برخی مفاهیم را نمی‌دانید. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین تغییرات سبک زندگی آنلاین را با هم مرور می‌کنیم:

 

۱. هوش مصنوعی مولد
توصیه‌هایی که هنگام خرید آنلاین از مرورگرهای تلفن همراه یا کامپیوترمان دریافت می‌کنیم، هر روز شخصی‌تر می‌شود. دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا بیشتر از کار ما سردرمی‌آورند. این‌ها همه نتیجه هوش مصنوعی است که توان یادگیری ماشینی (machine learning) دارد، یعنی نرم‌افزاری که با کسب تجربه، در انجام یک کار بهتر می‌شود.

ربات چت مبتنی‌بر هوش مصنوعی (ChatGPT)، یک نمونه عالی از این موضوع است. گوگل هوش مصنوعی را در موتور جست‌وجوی خود گنجانده است تا پاسخ‌هایی را که مردم دریافت می‌کنند، بهبود بخشد.

 تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها با به خدمت گرفتن ربات‌های هوشمند محتوای نوشتاری برای وبلاگ‌ها و پست‌های رسانه‌های اجتماعی، تولید می‌کند.

در همین حال متا، شرکت مالک فیس‌بوک، روی نرم‌افزاری مجهز به هوش مصنوعی کار می‌کند که می‌تواند از روی یک پیام متنی ویدیو تولید کند. این گام بعدی ابزارهای آنلاینی مانند دال-ائی (DALL-E) و استیبل دیفیوژن (Stable Diffusion) است که از روی متن تصویر تولید می‌کنند.

 

۲. متاورس
هدف «متاورس» این است که با استفاده از عینک‌های مخصوص، واقعیت مجازی (VR) دنیای آنلاین را بیشتر شبیه به دنیای واقعی کند. به‌جای تعامل با یک نمایه دوبعدی در رسانه‌های اجتماعی، عینک واقعیت مجازی خود را می‌گذارید تا با یک آواتار در دنیای مجازی سه‌بعدی نمایش داده شوید. فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند به شکل فضاهای مجازی سه‌بعدی باشند تا مشتریان بتوانند به همان شیوه‌ زندگی روزمره خود در فروشگاه‌ها حرکت کنند.

اپل و کوالکام در حال توسعه هد‌ست‌های واقعیت مجازی جدیدی‌اند که ممکن است در سال ۲۰۲۳ عرضه شوند، اما جزئیات ویژگی‌های آن‌ها مخفی مانده است.

یوتیوب و متا هر دو کتابخانه‌هایی از ویدیوها و تصاویر ۳۶۰ درجه و همچنین اشیاء و پس‌زمینه‌های تولید شده با کامپیوتر می‌سازند که می‌توانند برای ساختن محیط‌های سه‌بعدی که آواتار شما در این جهان‌های مجازی کاوش می‌کند، استفاده شوند.


 

۳. گواهی‌های دیجیتال
صاحبان آثار هنری برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز، از نوعی «توکن غیرقابل معاوضه» به نام ان‌اف‌تی (NFT) استفاده می‌کنند که محتوای دیجیتال را با گواهی اصالت و مالکیت ارائه کند.

این توکن‌های تعویض‌نشدنی اجازه می‌دهند تا محتوا با اطمینان خریدوفروش شود. یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر همگی در سال ۲۰۲۲ ان‌اف‌تی‌ها را به پایگاه‌های کاربران و تبلیغ‌کنندگان خود معرفی کردند. ویزا و مستر‌کارت (Visa وMastercard) همچنین خرید ان‌اف‌تی با کارت‌های اعتباری و نقدی خود را ممکن کرده‌اند.

 

۴. بلاک‌چین
نوعی بایگانی دیجیتال یا دفتر ثبت به نام بلاک‌چین می‌تواند فضای امنی عاری از کلاهبرداری را برای افراد فراهم کند. می‌توان اجازه مشاهده اطلاعات را به تعداد کمی از افراد محدود کرد و سابقه فعالیت ارائه‌شده بلاک‌چین را نمی‌توان تغییر داد. این بدان معنا است که هرگونه فعالیت غیرمجاز در شبکه بلافاصله قابل‌ ردیابی است.

در بلاک‌چین ازآنجایی‌ که اطلاعات به‌جای یک سرور در شبکه‌ای از رایانه‌ها ذخیره می‌شود، هک‌کردن یا دزدیدن آن دشوارتر است. نمونه‌ای از یک جامعه آنلاین در حال ظهور که می‌تواند از بلاک‌چین استفاده کند، DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) است. این شبکه‌ها مدیریت از بالا به پایین مورد استفاده در جاهای دیگر را به نفع شکلی دموکراتیک‌تر از حکومت و بدون هیچ قدرت مرکزی کنار گذاشته‌اند.

یک پلتفرم اجتماعی به نام ماستودون (Mastodon) که پس از کوچ بیش از یک‌میلیون از کاربران توییتر به این پلتفرم در‌پی نهایی‌شدن مالکیت ایلان ماسک بر توییتر موردتوجه قرار گرفت، جنبه‌های مشترک بسیاری با DAO ها دارد.

ممکن است این تغییرات برای برخی افراد گیج‌کننده به نظر بیاید و توان تطبیق خود را با سرعت پیشرفت فناوری و حجم اطلاعات جدید نداشته باشند. پس در این صورت، اگر قصد دارید کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنید، نیازی نیست خود را در انبوه فناوری‌های جدید غرق کنید؛ شاید بتوانید پای صحبت افراد مسنی که می‌خواهند روش قدیمی زندگی خود را داشته باشند، پول نقد خرج کنند و دل‌خوشی از این حجم دنیای آنلاین ندارند بنشینید و بین این افراد به دنبال ایده‌های بکر اقتصادی باشید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان